۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
شهرک‌هایی که نام و نشانی از صنعت در آنها نیست
یادداشت؛

شهرک‌هایی که نام و نشانی از صنعت در آنها نیست

ایلام- «مشکلات شهرک‌های صنعتی استان ایلام این روزها بیشتر از گذشته نمایان شده است، در بعضی از شهرک‌ها اصلاً صنعتی وجود ندارد» این جملات بخشی از یادداشت لیلا کایی برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

 لیلا کایی؛ بازار: ایلام در غرب ایران اصولاً استانی صنعتی نیست، در این استان شهرک‌های صنعتی زیادی وجود دارد که واحدهای مستقر این شهرک‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند.

در بدو ورود به شهرک‌های صنعتی ایلام و با مشاهده درب‌های بسته کارگاه‌ها، متوجه از رونق افتادن کسب و کار در واحدهای تولیدی این شهرک‌ها که منجر به تعطیلی اکثر واحدها و بیکاری کارگران شده است، خواهید شد.

علاوه بر مشکلات زیرساختی خود شهرک‌های صنعتی استان، واحدهای تولیدی و صنعتی در این واحدها با مشکلات ب ی شماری مواجه هستند و اکثراً با ظرفیت پایین به تولید می‌پردازند.

تعطیلی بخش زیادی از واحدهای تولیدی و صنعتی در این شهرک‌ها نیز به خوبی مشخص و نمایان است، واحدهایی که به دلیل بدهی‌های بانکی سالهاست تعطیل شده‌اند.

در بعضی از شهرک‌های صنعتی استان مثل شهرک صنعتی بدره اصلاً صنعت و تولیدی وجود ندارد، در این شهرک قرار بوده یک شهرک کشاورزی و گلخانه‌ای ایحاد شود که هنوز محقق نشده است.

مشکلات شهرک‌های صنعتی استان ایلام به همین جا ختم نمی‌شود، تولیدکنندگان مستقر در شهرک‌های صنعتی استان از وضعیت زیرساختی شهرک‌ها رضایت ندارند.

آب، برق، تلفن، تصفیه خانه، جاده و…از مشکلات عمده در شهرک‌های صنعتی در استان ایلام است که واحدهای تولیدی مستقر این شهرک‌ها معتقد به تقویت این زیرساخت‌ها هستند.

طبق آمارهای رسمی با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی شهرستان ایلام غیر فعال شده و ساماندهی و تعیین تکلیف واحدهای تولیدی غیرفعال نیز هنوز محقق نشده است

متاسفانه چرخ تولید در شهرک‌های صنعتی استان ایلام مدت زیادی است که به افول و خاموشی فرو رفته و کسی از مسئولان استان برای رونق تولید این شهرک‌ها هنوز آستین همت را بالا نزده است.

طبق آمارهای رسمی با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی شهرستان ایلام غیر فعال شده و ساماندهی و تعیین تکلیف واحدهای تولیدی غیرفعال نیز هنوز محقق نشده است.

در شهرک صنعتی ایوان از ۳۲ واحد تولید، ۱۶ واحد غیرفعال هستد که بیشتر واحدهای غیر فعال در این شهرک صنعتی مشکل سرمایه دارند.

یکی از مراکز صنعتی این شهرک کارخانه نورد ایوان به عنوان بزرگترین واحد تولید فولا در غرب کشور است که طی سال‌های گذشته به دلیل مشکلات سرمایه گذار تعطیل شده و ۱۰۰ کارگر نیز بیکار شده‌اند.

در حالی که در استان ایلام هفت شهرک صنعتی و پنج ناحیه صنعتی وجود دارد و این آمارها ظرفیت بزرگی برای اشتغال استان به شمار می‌روند، متاسفانه به دلیل بی توجهی، تولید در این نواحی و شهرک‌های صنعتی رونق چندانی ندارند

در حالی که در استان ایلام هفت شهرک صنعتی و پنج ناحیه صنعتی وجود دارد و این آمارها ظرفیت بزرگی برای اشتغال استان به شمار می‌روند، متاسفانه به دلیل بی توجهی، تولید در این نواحی و شهرک‌های صنعتی رونق چندانی ندارند.

با توجه به اینکه رسالت ذاتی شرکت شهرک‌های صنعتی، توسعه و ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی است، متاسفانه در سال‌های اخیر اقدامات منجر به نتیجه در روند توسعه رو به رشد استان در این بخش مشاهده نشده است.

در حالی که استان ایلام از مناطق محروم کشور است به برای رونق اشتغال و تولید به فعال بودن بخش صنعت نیاز دارد، متاسفانه اندک واحدهای تولیدی و صنعتی استان هم در حال تعطیلی هستند.

تعطیل شدن واحدهای تولید و صنعتی در استان منجر به بیکاری شدن بخشی از نیروهای منطقه و درنتیجه مهاجرت آنها از استان می‌شود.

به نظر می‌رسد فعال کردن واحدهای تولید مستقر در شهرک‌های صنعتی استان و هنچنین تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های استان بسیار ضروری است که باید در راس برنامه‌های مسئولان استانی قرار گیرد.

کد خبر: ۷۲٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha