۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
خودرو داخلی باید ۲۰ درصد ارزان‌تر تولید شود| خودروسازان بدحساب ترین مشتری شرکت های تامین کننده مواد اولیه
مدیر واحد پلی‌اورتان یک شرکت تامین کننده مواد اولیه در گفتگو با «بازار»:

خودرو داخلی باید ۲۰ درصد ارزان‌تر تولید شود| خودروسازان بدحساب ترین مشتری شرکت های تامین کننده مواد اولیه

تربتی، مدیر واحد پلی‌اورتان یک شرکت تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز صنایع خودروسازی با اشاره به اینکه هزینه‌های تولید به دلیل سیاست‌های نادرست خودروسازان در پرداخت‌ها حداقل ۲۰ درصد افزایش یافته است، گفت: خودروسازان برای جبران اشتباهاتشان از کیفیت خودرو می‌زنند.

بازار؛ گروه خودرو: افزایش زیان انباشته خودروسازان به ۴۳ هزار میلیارد تومان خبری بود که موجی از انتقادات را به سمت دو خودروسازی کشور روانه کرد؛ چراکه بعد از بازیابی صورت‌های مالی و دارایی‌ها باز هم آن‌ها نتوانستند با مدیریت مناسب جلوی افزایش زیان دهی این صنعت را بگیرند.

زیانی که اغلب‌ آن‌ها معتقدند به دلیل ناعادلانه بودن قیمت مواد اولیه، روز به روز افزایش می‌یابد و تامین کنندگان مواد اولیه را گران فروش معرفی می کنند.

در همین راستا به سراغ محمدعلی تربتی، مدیر واحد پلی‌اورتان شرکت مواد مهندسی مکرر رفتیم که تا ببینیم نظر تامین کنندگان مواد اولیه در مورد ادعای خودروسازان چیست؟ گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* یکی از چالش های اصلی صنعت خودرو نبود رزین های مناسب برای اتصال قطعات در فرایند مونتاژ یا تولید قطعه در صنعت قطعه سازی است، برای این بخش چه توانایی‌ و مشکلاتی دارید؟
نمی گویم مشکل تامین نداریم اما نسبت به خیلی از شرکت ها امکان تامین خیلی زیادی را ایجاد کردیم. البته باید به این نکته اشاره کنم که قطعه ساز نیستیم اما مواد اولیه ای که قطعه سازان نیاز دارند را تامین می کنیم. برای مثال برای تولید صندلی خودرو، ‌مواد اولیه را می دهیم آن ها فوم صندلی خودرو را تولید می کنند.

به نظر بنده به جای بحث تامین مواد اولیه، مشکل اصلی صنعت خودرو نقدینگی است؛ یعنی در مجموعه ما بدحساب ترین مشتریان در صنعت خودرو هستند و کمترین رغبت را داریم که با این صنعت کار کنیم. بخاطر همین فکر می کنم اگر فرهنگ پرداخت درست به صنعت خودرو برگردد خیلی از مشکلات حل می شود، ضمن اینکه قیمت های خودروسازان نیز به شدت کاهش می یابد

* اشاره کردید که با قطعه‌سازان همکاری دارید و مشکلات این صنعت را حداقل با واسطه حس می کنید؛ ‌به نظرتان این صنعت با چه چالش‌هایی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه است؟
به نظر بنده به جای بحث تامین مواد اولیه، مشکل اصلی صنعت خودرو نقدینگی است؛ یعنی در مجموعه ما بدحساب ترین مشتریان در صنعت خودرو هستند و کمترین رغبت را داریم که با این صنعت کار کنیم. بخاطر همین فکر می کنم اگر فرهنگ پرداخت درست به صنعت خودرو برگردد خیلی از مشکلات حل می شود، ضمن اینکه قیمت های خودروسازان نیز به شدت کاهش می یابد.

الان به واسطه اینکه پرداخت ها خیلی زمان بر است مواد اولیه در صنعت خودرو با هزینه گزافی تامین می شود. این هم صرفا به این خاطر است که می خواهند به جای پرداخت نقدی، پرداخت شش ماهه و ۸ ماهه و بیشتر داشته باشند. از همین رو قیمت ها به شدت متورم می شوند.

* اشاره کردید که تمایلی برای تامین کنندگان مواد اولیه از جمله خودتان برای همکاری با خودروسازان وجود ندارد، تولیداتتان را به چه صنایعی تحویل می دهید؟ آن‌ها پرداخت‌های بهتری دارند؟
همین فوم که به خودروسازان می دهیم در صنعت مبلمان هم استفاده می شود اما با این اختلاف که قیمت آن در صنعت خودرو خیلی بالاتر از مبلمان سازی است. چرا؟ چون زحمت نقد کردن پول وجود دارد. بنابراین فکر می کنم بیشتر از اینکه مشکل واردات پیش آمده باشد، ‌ انگیزه تولیدکنندگان برای کارکردن با صنعت خودرو کاهش یافته است.

البته خوشبختانه باید به این نکته هم اشاره کنم که با خودروسازان ارتباط مستقیمی نداریم و با قطعه سازان کار کرده ایم، اما این زنجیره اشتباه ادامه دارد. بنابراین قسمت بالایی از مواد اولیه را وارد می کنیم و طی یک فرایندی آن را تبدیل به محصولی می کنیم که قابل استفاده باشد. الان مشکل واردات نداریم و شرایط خوب است. اما همانطور که اشاره کردم مشکل اصلی در صنعت خودرو است.

به طور کلی همانطور که اشاره کردم وارد همکاری مستقیم با خودروسازان نمی شویم و ترجیح ما هم این است که به صنعت لوازم خانگی، مبل سازی و غیره مواد اولیه تحویل دهیم و تمرکزمان بر روی بازارهای دیگر است.

با این حال باید به این نکته اشاره کنم که همان فومی که به خودروسازان تحویل می دهیم، ۱۰ کیلوگرم از آن در هر یخچال استفاده می شود و حدود همین مقدار نیز برای هر خودرو به کار می رود. هرچند ظرفیت خوبی در خودروسازی هم برای فعالیت وجود دارد اما ترجیح می دهیم وارد این صنعت نشویم چون خودروسازان انگیزه لازم را برای تولیدکنندگان ایجاد نمی کنند.

* اشاره کردید به اینکه مواد اولیه مورد نیاز تولید صندلی خودرو را برای قطعه‌سازی‌ها تامین می کنید، به عنوان یک کارشناس و تولید کننده مواد اولیه بفرمایید چرا صندلی خودروسازان بعد از یک دوره شش ماهه فومشان تحلیل می رود و ارتفاعشان کم می شود؟
متاسفانه یکسری ارزان سازی‌ها از سوی خودروسازی ها در این زمینه انجام می شود.

* این موارد می تواند بر روی ایمنی هم تاثیرگذار باشد؟
خیر، بر روی ایمنی تاثیرگذار نیست اما روی کیفیت تاثیر می گذارد.

مواد اولیه که در کشور داریم می تواند کیفیت مطلوب را بدهد اما ارزان سازی انجام می شود. برای مثال یک قطعه صندلی خودرو باید وزنی بالغ بر ۹۰۰ گرم داشته باشد اما ۷۰۰ گرم تولید می کنند که طبیعتا زودتر خراب می شود. با ارزان سازی که انجام می شود کیفیت هم پایین می آید

* یعنی مواد اولیه ای که در کشور وجود دارد می تواند کیفیتی که مردم انتظار دارند را برآورده کند اما این خودروسازی‌ها هستند که از کیفیت می‌کاهند؟
بله، در مورد صندلی خودرو این موضوع صحت دارد و مواد اولیه که در کشور داریم می تواند کیفیت مطلوب را بدهد اما ارزان سازی انجام می شود. برای مثال یک قطعه صندلی خودرو باید وزنی بالغ بر ۹۰۰ گرم داشته باشد اما ۷۰۰ گرم تولید می کنند که طبیعتا زودتر خراب می شود.

با ارزان سازی که انجام می شود کیفیت هم پایین می آید. برای مثال خودرو خارجی که سوار می شویم بعد از ۱۰ سال هیچ تغییری در کیفیت آن ایجاد نمی شود اما خودروهای داخلی نهایتا دو سال ظاهر مناسبی دارند و بعد از دو سال به ایراد میفتند.

* خودروسازان مدعی این هستند که مواد اولیه به دست ما گران می رسد و اگر همانطور که خودرو دستوری به فروش می رسد، مواد اولیه هم دستوری باشد مشکل برطرف خواهد شد. همین موضوع را هم بهانه می کنند تا هر سه ماه یکبار قیمت خودرو افزایش یابد، ‌ نظرتان در این باره چیست؟
با بحث دستوری در اقتصاد مخالفم و اقتصاد سیاست دستوری نمی پذیرد. یعنی باید جریان عرضه و تقاضا درست باشد تا همه چیز درست شود. بنابراین تمام این نظارت ها دستورات بازار را به سمت و سو نادرستی هدایت می کند.

یکی از دلایل اصلی بالا بودن قیمت ها هم همانطور که اشاره کردم پرداخت خودروسازان است. اگر همین الان خودروسازان پرداخت هایش را به روز کند درجا ۲۰ درصد هزینه هایش پایین می آید و ارزان می شود. قطعه سازی که قطعات را گران تر به فروش می رساند حق دارد، ‌ چراکه حتی اگر خودروساز از بانک هم وام بگیرد بعد از ۶ ماه باید هزینه بالاتری را پرداخت کند.

بنابراین قیمت تامین خودروساز افزایش یافته است، این درحالی است که خودروساز پول را از مردم پیش پیش می گیرد. هرچند بنده نمی دانم واقعا مشکل کجاست که انقدر پرداختی ها زمان می برد. اگر چاله های قدیمی تری دارند باید آن‌ها را سریع تر پر کنند و پول هایی که از مردم می گیرد را سریع تر به قطعه ساز بدهد تا ‌قطعه ساز هم مجبور نباشد بر روی قیمت‌ها افزایش دهد.

به عنوان تامین کننده ماده اولیه انگیزه ما برای ورود به صنعت خودرو برای این بحث پرداختی ها بالا نیست. اما اگر انگیزه پیدا شود در بازار رقابت می کنیم و قیمت را پایین می آوریم. الان یکسری از شرکت ها سرمایه گذاری می کنند که نه تنها سود پول شش ماهه را که می گیرند بلکه یک سود هم روی آن می گیرند و قطعه ای را گران تر می فروشند. اما اگر پرداخت ها نقدی شود فکر می کنم قیمت ها خیلی پایین تر بیاید.

الان حساب کنید چرا با پراید ۱۱۰ میلیون تومانی باز هم خودروساز باید متضرر شود. دلاری هم که حساب کنید می بینیم که تولید کننده خارجی چه محصول به روزی را تحویل می دهد اما خودروساز داخلی همان را هم نمی تواند. طبیعتا یک جایی این وسط درست نیست

* یعنی این هجمه ای که سمت تامین کنندگان مواد اولیه است به سمت خود خودروسازان و سیاست‌هایشان بر می گردد؟
دقیقا همینطور است، الان رقابتی در تامین برای خودروساز نیست. در صورتی که برگردید به سال‌های ۷۰ و ۷۲ که اوج شکوفایی صنعت خودرو و قطعه بود، خودروسازان پرداخت های خوبی داشتند و حتی در صنعت قطعه سازی سرمایه گذاری می کردند و قطعه سازان برنامه تاسیس بانک هم داشتند، آنجا رقابت ایجاد شده بود. وقتی رقابت در عرضه باشد قیمت ها عادلانه خواهد شد و وقتی رقابتی نباشد قیمت ها متورم می شود.

الان حساب کنید چرا با پراید ۱۱۰ میلیون تومانی باز هم خودروساز باید متضرر شود. دلاری هم که حساب کنید می بینیم که تولید کننده خارجی چه محصول به روزی را تحویل می دهد اما خودروساز داخلی همان را هم نمی تواند. طبیعتا یک جایی این وسط درست نیست.

حالا اگر بگوییم هیچ گونه سودجویی هم وجود ندارد، ‌میبینیم که تامین خودروساز با قیمت بالا انجام می شود. برای مثال اگر صندلی را غیر از خودروساز تولید کند قیمت آن ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان تر است. چون قیمت خریدها بالاتر است. بنابراین خودروسازان بجای ایراد گرفتن از تامین کنندگان مواد اولیه باید مشکل را در سیاست‌های خودشان دنبال کنند.

کد خبر: ۷۳٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha