۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
جولان پیکاپ‌های چینی در بازار کشور| دو پیشرانه در یک خودرو
بازار بررسی می‌کند

جولان پیکاپ‌های چینی در بازار کشور| دو پیشرانه در یک خودرو

خودروهای پیکاپ در بازار از سوی تولیدکنندگان به صورت محدود عرضه می‌شوند این درحالی هست که نیاز بازار کشور به این محصول بیشتر از گذشته است. شاید عامل اصلی ایجاد این معضل نبود خدمات پس از فروش مناسب است.

بازار؛ گروه خودرو: خرید خودرو با کیفیت و قیمت معقول این روزها دغدغه اصلی مشتریان در بازار است. اگر این دغدغه در کلاس و سگمنت‌ها تقسیم شود، بیشتر و حساس‌تر نیز خواهد شد. خودروهای پیکاپ یکی از کلاس‌های خودرویی است که برخی از مشتریان برای حمل بار و برخی دیگر به دلیل عدم توان خرید خودروهای اس یو وی آن را انتخاب و اقدام به خرید می‌کنند. در داخل کشور خودروهای پیکاپ به دلیل نداشتن تنوع فراوان از سوی تولیدکنندگان همچنان دارای بازار بسیار داغ و البته جذاب هستند. بنابراین در این گزارش سعی داریم سه پیکاپ پرطرفدار بازار را بررسی کنیم و دریابیم کدام یک برای خرید مناسب هستند. این گزارش فقط براساس قیاس فنی بوده و به قیمت آن اشاره ای نشده است.

آسنا با تکنولوژی ژاپنی
مهم‌ترین فاکتور خرید پیکاپ‌ از سوی مشتریان قدرت و توان فنی این خودروها برای حرکت در مسیر جاده یا خارج از آن است. معمولا با خرید خودرو برخی از مالکان در گام نخست، اقدام به نصب تجهیزات مناسب برای حرکت در مسیرهای خارج جاده می‌کنند. خودرو آسنا، یکی از این محصولات است که هنگام تولید به طور استاندارد تجهیزات و قوای فنی لازم برای پیمایش مسیرهای خارج جاده را دارد. این مزیت سبب شده این روزها اقبال مناسبی در بازار داشته باشد. آسنا در سال ۱۳۹۷ توسط گروه صنعتی آمیکو به بازار عرضه شد، از بدو عرضه تاکنون اقبال مناسبی برای خود در بازار ایجاد کرده است. هرچند که این محصول تلاش دارد جای تویوتا هایلوکس را در بازار بگیرد، اما فعلا در رقابت با سایربرندها برای تثبیت خود در بازار است.

طراحی آسنا مشابه فورد
طراحی خودرو، نخستین دلیل انتخاب برای خرید است، آسنا طراحی ظاهری مشابه فورد اف ۱۵۰ دارد. طول، عرض و ارتفاع خودرو آن را مشابه محصولات آمریکایی کرده و هرچند که این پیکاپ در دسته فول سایزها قرار دارد. بالا بودن سطح ارتفاع آسنا از سطح زمین سبب شده که هنگام حرکت در مسیرها خارج جاده با چالش مواجه نشود. طراحی و گرافیک ویژه چراغ‌های آسنا در شب میدان دید کافی برای راننده فراهم می‌کند. طراحی داخلی این خودرو برخلاف ظاهر خشن و سخت، دارای نرمی و راحتی مناسب است. زیرا قطعات براساس ارگونومی ویژه جهت راحتی سفرهای طولانی طراحی شده است. داشبورد این خودرو به گونه‌ای طراحی شده که جانمایی تمام تجهیزات از قبل کلیدها، صفحه نمایشگر، سیستم تهویه در نزدیکترین حالت به راننده و سرنشین قرار دارد. علیرغم جدید بودن زبان طراحی در کابین آسنا، نبود آپشن‌های جدید روز و سانروف جز نقطه ضعف‌های آن به شمار می‌رود. ارتفاع این خودرو سبب شده که در زمان حرکت نقاط کور ایجاد شود. در مجموع نسبت به سایرپیکاپ‌های موجود در بازار، برتری ویژه طراحی دارد.

گفتنی هست که تکنولوژی ژاپنی در پیشرانه این محصول بیانگر عدم نگهداری اصولی از آن نیست و نباید انتظار عملکرد مانند خودروهای ژاپنی از این محصول را داشت. بنابراین نیاز به نگهداری اصولی براساس دستورات کمپانی دارد

قلب ژاپنی در آسنا
آسنا مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۲۴۰۰ سی‌سی و ۱۴۳ اسب بخار قدرت است. تکنولوژی این پیشرانه متعلق به میتسوبیشی بوده که باتوجه به وزن و ابعاد اتاق، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر مصرف سوخت دارد. شاید این مصرف سوخت نیز به دلیل مجهز بودن آن به دو دیفرانسیل برای حرکت است. مزیت این خودرو نسبت به سایر پیکاپ‌ها، دوگانه سوز بودن و سازگاری پیشرانه با سوخت سی ان جی است. خودروهای پیکاپ با وزن اتاق و توان حمل بار مشابه در بازارهای جهانی مجهز به پیشرانه‌های شش سیلندر یا قدرت بیشتر از ۱۵۰ اسب بخار هستند، بنابراین پیشرانه این محصول نیازمند ارتقا برای افزایش جذابیت در بازار است. آسنا به ترانسفرکیس الکترونیکی سه مرحله مجهز شده که آن را در هر شرایطی که احتمال زمین گیری وجود دارد، رها خواهد کرد. در حال حاضر یک گیربکس شش سرعته مجهز بوده که در آینده نزدیک گیربکس اتوماتیک نیز برای این خودرو نصب خواهد شد. اما باید دید که گیربکس اتوماتیک، مناسب حرکت در مسبرهای صعب العبور و خارج جاده هست یا نه. سیستم ترمز این خودرو با رعایت حداکثر ضرایب اطمینانی برای کاهش و توقف طراحی و تولید شده است. نقطه ضعف سیستم فنی آسنا، فرمان هیدرولیکی آن بوده که باید گروه صنعتی آمیکو برای بهبود یا تغییر فرمان به نوع برقی اقدام مناسبی انجام دهد. گفتنی هست که تکنولوژی ژاپنی در پیشرانه این محصول بیانگر عدم نگهداری اصولی از آن نیست و نباید انتظار عملکرد مانند خودروهای ژاپنی از این محصول را داشت. بنابراین نیاز به نگهداری اصولی براساس دستورات کمپانی دارد. گفتنی است که این محصول استاندارد آلایندگی یورو۵ و استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کرده است.

جمع بندی
آسنا با عمری دو ساله در بازار توانسته به پشتیانی خدمات پس از فروش مناسب و تامین قطعات با سهولت، سهم بازار قابل توجهی در این کلاس خودروی برای خود ایجاد کند. اما در خصوص کیفیت و کارآیی آن در کارکردهای بالا باید منتظر نظرات مشتریان بود. آسنا را می‌توان به عنوان یک خودرو روزانه یا حمل بار استفاده کرد، اما مصرف سوخت این محصول می‌تواند نقطه ضعف تلقی شود. از سوی تولید و عرضه محدود این خودرو به بازار توام با قرار گرفتن مخزن سی ان جی در زیر خودرو از نقاط ضعف دیگر این محصول است. با این تفاصیل می‌توان گفت، در خرید خودروهای پیکاپ دو دیفرانسیل نخستین گزینه را به خود اختصاص داده است.

فوتون از چین تا ایران خودرو
دو مین محصول پرطرفدار خودروهای پیکاپ این روزهای بازار، فوتون است. فوتون را گروه صنعتی ایران خودرو، در شرکت ایران خودرو دیزل از سال ۱۳۹۳ تا کنون تولید و عرضه می‌کند. این محصول در سال ۲۰۱۱ توسط فوتون معرفی و در سال ۲۰۱۲ وارد بازارهای جهانی شد. این محصول پر حاشیه ایران خودرو دیزل، سعی در کسب جایگاه پیکاپ بی رقب تویوتا در کشور را دارد، اما تاکنون موفق به کسب سهم بازار هایلوکس نشده است.

طراحی فوتون
فوتون خودروساز چینی هست که برای کسب بازار جهانی بی دریغ از طراحی‌های روز استفاده و محصولاتی مطابق استانداردها و نیاز مشتریان طراحی و تولید می‌کند. طراحی ظاهری این خودرو برای سال ۲۰۱۲، بسیار ایده آل و البته جذاب بود. ویژگی ظاهری حجیم و عضلانی فوتون مناسب ذائقه و انتخاب مشتریان در بازار کشور است. اما طراحی داخلی آن به دلیل عدم انتخاب متریال با کیفیت و نداشتن راحتی مناسب برای سرنشینان، جذابیت چندانی ندارد. جانمایی دسته دنده با کنسول وسط خودرو به گونه‌ای هست که در زمان تعویض دنده سبب برخورد دست راننده با کلیدها می‌شود. از سوی برای سفرهای طولانی صندلی مناسبی برای این محصول از سوی سازنده، تعبیه نشده است. نقاط کور در این خودرو بیشتر از سایر محصولات بوده و هدف از تعبیه آینه‌های بزرگ بهبود این مشکلات است.

پیشرانه دیزلی فوتون به شدت به کیفیت سوخت گازوئیل موجود حساس بوده و در صورت بروز هر نوع تغییر کیفی، آن را به سمت افزایش استهلاک هدایت می‌کند

پیشرانه ژاپنی مشترک و موتور دیزلی حساس
فوتون تونلند با سه پیشرانه دیزلی و بنزینی در حجم‌های ۲ لیتر، ۲.۴ لیتر و ۲.۸ لیتر به بازارهای جهانی آمد. این خودرو با دو پیشرانه دیزلی ۲.۸ لیتری مجهز به توربوشارژر و بنزینی ۲.۴ لیتری وارد بازار شد. ابتدا در سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ نسخه‌های دیزلی پا به میدان گذاشتند. پس ازآن گروه صنعتی ایران خودرو، نمونه بنزینی آن را به بازار عرضه کرد. پیشرانه دیزلی طراحی و تولید شده توسط شرکت کامینز است. فوتون دیزلی، مجهز به پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۲.۸ لیتر مجهز به توربوشارژر بوده که قدرتی معادل ۱۶۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۶۰ نیوتن متر تولید می‌کند. هرچند که هدف از نصب توربوشارژر افزایش شتاب و عملکرد پیشرانه بود، اما در واقعیت چنین موردی دیده نمی‌شود. این پیشرانه با نصب فیلتر دوده می‌تواند استاندارد یورو ۵ را پاس کند. پیشرانه بنزینی این خودرو، چهارسیلندر با حجم ۲.۴ لیتر و قدرت ۱۳۰ اسب بخاری است. این پیشرانه با پیشرانه آسنا مشترک هست. اما در آسنا به دلیل تغییراتی قدرت بیشتری نسبت به این خودرو تولید می‌شود. پیشرانه دیزلی فوتون به شدت به کیفیت سوخت گازوئیل موجود حساس بوده و در صورت بروز هر نوع تغییر کیفی، آن را به سمت افزایش استهلاک هدایت می‌کند. گیربکس این محصول پنج سرعته طراحی شده توسط آلمان است. اما دیفرانسیل‌های نه چندان قوی برای این محصول انتخاب شده است. مصرف سوخت فوتون بنزینی، ۱۰ لیتر در هر از ۱۰۰ کیلومتر و مصرف سوخت نمونه دیزلی، ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

جمع بندی
هرچند که چین سعی کرده است برای این محصول از طراحی و قطعات با کیفیت استفاده کند، اما به دلیل نبود خدمات پس از فروش مناسب برای فوتون تونلند در کشور وجود ندارد. عمدتا چالش تامین قطعات، حساسیت به کیفیت سوخت، پایین بودن کیفیت اجزای کابین از نقاط ضعف اصلی این خودرو است. شاید در زمان خرید بتوان این محصول را در جایگاه دوم انتخاب رده بندی کرد. شاید نیاز باشد ایران خودرو دیزل، در سیاست خدمات پس از فروش محصولاتش بازنگری را داشته باشد.

مقایسه فنی هر دو محصول نشان داده است که خدمات پس از فروش خودروهای پیکاپ مانند بازار آن‌ها بسیار مطلوب نیست. در وهله ای از زمان ورود تویوتا هایلوکس به کشور توام با خدمات مناسب توانست نیاز این بخش را به بهترین شکل مرتفع کند. پس از آن بسیاری از شرکت‌های خودرویی داخل کشور تلاش کردند که محصولی برای رقابت با جایگزینی هایلوکس به بازار معرفی کنند، اما تاکنون موفق نشدند.

کد خبر: ۷۲٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شمیم گل نرگس IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      1 2
      سلام.نه آمیکو ونه فوتون ونه ریچ هیچکدام نمی‌تواند در مقابل کاپرا تو دوکابین فیس جدید حرفی بزند زیبایی در. رخ وداخل کابین وموتورهارمونی از یک پیکاپ تمام عیار است افق این خودرو در سه ماه آینده با ارزش یک میلیارد در نظر بگیرید این نظریه را به خاطر بسپارید تا سه ماه آینده این خودرو پنجاه درصد از هایلوکس کمتر است در همه موارد به غیر از قیمت که مصرف کننده خیلی سریع به این نتیجه میرسد