۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۱
صنعت گردشگری ورزشی حلقه مفقوده در خراسان رضوی؛ امکانات هست برنامه‌ریزی نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت گردشگری ورزشی حلقه مفقوده در خراسان رضوی؛ امکانات هست برنامه‌ریزی نیست

مشهد- سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد پارک‌های آبی و زمین‌های ورزشی خاص مانند پیست اسکیت روی یخ در مشهد مقدس در طی چند سال گذشته نشان داده است که این حوزه قابلیت جذب توریست و گردشگر را به‌خوبی داراست و لذا اقتصاد گردشگری مدتی است که موردتوجه بخش خصوصی قرارگرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین بخش‌های اقتصادی هر کشور پیشرفته یا درحال‌توسعه است که می‌تواند میزان قابل‌توجهی از منابع مالی دولت‌ها و مردم یک کشور را تأمین کند اما همین صنعت گردشگری خود به بخش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود که برای جذب انواع سلیقه‌ها باید برنامه‌های متفاوتی داشت.

یکی از بخش‌های جذاب برای گردشگران، جاذبه‌های ورزشی است به همین علت دولت‌ها برای جذب توریسم در این بخش امکانات و برنامه‌های متنوعی را در نظر می‌گیرند.

این روزها کمتر مسافر ایرانی و خارجی است که پس از سفر به مشهد مقدس و زیارت از اماکن متبرکه سری به پارک‌های آبی نزده باشد و از این امکانات تفریحی و ورزشی بهره نبرده باشد.

مجموعه‌های ورزشی ازجمله سرزمین موج‌های آبی و پارک موج‌های خروشان، پیست سوارکاری ارشاد، پیست اتومبیلرانی ثامن‌الائمه و زمین پینت بال و هم‌چنین پیست اسکیت روی یخ به‌عنوان دومین پیست کشور تنها بخشی از داشته‌های مشهد مقدس و استان خراسان رضوی در بخش جذب توریست و جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ورزشی است.

قابلیت‌هایی خراسان
دکتر هما میر حسینی در همین رابطه در گفت‌وگو با بازار در خصوص نقش ورزش و اقتصاد می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از افراد برای انجام انواع ورزش‌های زمستانه، تابستانه یا آبی از شهری به شهر دیگر یا از کشوری به کشور دیگر سفر می‌کنند و لذا با توجه به تنوعی که در این راستا در خراسان رضوی به دلیل جاری بودن رودخانه‌های مختلف و هم‌چنین کوه‌های سر به فلک کشیده برخوردار بوده و حتی بیابان‌گردی را نیز می‌توان به ورزش‌های آن افزود فرصت مغتنمی برای توسعه این حوزه فراهم کرده است.

وی بابیان اینکه این صنعت سال‌هاست که در بسیاری از کشورها موردتوجه قرارگرفته است افزود: سفر به‌قصد گردشگری به دو شکل است یکی به‌قصد مشارکت در یکی از فعالیت‌های ورزشی مانند سفر باهدف گذارندن اوقات فراغت و دیگری سفر به‌منظور شرکت در یک رویداد ورزشی یا تماشای آن مسابقات که هر دو مورد در اقتصاد این استان می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی بابیان اینکه ما در استان خراسان دارای پیست اسکی هم چون «شیرآباد» رودخانه‌های خروشان برای قایق‌سواری، سدهای متعدد برای بازی‌های آبی و قایقرانی و ده‌ها پتانسیل دیگر هستیم اظهار می‌کند: در همین مشهد مقدس ما دارای دو ورزشگاه بزرگ بانام ثامن و هم‌چنین امام رضا (ع) هستیم که در سال گذشته برگزاری با حضور یکی از تیم‌های کشوری جمعیت بسیاری را به خود جذب کرد که این جذب جمعیت درنهایت به اقتصاد این استان کمک می‌کند.

وی بابیان اینکه این بخش از صنعت توریسم به‌سرعت در حال رشد است و کشورهای بسیاری، سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در این بخش برای جلب نظر گردشگران انجام داده‌اند می‌افزاید: دلیل این امر تمایل روزافزون گردشگران به این نوع سفرها است و لذا نباید این فرصت را از دست داد و بر روی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه این حوزه باید هزینه بیشتری کرد.

ظرفیت بهره‌مندی از ورزش‌های بومی
وی عنوان می‌کند: پتانسیل‌های اصلی این استان در جذب گردشگر ورزشی حتی دامنه وسیعی تا مقوله ورزش‌های بـومی و محلـی مانند کشتی چوخه در قوچان دارد  و وجود اماکن زیارتی می‌تواند در کنار این جاذبه‌ها بخش عظیمی از گردشگران و مسافران از سراسر جهان به این استان گسیل کند.

میر حسینی اظهار می‌کند: در استان خراسان از مشهد مقدس به فاصله پیمودن ۳۰۰ کیلومتر می‌توان خود را به کویر طبس یا گناباد و با پیمودن ۱۰۰ کیلومتر خود را به کوه‌های هزار مسجد و یا با کمتر از این میزان خود را به مناطق جنگلی «ارتوکند» رساند که هرکدام از این‌ها به‌تنهایی قابلیتی جهانی برای جذب گردشگری و ایجاد تفریحات ورزشی است.

پیست‌های بی‌نظیر ورزشی
در همین راستا رئیس هیئت اسکیت خراسان رضوی نیز می‌گوید: پیست یخی اسکیت پدیده علاوه بر استفاده در ورزش قهرمانی، رونق گردشگری ورزش را در خراسان رضوی به همراه دارد.

محمد عجم خراسانی بابیان اینکه پیست یخی اسکیت پدیده پس از پیست یخی اسکی تهران، دومین مجموعه اسکیت یخی کشور است که برای استفاده اسکیت‌بازان خراسان رضوی و استان‌های دیگر کشور در اختیار ورزشکاران قرارگرفته است یادآور می‌شود: این پیست علاوه بر گسترش ورزش قهرمانی و همگانی در موضوع گردشگری ورزش نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس هیئت اسکیت خراسان رضوی بابیان اینکه طرقبه - شاندیز در گردشگری خراسان رضوی نقش بسزایی دارد، با ایجاد چنین امکاناتی می‌توانیم ماندگاری بیشتر مسافر در این استان را رقم بزنیم.

ضرورت تعامل بین وزارت جوانان و میراث فرهنگی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه به‌رغم ظرفیت‌های بسیاری فراوان در حوزه گردشگری ورزشی مانند امکانات کوهنوردی، ورزش‌های همگانی در طبیعت و بستر ورزش‌های آبی اما تعامل سازنده‌ای بین اداره کل ورزش و جوانان و میراث فرهنگی برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این پتانسیل‌ها به وجود نیامده است.

یوسف بید خوری در گفت و با بازار عنوان می‌کند: ازنظر من بزرگ‌ترین مانعی که در این راه وجود دارد این است که تعاملی سازنده میان وزارت ورزش و جوانان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شکل نگرفته است.

وی به ما می‌گوید: مشکل اینجاست که وقتی  ما ورزش را به‌تنهایی نگاه می‌کنیم طبیعتاً گردشگری هیچ ادعایی ندارد و متولی این حوزه در کشور مشخص است اما همین‌که صحبت جابجایی، نقل و انتقالات و تورهای ورزشی به میان می‌آید می‌توان به‌خوبی از این قابلیت استفاده کرد و ما در کنار تمام پتانسیل‌هایی که وزارت ورزش و جوانان دارد می‌توانیم توانایی‌های بخش خصوصی وزارت میراث فرهنگی را در کنار آن گذاشته و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

بیدخوری اذعان می‌کند: نگاه ما این نیست که تنها یکی از وزارتخانه‌ها این کار را انجام دهد در همین راستا معتقدیم آن بخشی که تخصصی  و در حوزه مسئولیت‌های وزارت ورزش است به‌درستی انجام شود اما آن چیزی که می‌تواند کمک‌کننده باشد و انواع گردشگری ازجمله گردشگری ورزشی که موردبحث ماست را ایجاد کند وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است که این تعامل تا امروز انجام‌نشده است.

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در این رابطه می‌گوید: بسیاری از دوستان در وزارت ورزش بر این موضوع تأکیددارند که صفرتا صد ورزش را انجام دهند و تورهای ورزشی راهم اجرا کنند که تا امروز مشکلاتی را نیز به همراه داشته است.

ترکیب دو صنعت جذاب
گردشگری ورزشی صنعتی است که از ترکیب دو صنعت جذاب گردشگری و ورزش پدید آمده است لذا همان‌طور که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی به‌درستی در این گزارش به آن اشاره داشت ضروری به نظر می‌رسد تا

تعامل نزدیک و سازنده‌ای به‌منظور بهره‌مندی از این ظرفیت در بین وزارت ورزش و جوان و هم‌چنین میراث فرهنگی شکل بگیرد.

در دهه­‌های اخیر گردشگری ورزشی در صنعت گردشگری دنیا رشد زیادی کرده است. برگزاری تورنمنت‌های ورزشی در سطح بالای بین‌المللی، تحولات عظیم اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برای کشور میزبان به ارمغان می‌آورد و این موضوع به حدی برای دولتمردان کشورهای توسعه‌یافته و مترقی دارای اهمیت است که برای به دست آوردن میزبانی رقابت‌های بین‌المللی نظیر المپیک ،جام جهانی و.. به انواع راه‌ها و روش‌ها متوسل می‌شوند.

کد خبر: ۷۳٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha