۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
 اشتغال در واحدهای صنعتی خراسان شمالی ۳۳۰ درصد رشد داشته است
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

اشتغال در واحدهای صنعتی خراسان شمالی ۳۳۰ درصد رشد داشته است

بجنورد- وضعیت اشتغال در خراسان شمالی تا پایان دولت دهم، یک‌هزار و ۷۰ نفر بوده است که بنا به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در حال حاضر ۳۳۲ درصد رشد داشته و به عدد چهار هزار و ۶۲۲ نفر رسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنعت و تولید به‌عنوان مهم‌ترین زیرساخت توسعه اقتصادی کشور بشمار می‌آیند و زمانی که کشور از سرمایه انسانی با توان علمی بالا، متخصص ، خلاق همراه با نوآوری برخوردار باشد زمینه‌ساز رشد و توسعه صنعتی می‌شود همنین باید گفت شهرک‌های صنعتی مهم‌ترین زیرساخت استقرار واحدهای صنعتی و جذب سرمایه‌گذاری است.

از مهم‌ترین اثرات وجود مؤسسات کوچک و متوسط در تمامی کشورها، کمک به رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است، بالأخص در کشورهای کمتر توسعه‌یافته و یا درحال‌توسعه که رشد بی‌رویه جمعیت، نقصان تشکیل سرمایه انسانی و عدم کارایی مکانیزم بازار در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای کار، از ویژگی‌های ساختار اقتصادی آن‌ها بوده و باعث شده است که علی‌رغم انبوه امکانات بالقوه اقتصادی، اشتغال به معضلی لاینحل و بحران‌زا تبدیل شود.

خراسان شمالی در حوزه صنعت و معدن کارخانه‌ها و مجتمع‌های بزرگی چون مجتمع عظیم پتروشیمی، کارخانه سیمان و کارخانه‌های پلاستیک بجنورد، مجتمع فولاد اسفراین، کارخانه آلومینای جاجرم، نیروگاه برق کارخانه قند و کارخانه الیاف شیروان، کارخانه‌های متعدد پنبه‌پاک‌کنی، صنایع غذایی، کشاورزی، ساختمانی و... رادار است که این مهم نشان از جایگاه ویژه این استان در صنعت منطقه شمال شرق کشور است.

 ۲۵۲ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان فعال است

 ۲۵۲ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان فعال است که از این تعداد ۱۵۲ واحد با بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید دارد. برای اطلاع از آخرین وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خراسان شمالی و همچنین ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی گفت‌وگویی با سیاوش وحدت مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی این شرکت انجام داده‌ایم:

* در ابتدا در مورد وضعیت شهرک‌های صنعتی استان توضیح دهید
 ایجاد و گسترش شهرک‌های صنعتی می‌تواند از طریق ایجاد تنوع و افزایش اشتغال و درآمد، افزایش ارزش‌افزوده فعالیت‌های کشاورزی، گسترش فرهنگ صنعتی، نقش مؤثری در توازن و تعادل شهر و روستا و توسعه نواحی روستایی داشته باشد. خراسان شمالی درمجموع ۹ شهرک و شش ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد.  تاکنون ۲۴۸ هکتار زمین از هزار و ۴۶۰ هکتار متعلقی واگذار و مابقی زمین در دست اقدام و واگذاری است.

خراسان شمالی درمجموع ۹ شهرک و شش ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد

همچنین در سال جهش تولید، تعداد  ۱۷۲ قرارداد با مساحت۵۵ هکتار زمین واگذارشده که نسبت به دوره‌های قبل سه برابر افزایش‌یافته است. میزان تأمین آب ۲۰۵ لیتر بر ثانیه و میزان برق ۱۰۳ مگابایت و همچنین میزان گاز تأمین‌شده ۱۴۷ هزار مترمکعب در ساعت است. ایجاد ۴۷ هکتار فضای سبز،  بهره‌مندی از چهار تصفیه‌خانه، استقرار پنج ایستگاه آتش‌نشانی و بهره‌مندی از پنج ماشین آتش‌نشانی از ظرفیت‌های این مجموعه بشمار می‌آید.

* در خصوص وضعیت زیرساخت‌ها و حمایت از بخش صنایع کوچک توضیح دهید؟
تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان در پایان دولت دهم ۱۴ مورد بود که اکنون در دولت تدبیر و امید به ۲۰ شرکت افزایش‌یافته و پنج ناحیه صنعتی دیگر نیز در حال احداث هستند و این نشان از رشد ۴۳ درصدی است.

هم‌اکنون تمام نواحی و شهرک‌های صنعتی و همچنین منطقه ویژه از زیرساخت‌های آب، برق، گاز و مخابرات بهره‌مند هستند و این در حالی است که در ابتدای تشکیل دولت، تنها سه شهرک صنعتی دارای زیرساخت‌های دسترسی به مخابرات بودند.

با توجه به معضلات و کمبودهایی که در حوزه تجهیزات فیبر نوری داشتیم اما در حال حاضر سه شهرک کارگاهی، ناحیه صنعتی امیرآباد و منطقه ویژه اقتصادی به فیبر نوری مجهز شده و برای تأمین فیبر نوری در دیگر شهرک‌ها نیز تفاهم‌نامه‌ای با شرکت مخابرات منعقدشده است که با تأمین کابل موردنیاز، همه شهرک‌ها و نواحی صنعتی دارای فیبر نوری می‌شوند.

*تأثیر ویروس کرونا بر بخش صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی چه بوده است؟
در سالی که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است ویروس کرونا نه‌تنها به بخش صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی آسیب وارد نکرده بلکه شاهد رشد ۱۸۴ درصدی در عقد قراردادهای منعقدشده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده‌ایم. تا پایان دولت دهم ۲۶۳ قرارداد منعقدشده بود که این تعداد در حال حاضر به ۷۴۶ قرارداد افزایش‌یافته است و این مهم در تاریخ خراسان شمالی بی‌سابقه است.

تا پایان دولت دهم ۲۶۳ قرارداد منعقدشده بود که این تعداد در حال حاضر به ۷۴۶ قرارداد افزایش‌یافته است

کرونا بیشترین آسیب را به اصناف کشور وارد کرده است نه واحدهای تولیدی و این ویروس منحوس سبب شکوفایی استعداد توانمندی‌های سرمایه‌گذاران در استان شد و در کمتر زمان ممکن زمانی که کشور با کمبود ماسک مواجه بود صنایع کوچک با سرعت چشمگیری به حمایت صنعت تولید درآمدند و با به‌روز کردن تجهیزات و با استفاده از تغییر خط تولید این مشکل را حل کردند. افزایش تعداد عقد قرارداد در طی ۹ ماه سال جاری نشان از افزایش حس اعتماد مردم در راستای انتقال سرمایه‌های خود به حوزه‌های دیگر چون تولید ماسک شده است.

* وضعیت اشتغال و میزان سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی چقدر بوده است ؟
وضعیت اشتغال تا پایان دولت دهم هزار و ۷۰ نفر بوده است که در حال حاضر با رشد ۳۳۲ درصدی به چهار هزار و ۶۲۲ نفر افزایش یافته است همچنین در بخش سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی تا پایان دولت دهم  هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال بوده که اکنون این رقم به  سه هزار  و ۱۹۷  میلیارد ریال افزایش‌یافته است که رشد   ۱۸۱ درصدی را تجربه کرده است.

* برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنایع کوچک و مشارکت در ایجاد زیرساخت‌های صنعتی، چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در حوزه زیرساخت در سال جاری بیش از ۵۱ میلیارد تومان قرارداد منعقدشده است که  ۵۰ درصد از این مبلغ از اعتبارات استانی تأمین و مابقی از اعتبارات داخلی شرکت استفاده می‌شود. در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به شرایط اقتصادی و مباحث تحریمی که وجود دارد یکی از راهکارها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی است.

وضعیت اشتغال تا پایان دولت دهم هزار و ۷۰ نفر بوده است که در حال حاضر با رشد ۳۳۲ درصدی به چهار هزار و ۶۲۲ نفر افزایش یافته است

در خراسان شمالی یک سرمایه‌گذار خارجی به‌صورت مشترک در منطقه ویژه فعال است و در حال حاضر دو سرمایه‌گذار خارجی شناسایی و در مرحله خرید و تخصیص زمین هستند. میزان جذب سرمایه خارجی تا پایان دولت دهم ۵۰۰ هزار یورو بوده که در حال حاضر با رشد ۱۴۰ درصدی هزار و ۲۰۰ هزار یورو است.

* درمورد قطعی برق و اینکه آیا آسیبی به واحدهای صنعتی وارد کرده است یا خیر توضیح دهید؟
در اواخر دی‌ماه گذشته قطع برق بدون اعلام قبلی، صورت می‌گرفت باعث وارد شدن خساراتی به بخش‌های سنگ‌بری و گلخانه و  صنایع پلاستیک استان شده است که میزان خسارت آن برآورد نشده است. تمام واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی از برق استفاده می‌کنند و اگر برای قطع برق این واحدها برنامه‌ریزی منسجمی اعمال نشود صنایع کوچک استان با خسارات زیادی مواجه می‌شوند.

کد خبر: ۷۳٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha