۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۷
ارزش ۷.۶۷ میلیارد دلاری بازار طیور ارگانیک در سال ۲۰۲۱ | تولید مرغ ارگانیک در ایران ادعایی کذب است
روند رشد بازار داخلی و جهانی طیور ارگانیک در سال جاری

ارزش ۷.۶۷ میلیارد دلاری بازار طیور ارگانیک در سال ۲۰۲۱ | تولید مرغ ارگانیک در ایران ادعایی کذب است

در حالی که کارشناسان جهانی تخمین زده اند تا سال ۲۰۲۱ ارزش بازار جهانی طیور ارگانیک با تجربه رشدی به میزان ۵.۶ درصد به ۷.۶۷ میلیارد دلار می رسد، کارشناسان صنعت طیور کشور معتقدند تولید مرغ ارگانیک در ایران ادعایی بیش نیست.

بازار؛ گروه کشاورزی: آگاهی مصرف کنندگان در مورد فواید سلامتی غذاهای ارگانیک از جمله طیور ارگانیک افزایش چشمگیری داشته و بازار طیور ارگانیک بخصوص مرغ ارگانیک را به سمت مثبت سوق می دهد. طیور ارگانیک غنی از ویتامین ها، اسیدهای چرب امگا ۳ است و ارزش غذایی بالایی دارند، بنابراین، آگاهی بیشتر از فواید سلامتی غذای ارگانیک از جمله طیور ارگانیک در بین مصرف کنندگان، تقاضای مرغ آلی را افزایش می دهد.

به این ترتیب به گفته کارشناسان جهانی طیور، انتظار می رود بازار جهانی طیور ارگانیک از ۷.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و ۷.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ با نرخ رشدی به میزان ۵.۶ درصد در سال ۲۰۲۱ ارزش ۷.۶۷ میلیارد دلاری را تجربه کند.

 این در حالی است که بر اساس داده های موجود، در سال ۲۰۲۰ به دلیل کُندی اقتصادی کشورها به واسطه شیوع کووید ۱۹ بازار جهانی طیور ارگانیک رشد مورد انتظار را نداشته است. لذا رشد ۵.۶ درصدی بازار جهانی طیور ارگانیک یا آلی عمدتاً به دلیل شروع فعالیت مجدد شرکت ها و انطباق با شرایط جدید است در حالی که از COVID-۱۹ بهبود می یابند.

به گفته کارشناسان جهانی ارزش بازار جهانی طیور ارگانیک در سال ۲۰۲۱ به ۷.۶۷ میلیارد دلار خواهد رسید 

کارشناسان جهانی طیور همچنین پیش بینی می کنند که بازار جهانی طیور ارگانیک با نرخ رشدی به میزان ۸.۷۴ درصد نهایتا در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۹.۹ میلیارد دلار خواهد رسید و در سال ۲۰۲۵ به ارزش ۱۰.۳۵ میلیارد دلار می رسد.

در حالی که داده های آماری نشان می دهد که آمریکای شمالی بزرگترین منطقه در بازار طیور ارگانیک در سالهای ۲۰۱۸ و  ۲۰۱۹ بوده است، داده های آماری مربوط به مصرف مرغ ارگانیک در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که حدود ۳۰ درصد از مصرف جهانی مرغ ارگانیک مربوط به آمریکای شمالی بوده است.

از سوی دیگر اروپا با سهمی به میزان ۲۴ درصد در جایگاه دوم مصرف کنندگان مرغ ارگانیک و آسیا نیز با سهمی به میزان ۱۵ درصد جایگاه سوم مصرف کنندگان عمده مرغ ارگانیک قرار داشته اند.

نکته جالب توجه اینکه کشور ژاپن خود با سهمی حدود ۴ درصد در سال ۲۰۱۸ ششمین مصرف کننده عمده مرغ ارگانیک در جهان بوده است.

صابری، فعال صنعت طیور کشور: یکی از الزامات مرغ ارگانیک در کشور عدم استفاده از هر گونه محصول تراریخته است در حالی که غالب ذرت و سویای مصرفی در ایران وارداتی و تراریخته است لذا تولید مرغ ارگانیک در کشور تنها یک ادعا است

تولید مرغ ارگانیک در کشور صحت ندارد
گفتنی است طیور ارگانیک از غذای ارگانیک یا رژیم غذایی غیر مصنوعی تغذیه می شوند و در یک محیط باز و محافظت شده پرورش می یابند و در پروسه پرورش آنها از هیچگونه آنتی بیوتیک و هورمون استفاده نمی شود.  طیور ارگانیک نیز مانند دیگر طیور غیر ارگانیک در واحدهای مختلف فرآوری مواد غذایی، رستوران ها، غذاخوری ها، ترکیبات حیوانی و خانگی مصرف می شود.

به این ترتیب تولید طیور ارگانیک از جمله مرغ ارگانیک شرایط محیطی خاصی را نیاز دارد. کشور ایران نیز از جمله مناطقی است که گفته می شود تولید مرغ ارگانیک را دار است با این وجود در این خصوص اختلاف نظر های بسیاری وجود دارد. به طوری که علی صابری، فعال صنعت طیور کشور در گفتگو با «بازار» گفت: تولید مرغ ارگانیک در کشور تنها یک ادعا است و شرایط تولید این نوع مرغ در کشور وجود ندارد. چرا که یکی از الزامات مرغ ارگانیک در کشور عدم استفاده از هر گونه محصول تراریخته است. این در حالی است که نهاده های بخش کشاورزی همچون کنجاله سویا و ذرت غالبا وارداتی و تراریخته است.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی  نیز با رد ادعای پرورش مرغ ارگانیک در کشور به «بازار» گفت: مرغ ارگانیک در واقع مرغی است که دانی که می خورد کاملا ارگانیک باشد و هیچ نوع ماده افزودنی شیمیایی در خوراک آن به کار نرفته باشد.

کد خبر: ۷۲٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها