۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
تولید «خودرو ملی» با قطعات وارداتی! | خودروسازان دولتی واردات قطعات را ترجیح می‌دهند
گفتگو با کارشناس شرکت تولید قطعات خودرو

تولید «خودرو ملی» با قطعات وارداتی! | خودروسازان دولتی واردات قطعات را ترجیح می‌دهند

موحدزاده، کارشناس یک شرکت تولیدکننده قطعات خودرو با اشاره به اینکه در گذشته واردات برای خودروسازان جذابیت بیشتری نسبت به تامین قطعات از داخل داشت، گفت: اگر هدف این است که مصرف سوخت پاک سی ان جی به جای بنزین افزایش یابد، باید از تولیدکنندگان مخازن و قطعات سی ان جی حمایت بیشتری شود.

بازار؛ گروه خودرو: بازگشت تحریم‌ها، عدم همکاری بانک مرکزی برای تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها، کمبود نقدینگی و غیره همگی سبب این شد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه خودروسازی‌ها ناچار به این شوند که تولید داخل را به واردات ترجیح دهند.

مساله‌ای که با اصلاح نرخ سوخت از سوی وزارت نفت در سال گذشته و افزایش تقاضا برای خودروهای گازسوز سبب این شد که مخزن‌سازانی که مدت طولانی واحدهای تولیدی‌شان را تعطیل کرده بودند دوباره فعال شوند.  تولیدکنندگانی که طی دو دهه گذشته و در زمان آزاد بودن واردات از سوی خودروسازان مورد حمایت قرار نگرفتند و حالا شمار کمی از آن‌ها توان یا تمایل به بازگشت به عرصه تولید را دارند. در همین راستا محمد موحدزاده، کارشناس و معاون بازرگانی یک شرکت تولیدکننده قطعات خودرو در گفت‌وگو با بازار توضیح می‌دهد.

* از چه سالی شروع به فعالیت کرده اید و در حال حاضر چه محصولاتی را تولید می کنید؟
نزدیک به ۱۵ سال است که هلدینگ قدس نجف آباد (GHN) که از سه شرکت تشکیل شده شروع به کار کرده است؛ یکی از بخش‌های این مجموعه به تولید قطعات خودروهای کار و تجاری اعم از بدنه، قالب و غیره مشغول است و دو بخش دیگر نیز دست به تولید مخازن سی ان جی و مخازن ال پی جی می‌زنند.

در حال حاضر علاوه بر تامین نیاز برخی از خودروسازان کشور و بازار لوازم یدکی به ۱۶ کشور دنیا نیز صادرات داریم؛ محصولاتی که به خودروسازان کشور تحویل می‌دهیم شامل تانک باد ایران خودرو دیزل، آریا دیزل، گروه بهمن و غیره می شود.  

تولید مخازن سی ان جی در کشور فقط ۳۰ درصد راه است و مابقی آن حمایت‌هایی است که باید از تولید انجام شود. بنابراین خودروسازان که اغلب دولتی هستند باید از تولیدکننده مخزن سی ان جی بخش خصوصی حمایت کنند

* برخی از خودروسازان  معتقدند در تولید مخازن سی ان جی کمبودها و ضعف‌هایی وجود دارد و باید واردات انجام شود، به عنوان یک تولیدکننده چه پاسخی به این سوال می‌دهید؟
تولید مخازن سی ان جی در کشور فقط ۳۰ درصد راه است و مابقی آن حمایت‌هایی است که باید از تولید انجام شود. به این معنا که یک شرکت با سرمایه گذاری خود یک خط تولید را راه اندازی و با تمام مشکلات موجود دست به تولید محصولی و تزریق آن به بازار می‌زند. این محصول دو مشتری دارد که یکی از آن‌ مشتری‌ها بازار مصرف است که آن محدودیت‌ها و شرایط خودش را دارد. مشتری دیگر هم خودروسازان که اغلب دولتی هستند که باید از تولیدکننده مخزن سی ان جی بخش خصوصی حمایت کنند.

بنابراین با توجه به اینکه عمده مشتری تولیدکنندگان مخازن سی ان جی خودروسازان هستند، در زمانی که محصولاتمان تولید شد از خودروسازان دعوت به حضور کردیم و نمونه‌ها را دریافت کردند و تایید را هم دادند اما باز هم متاسفانه هیچ قراردادی بین ما مخزن سازان و خودروسازان منعقد نشد.

چون در آن زمان خودروسازان با محدودیت‌هایی همچون نرخ ارز و حمل و نقل و تحریم های بین المللی روبه رو نبودند و نیازشان را از خارج از کشور تامین می کردند. حالا هم که به سراغ ما آمده اند به دلیل شرایط دشواری است که در مسیر واردات ایجاد شده است، همین مسائل سبب شده که دوباره بتوانیم دست به تولید محصولات مورد نیاز خط تولید خودروسازان بزنیم.

* با این تفاسیر خودروسازان در شرایطی که مسیر واردات آزاد باشد بیشتر تمایل به واردات بجای قطعات و مخازن دارند؟
بله همین طور است و خودروسازان بیشتر تمایل به واردات دارند. شاید دلیل این ماجرا تعهدات و فشارهایی باشد که به آن‌ها وارد می‌شود.

درحال حاضر دوباره با خودروسازان وارد فاز همکاری برای تامین مخازن سی ان جی شده‌اید؟
خیر هنوز قراردادی در این زمینه منعقد نشده است.

* در طرح تبدیل سی ان جی برای کارگاه های تبدیل چطور؟ یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو قرار است تبدیل شوند؟ برای آن ها مشارکت نداشته اید؟
نزدیک سه سال است که خط تولید سی ان جی هلدینگ متوقف شده بود. عمده مشکل ما هم بحث مواد اولیه بود. مواد اولیه سی ان جی درجه خاصی از فولاد را نیاز دارد که فقط باید از طریق واردات آن را تامین کرد اما باز هم تامین و تولید داخل آن با توجه به ارزش افزوده‌ای که ایجاد می کند از اهمیت بالاتری نسبت به واردات برخوردار است. ما با دو روش تولید می کنیم که یک روش آن لوله و دیگری ورق است که هر دو خط تولید را خودمان ساختیم و راه اندازی کردیم و خودمان نیز به مرحله تولید رساندیم.

برای مدتی جهت تامین مواد اولیه با مشکلات بسیاری مواجه بودیم؛ اول تامین ارز خیلی دشوار شده بود که هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصول را افزایش می داد. از همین رو طی مذاکراتی که با فولادسازان انجام دادیم برخی از آن‌ها متعهد به تولید ورق مورد نیاز ما شدند. هرچند در ابتدای کار یکسری ایراداتی وجود داشت اما توانستیم آن‌ها را هم برطرف کنیم

* شنیده می شد که خط تولید سی ان جی مجموعه تان برای مدت طولانی متوقف بود و دوباره فعال شده‌اید، اکنون چقدر ظرفیت تولید دارید؟  
همانطور که اشاره کردم برای مدتی برای تامین مواد اولیه با مشکلات بسیاری مواجه بودیم؛ اول تامین ارز خیلی دشوار شده بود که هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصول را افزایش می داد. از همین رو طی مذاکراتی که با فولادسازان انجام دادیم برخی از آن‌ها متعهد به تولید ورق مورد نیاز ما شدند. هرچند در ابتدای کار یکسری ایراداتی وجود داشت اما توانستیم آن‌ها را هم برطرف کنیم.

همانطور که خودتان هم اشاره کردید بعد از اینکه سه سال خط تولیدمان متوقف بود از حدود پنج ماه گذشته دوباره تولید را با یک ظرفیت محدود آغاز کردیم تا کمبودی از لحاظ امکانات و تجهیزاتی که داریم نباشد تا به مرور ظرفیت تولید را متناسب با نیاز خودروسازان افزایش دهیم.

کد خبر: ۷۳٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha