۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
«چیتگر» پر از فروشنده، خالی از خریدار؛ کیفیت خودروهای دهه هشتاد در کانون توجه نسبی
«بازار» گزارش می‌دهد

«چیتگر» پر از فروشنده، خالی از خریدار؛ کیفیت خودروهای دهه هشتاد در کانون توجه نسبی

در شرایطی هر سال بازار خودرو چیتگر در آستانه نوروز از حضور شمار بسیاری خریدار و فروشنده داغ می‌شد که این روزها فقط میزبان فروشندگان است و کمتر خریداری در آن دیده می‌شود. اگر کسی هم در این بازار قیمتی می‌پرسد بیشتر دنبال کسب اطلاعات است.

بازار؛ گروه خودرو: آخرین هفته‌های مانده به سال نو به عنوان بهترین زمان برای خرید و فروش خودرو در ذهن تمام دوست داران خودرو ثبت شده؛ زمان مشخصی که حتی اگر فروشنده نباشید و آهی هم در بساط برای خرید خودرو نداشته باشید بدتان نخواهد آمد سری به بازار چیتگر خودرو بزنید و اطلاعاتی از آخرین قیمت‌های موجود کسب کنید. با این حال بازار امسال نسبت به سال‌های گذشته کمی متفاوت‌تر به آخرین روزهای سال نزدیک می‌شود.

همه مردم در انتظار کاهش قیمت خودرو و به اصطلاح ارزان شدن آن هستند. قیمت‌هایی که طی دو سال اخیر چندباره و چندباره به قدری افزایش یافتند که از توان مالی مردم برای خرید خارج شدند و حالا بعد از چند دوره رکود و صحبت‌های علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت معدن و تجارت برای کاهش قیمت خودرو همه منتظر ارزان شدن آن و حتی تزریق خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا هستند.

خبری از خریدار نیست، ‌همه اینجا فروشنده‌اند
از تهران خارج شدیم و در مسیر جاده مخصوص قرار گرفتیم، در کیلومتر ۹ این مسیر درست در دل منطقه‌ای که مملو از کارخانه‌های متعدد قطعه سازی و خودروسازی است، تعداد زیادی از خریداران خودرو ایستاده‌اند و  با دست اشاره می‌کنند خودرو را چند می‌فروشی؟ اگر قصد فروش خودرو خود را داشته باشید و چندان حوصله شلوغی بازار را هم نداشته باشید شاید دل را به دریا بزنید و همان جا به قیمت‌هایی که در بی‌اطلاعی‌تان از بهای خودرو تان می‌دهند تن به فروش چهارچرخ زیر پایتان بدهید. اما اگر کمی صبورتر باشید قطعا به پارکینگ خرید و فروش خودرو که به اسم بازار خودرو چیتگر معروف است می‌رسید.

وقتی خودرو خود را در پارکینگ به نسبت خلوت پارک می‌کنیم و به محل خرید و فروش قدم می‌گذاریم، تا چشم کار می‌کند پارکینگ فروش مملو از خودرو است. خودروهایی که از گوشه پارکینگ خانه‌ها و اجاره‌ای بیرون کشیده شده اند تا سود هنگفتی را شب عید نصیب فروشنده کنند اما خبری از خریدار در این بازار نیست

از همان ابتدای مسیر و نرسیده به درهای ورودی محل فروش خودرو و پارکینگ، صف عریض و طویلی از خودروها را خواهید دید. در همان ترافیک شدید هم تعداد زیادی از خریداران خودرو از لابه لای ستون‌های جداکننده ورودی پارکینگ و محل فروش خودرو دور از چشم ماموران جلوی ماشین شما را خواهند گرفت تا شاید قبل از ورود تیر آخر را بزنند و بتوانند راضی‌تان کنند تا ۶۵ هزار تومان هزینه پارکینگ را ندهید و نیامده خودروی خود را بفروشید. درست متوجه شدید هزینه ورود به پارکینگ خرید و فروش خودرو که زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کند برای هر خودرو ۶۵ هزار تومان تعیین شده است. البته این رقم برای پارکینگ مراجعه‌کنندگان یعنی همان خریداران ۱۵ هزار تومان است. رقمی که دقیقا مشخص نیست برای ارائه چه نوع خدماتی از بازدیدکنندگان و فروشندگان می‌گیرند. با این حال از بحث اینکه چه تعداد خودرو به این محل آورده و چه درآمد هفتگی ‌ای نصیب شهرداری می‌ شود، بگذریم؛ می‌ رسیم به بازاری که تعیین کننده اصلی افزایش و کاهش قیمت خودرو است.

ایران خودرویی ها در لیست اول فروش
وقتی خودرو خود را در پارکینگ به نسبت خلوت پارک می‌کنیم و به محل خرید و فروش قدم می‌گذاریم، تا چشم کار می‌کند پارکینگ فروش مملو از خودرو است. خودروهایی که از گوشه پارکینگ خانه‌ها و اجاره‌ای بیرون کشیده شده اند تا سود هنگفتی را شب عید نصیب فروشنده کنند اما خبری از خریدار در این بازار نیست. همه زیر باد و باران خودروهایشان را برای فروش گذاشته‌اند اما کمتر کسی را می‌توان دید که مدت زیادی را صرف تماشا و بررسی سلامت ظاهری و فنی خودرو کنند. مراجعه‌کنندگان فقط قیمت می‌پرسند و عبور می‌کنند حتی برایشان مهم نیست خودرو چندهزار کیلومتر راه رفته و چقدر به لحاظ ظاهری سالم به نظر می رسد.

همه زیر باد و باران خودروهایشان را برای فروش گذاشته‌اند اما کمتر کسی را می‌توان دید که مدت زیادی را صرف تماشا و بررسی سلامت ظاهری و فنی خودرو کنند. مراجعه‌کنندگان فقط قیمت می‌پرسند و عبور می‌کنند

اولین خودرویی که می‌بینیم سمند مدل ۹۴ با موتور ملی EF۷ است، ‌ این خودرو ۱۲۳ هزار کیلومتر کارکرد را برای خود به ثبت رسانده بود و با ۱۰ ماه بیمه و معاینه فنی سالم به نظر می‌رسید و قیمت آن ۱۲۶ میلیون تومان بود. خودرو دیگر ۲۰۶ SD یا همان صندوق‌دار بود، مدل ۹۳ با ۱۲۹ هزار کیلومتر کار کرد و ۱۴۷ میلیون تومان قیمت که تعویض گلگیر هم برای آن انجام شده بود اما باز هم این خودرو چشم کسی را نمی گرفت.

۲۰۶ تیپ پنج همان خودرو محبوب جوانان هم به وفور در این بازار دیده می‌شد، از یکی از فروشندگان اطلاعات گرفتیم، خودرو مدل ۸۹ با  ۱۶۰ هزار کیلومتر کارکرد، ‌تعویض کاپوت، ‌گلگیر و طوقه عقب که ۱۱۹ میلیون تومان قیمت گذاشته شده بود. البته مدل ۹۷ همین خودرو بدون رنگ و فنی سالم با ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد ۲۰۰ میلیون تومان بود. دنا خودرو دیگری از محصولات ایران خودرو بود که به بعد از ۲۰۶ حضور پررنگی در بازار داشت و مدل ۹۴ با ۷۱ هزار کارکرد و کاپوت رنگ ۱۸۷ میلیون تومان قیمت داشت.  این خودرو با همین مشخصات کمی آن طرف تر توسط فروشنده‌ای دیگر ۱۹۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود که علاوه بر کاپوت ظاهر عقب خودرو از تصادفی سنگین حکایت داشت.

رانا محصول دیگر ایران خودرو نیز مدل ۹۴ آن با زیر ۵۰ هزار کارکرد قیمتی بین ۱۴۶ تا ۱۳۸ میلیون تومان داشت. البته نکته جالب این خودرو این بود که اغلب آنها در بازار با مشکلات متعدد فنی از جمله نیاز به تعمیر سیستم فرمان، نشست روغن هیدرولیک و غیره مواجه بودند.

رخ نمایی خودروهایی با فنی پر ایراد و بدنه مواج
از دیگر خودروهای این گروه خودروسازی که در بازار حضور داشتند می‌توان به پژو ۲۰۷، پژو پارس و ۴۰۵ اشاره کرد. البته در بین ۴۰۵ و پارس بیشتر محصولات دهه هشتاد این خودروسازی به چشم می‌خوردند که به رغم گذشت دو دهه از عمرشان به جرات می‌توان گفت کیفیت تریم داخل،  صندلی‌ها و حتی بدنه خودرو نسبت به مدل‌های تازه تر حتی به چشم هم بالاتر بود. جلو داشبورد چندتایی از آن‌ها را که تست کردیم هنوز مطابق استانداردهای دنیا نرم و انعطاف پذیر بود. مشخصه‌ای که در خودروهای امروز رعایت نمی شود و به محض یک تصادف ممکن است جان راننده را به علت خرد شدن اجزای داخل کابین به خطر بندازد.

در بین ۴۰۵ و پارس بیشتر محصولات دهه هشتاد این خودروسازی به چشم می‌خوردند که به رغم گذشت دو دهه از عمرشان به جرات می‌توان گفت کیفیت تریم داخل، ‌ صندلی‌ها و حتی بدنه خودرو نسبت به مدل‌های تازه تر حتی به چشم هم بالاتر بود

به هرحال در این بازار آخر هفته‌ای همانطور که اشاره شد بیشترین حضور خودروها متعلق به محصولات داخلی از جمله خودروهای گروه خودروسازی ایران خودرو بود. خودروهایی که به خاطر اختلاف قیمت خوبی که در بازار دارند می‌توانند بعد از چندماه حتی سال باز هم سود خوبی را نصیب فروشنده کنند.

البته عجیب هم نیست که این خودروها با ورق‌های مواجی که در بازار دیده می‌شوند باز هم برای برخی شیرین باشند چرا که مشتری واقعی نه می‌تواند از بازار آزاد خودرو خارجی بهره ببرد و نه امکان برنده شدن در پیش فروش‌های ایران خودرو کار راحتی است. پس همین خودروهایی با کیفیت بدنه پایین که با کوچک‌ترین ضربه‌ای مواج می‌شوند می‌تواند هم بهترین گزینه برای مصرف خانواده باشند و هم دارایی مالک را حفظ کند.

حضور کمرنگ محصولات سایپا و خودروهای خارجی
از محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو که بگذریم می‌رسیم به محصولات گروه سایپا که این خودروساز چندین دهه به تولید پراید ۱۳۱ اصرار ورزید و بالاخره در تابستان امسال از خط تولید حذف شد. این خودرو بعد از محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو بیشترین تعداد را در بازار به خود اختصاص می‌داد. به رغم قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومانی، ‌ باز هم این خودرو چندان طرفداری نداشت.

چراکه به اعتقاد برخی از مراجعه‌کنندگان پراید نسبت به خودروهای دیگر کمتر با کاهش قیمت مواجه شده بود. شاید دلیل این ماجرا همان قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان و در دسترس تر بودن برای خانواده‌ها باشد. خودرویی که انواعی از آن در گوشه و کنار بازار دیده می شدند و قیمت‌هایی بین ۵۵ میلیون تا ۹۹ میلیون تومان در مدل‌های ۷۹ تا ۹۶ داشتند. علاوه بر این خودرو چند خودرو برلیانس هم از محصولات این گروه خودروسازی به چشم می‌خورد که در محدوده ۸۰ هزار کارکرد قیمتی نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان داشتند.

با این شرایط که بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و همه در نبود مشتری فروشنده شده‌اند شاید بد نباشد خودروسازان نیز تجدید نظری در برنامه افزایش قیمت محصولاتشان داشته باشند

علاوه بر محصولات خودروهای داخلی که می‌توان به جرات گفت بیش از ۹۰ درصد بازار را در اختیار گرفته بودند چندان خبری از خودروهای خارجی و حتی چینی‌ها نبود. تنها چند خودرو MVM چینی به چشم می‌خورد و چند خودرو خارجی دیگر که شاید قیمت آن‌ها به سختی به ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

با این شرایط که بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و همه در نبود مشتری فروشنده شده‌اند شاید بد نباشد خودروسازان نیز تجدید نظری در برنامه افزایش قیمت محصولاتشان داشته باشند. چراکه با این شرایط شاید دیگر حتی قرعه کشی خودرو هم در صورت افزایش دوباره قیمت‌ها برای مشتریان جذاب نباشد.

کد خبر: ۷۲٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha