۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
بی کیفیتی قطعات در دستور کار خودروسازان| مواد اولیه داخلی گران‌تر از نرخ جهانی است
مدیرعامل شرکت دانش بنیان با «بازار» مطرح کرد

بی کیفیتی قطعات در دستور کار خودروسازان| مواد اولیه داخلی گران‌تر از نرخ جهانی است

پورقاضی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در خصوص کیفیت قطعات گفت: در شرایط فعلی شاخص‌های کیفی اهمیت ندارد و خودروسازان می‌گویند مواد ارزان‌تر استفاده کنید اما درحالیکه مواد اولیه عرضه شده در بورس به دلیل رقابت از قیمت جهانی گران‌تر هستند.

بازار؛ گروه خودرو: حدود ۶۰ درصد از اجزای یک خودرو را قطعات پلیمری تشکیل می‌دهد. عمده این قطعات در معرض دید، لمس و بررسی کیفیت از سوی مالک خودرو قرار دارد. در صورتی که کیفیت ساخت این قطعات دچار تنزل شود، به سرعت مالک خودرو متوجه خواهد شد. مشکلات ارز، جبر تحریم‌های ظالمانه و کاهش تیراژ خودروسازان در پی مشکلات اقتصادی به گفته کارشناسان سبب تنزل کیفیت قطعات پلیمری شده است. تامین مواداولیه پلیمری و تامین قطعات مجهز به این ماده اولیه، پاشنه آشیل خودروسازان شده است. برای بررسی این مساله با مهدی پورقاضی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان به گفت‌وگو پرداختیم:

 * چند سال است سابقه تولید دارید و شرکت شما چه قطعاتی را تولید می‌کند؟
شرکت و واحد صنعتی ما در شهرک صنعتی عباس آباد مستقر و سابقه شرکت ۴۸ ساله دارد. در آن دوره تولید محصولات پلاستیکی را داشتیم. حدود ۲۰ سال هست که در زمینه تقویت پلیمرها فعال هستیم، چند سالی هست که به شرکت دانش بنیان تبدیل شده‌ایم. عمده محصولاتی که تولید می‌کنیم شامل پلی پروپیلن، پلی آمید، ای بی اس، پی سی، پلی اتیلن است.

* به گفته قطعه سازان چالشی که اکنون صنعت خودرو با آن در گیر هست، کمبود مواداولیه پلیمری برای تولید قطعات است. به نظر شما دلیل اصلی این چالش چیست؟
مشکل تامین مواد اولیه در صنعت خودرو به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. نخست اینکه، نقدینگی خودروسازان با معضل مواجه و برخورد مالی مناسبی با قطعه سازان در زمینه پرداخت و تامین سرمایه درگردش کافی ندارند. معمولا تعلل پرداخت برای قطعه سازان وجود دارد. خودروسازان، از قطعه سازان به جای بانک استفاده کرده و به دلیل فشار برای کاهش کیفیت، به دنبال ارزان سازی هستند. دوم اینکه، دانش فنی مناسب یا افزودنی‌های تخصصی مربوط به تحریم یا تبادل‌های بانکی به راحتی در دسترس صنعتگران داخلی نیست و همین مورد سبب وابستگی به خارج برای تامین است.

* بارها شنیده شده از قطعه سازان که در دو ماه اخیر قیمت ای بی اس به شدت افزایش یافته است، نظر شما در این مورد چیست؟
دلیل این موضوع افزایش قیمت ارز از ابتدای سال و مبنای قیمت گذاری در بورس کالا براساس نرخ ارز نیمایی است. نرخ ارز افزایش یابد مواد اولیه داخلی و واردات افزایش خواهد یافت. بنابراین خیلی عجیب نیست قیمت ای بی اس و پلی پروپیلن و... افزایش یابد.

* قیمت ای بی اس از ابتدای سال تاکنون چند درصد افزایش یافته است؟
قیمت ای بی اس از ابتدای سال تا کنون ۴۰ درصد افزایش یافته است.

موضوع واردات بحث فرعی هست، دلیل اصلی مشکلات صنعت خودرو از زمینه پلیمر واردات نیست. واردات برای کسانی هست که می خواهند کالایی به کشور وارد کنند که بسیار سخت و با هزینه بالا انجام می‌شود. این موضوع تهدید برای تولید داخل نیست و داخلی ها توان رقابت را دارند

* علیرغم وجود صنعت پتروشیمی در کشور و وجود شرکت‌های دانش بنیان چرا مواد اولیه پلیمری برای صنعت خودرو وارداتی است؟
موضوع واردات بحث فرعی هست، دلیل اصلی مشکلات صنعت خودرو از زمینه پلیمر واردات نیست. واردات برای کسانی هست که می خواهند کالایی به کشور وارد کنند که بسیار سخت و با هزینه بالا انجام می‌شود. این موضوع تهدید برای تولید داخل نیست و داخلی های توان رقابت را دارند. مواداولیه داخلی در قیاس با نمونه وارداتی گران یا به سختی تامین می شود. این درحالی است که مواداولیه عرضه شده در بورس به دلیل رقابت از قیمت جهانی گران‌تر هستند.

* چرا کیفیت قطعات پلیمری در سال چاری تنزل یافته و عامل این موضوع چیست؟ آیا خودروسازان نسبت به کیفیت حساسیت دارند؟
به طور کلی روند موجود در کشور به این صورت هست که تورم سبب سوق به خرید قطعات با نرخ پایین شده و نیل به این هدف عامل از بین رفتن کیفیت است. این مساله سبب فشار خودروساز به قطعه ساز و فشار به تامین کننده مواداولیه خواهد شد. صنعت خودرو به دنبال مواد اولیه بی کیفیت است.

به طور مداوم با چالش تامین مواداولیه ارزان برای مشتریان مواجه هستیم. پیشتر هر مشتری درخواست رعایت مشخصات فنی داشت، اما اکنون اعلام می‌شود کیفیت اهمیت ندارد

* تغییر در تامین منابع مواداولیه تا چه میزان روی کیفیت قطعات تاثیر دارد و آیا صنعت خودرو به این موضوع اهمیت می‌دهد؟
در شرایط فعلی شاخص‌های کیفی اهمیت ندارد و خودروسازان می‌گویند مواد ارزان‌تر استفاده کنید. به طور مداوم با چالش تامین مواداولیه ارزان برای مشتریان مواجه هستیم. پیشتر هر مشتری درخواست رعایت مشخصات فنی داشت، اما اکنون اعلام می‌شود کیفیت اهمیت ندارد.

* آیا با خودروسازان تعامل همکاری برای تامین مواداولیه دارید؟
با خودروساز کار نمی کنیم، زیرا مطالبات را با تاخیر فراوان پرداخت و عامل زیان شدند. فقط با بخش خصوصی تعامل و همکاری داریم.

* باتوجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم، آیا حمایتی از شما شده و چه محصول جدیدی را تولید کردید؟
البته به عنوان شرکت دانش بنیان چند فعالیت داشتیم، به طور مشخص روی مواد زیست تخریب پذیر کار و تلاش برای تولید داریم. تنها ارگانی که از ما حمایت داشته صندوق نوآوری و شکوفایی بوده و گرنه مابقی حمایت‌ها شعار است.

کد خبر: ۷۳٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha