۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳
دغدغه کاربری سازان بابت عدم همکاری با خودروسازان! | سابقه خوبی از ایران خودرو و سایپا ندیده ایم
‌مدیرعامل یک شرکت کاربری سازی خودرو مطرح کرد

دغدغه کاربری سازان بابت عدم همکاری با خودروسازان! | سابقه خوبی از ایران خودرو و سایپا ندیده ایم

قرنی، ‌مدیرعامل یک شرکت کاربری سازی خودرو با اشاره به اینکه همکاری با خودروسازان تنها به این معناست که پول کاربری سازان را همچون قطعه سازان می‌گیرند، گفت: همین الان بیش از ۱.۵ میلیارد تومان فقط از یکی از خودروسازان مطالبه معوقه داریم و دیگر زیر بار همکاری با آن‌ها نخواهیم رفت.

بازار؛ گروه خودرو: کاربری سازی برای انواع خودروهای وارداتی و داخلی به سال‌ها قبل بر می‌گردد؛ خودروهایی در گروه پیکاپ‌ها قرار می‌گیرند و با ساختن یک کابین یا اتاقک در قسمت بار آن‌ها می‌توان انواعی از کالاها را در سطح شهرها جا به جا کرد. کالاهایی که برخی از آن‌ها باید در شرایط ویژه‌ای حمل شوند و حتی نیاز به دمای متناسب با نوع کالا از جمله مواد غذایی دارند. از همین رو از چندین دهه قبل کاربری سازان کم کم جای خودشان را در صنایع وابسته به خودرو یافتند و به قدری از فعالیت آن‌ها استقبال شد که بعد از مدتی خودروسازان هم راغب به تولید خودروهایی با کاربری مورد نیاز مشتریان شدند.

هرچند طی دهه اخیر بارها خودروسازان برای زیر نظر گرفتن کاربری سازان تلاش کردند اما به نظر می رسد صاحبان این کسب و کارها رغبتی به همکاری مستقیم با خودروسازان همچون قطعه سازان نداشته باشند. مساله‌ای که برخی آن را تاخیر بسیار خودروسازان برای پرداخت بدهی‌هایشان می‌دانند. از طرفی با گذشت ۶۰ سال از صنعت خودرو کشور، تاکنون هیچ یک از خودروسازان نتوانستند کاربری سازی مفیدی برای مشتریان انجام دهند. از این رو همانطور که اشاره شد شرکت‌هایی وجود دارند که براساس استاندارد و علم مهندسی اقدام به طراحی و تعبیه کابین می‌کنند. در این خصوص با عباس قرنی، ‌مدیرعامل شرکت گروه صنعتی فایبرگلاس قرنی و عضو انجمن کاربری سازان کشور به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

* چندماه است که زمزمه‌هایی در خصوص ورود خودروسازان به موضوع کاربری سازی شنیده می شود، نظرتان در خصوص این موضوع که خودروسازان محصولاتشان را با کابین حمل بار و یخچال بسازند چیست؟ برای این کار برنامه همکاری با خودروسازان دارید؟
بله در این مورد اطلاع دارم و یکی از شرکت‌های خودروساز نیز در این راستا چندین جلسه با کاربری‌سازان گذاشت و در آن جلسات درخواست کردند که زیرمجموعه آن‌ها فعالیت کنیم اما قبول نکردیم. آن‌ها هم نمی‌توانند به تنهایی و بدون کمک کاربری سازان این اقدام را در مجموعه خودشان انجام دهند


تمام اعضای انجمن با هم متعهد شده‌اند که زیر بار  همکاری با شرکت های خودروساز نروند. دلیل این ماجرا هم این است که خودروسازان در پرداخت مطالبات کابین سازان به موقع عمل نمی کنند و پول را می‌گیرند و قطره چکانی به ما می‌دهند. بنابراین نمی خواهیم شرایط قطعه سازان برای ما تکرار شود و زیر بار همکاری با خودروسازان نخواهیم رفت

* هیچ کدام از اعضای انجمن کاربری سازان تمایلی به همکاری با خودروسازان ندارند؟ دلیل این عدم تمایل چیست؟
تمام اعضای انجمن با هم متعهد شده‌اند که زیر بار همکاری با شرکت های خودروساز نروند. دلیل این ماجرا هم این است که خودروسازان در پرداخت مطالبات کابین سازان به موقع عمل نمی کنند و پول را می‌گیرند و قطره چکانی به ما می‌دهند. بنابراین نمی خواهیم شرایط قطعه سازان برای ما تکرار شود و زیر بار همکاری با خودروسازان نخواهیم رفت.

درحال حاضر خودمان در انجمن کاربری سازان کشور اقدام به صدور گواهی کاربری سازی می‌کنیم و دیگر حتی به خودروسازان نیز وابسته نیستیم. با این حال خودروسازان باز هم در تلاش هستند مانع شوند که محصولات کاربری سازان استاندارد نیستند و اگر سقوط کند باعث مرگ می شود و به هر نحوی که می توانند سعی می کنند سنگ اندازی کنند.

* سابقه همکاری با خودروسازان و عدم پرداخت به موقع مطالباتتان از سوی آن‌ها دارید؟
بله، با تمام شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو، ‌سایپا، شهاب خودرو، ‌ بهمن، ماموت، ‌یزد خودرو و غیره کار کردم و هیچ کدامشان سابقه خوبی در همکاری ندارند. همین الان یکی از شرکت‌های خودروساز تنها به مجموعه ما یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهی دارد.

اگر همکاری با خودروسازان با این رقم میخ خریده بودم و کنار کارخانه گذاشته بودم ارزش آن الان سه برابر شده بود اما درحال حاضر باید ۲۰۰ میلیون ۲۰۰ میلیون مطالباتمان را از خودروساز بگیریم. این وضعیت به درد تولیدکننده‌ای که برای ادامه فعالیت و تامین مواد اولیه نیاز به نقدینگی دارد نمی خورد. از همین رو ترجیح می‌دهیم مستقل از خودروسازان فعالیت داشته باشیم.

* درحال حاضر ظرفیت روزانه شرکت خودتان برای پاسخ دهی به مشتریان چقدر است؟
۳۲ کابین به صورت روزانه تولید می کنم که بیشترشان بدون یخچال است؛ چراکه کابین‌های یخچال دار بیشتر در تابستان مشتری دارند و اکنون بدون یخچال تولید می کنیم.  

در پاسخ به ادعای خودروسازان که می‌گویند کابین‌ها آیرودینامیک نیستند و با بدنه خودرو به طور کامل مطابقت ندارد باید این سوال را پرسید که چطور محصولات ما مشکل دارد که همان خودروسازان از علم کابین سازان استفاده می کنند و محصولاتشان را به عراق، سوریه و غیره صادر می‌کنند؟

* همانطور که اشاره کردید برخی از خودروسازان مدعی این هستند که کابین سازان محصول استاندارد تولید نمی کنند و ممکن است برای مصرف کننده مشکلاتی را ایجاد کند، آیا محصولاتتان را گارانتی می کنید؟
بله هم گارانتی می‌دهیم و هم کابین‌هایی که بر روی خودروی مشتریان نصب می شوند خدمات پس از فروش دارند. در پاسخ به ادعای خودروسازان که می‌گویند کابین‌ها آیرودینامیک نیستند و با بدنه خودرو به طور کامل مطابقت ندارد باید این سوال را پرسید که چطور محصولات ما مشکل دارد که همان خودروسازان از علم کابین سازان استفاده می کنند و محصولاتشان را به عراق، سوریه و غیره صادر می‌کنند؟

* مجموعه خودتان هم صادرات داشته اید؟
بله به عراق و سوریه صادرات داشتیم اما الان کاهش یافته است. دلیل این کاهش هم شیوع بیماری کرونا است.

* اغلب کسانی که با صنایع خودروسازی در تعامل هستند با مشکلاتی اعم از تخصیص ارز و ثبت سفارش از سوی بانک مرکزی و سنگ اندازی‌های گمرک مواجه هستند، مشکلات شما  در مسیر تولید چیست؟
بانک مرکزی به کابین سازان ارز نمی دهد و تمام کارها را باید به صورت آزاد انجام دهیم. برای تامین مواد اولیه از شرکت‌های داخلی باید پیش پیش پول پرداخت کنیم و زمان زیادی را منتظر تامین کالا باشیم اما همان ماده اولیه را دلال نقد و به لحظه اما با چند برابر قیمت به ما می‌فروشد.

اگر هم اقدام به واردات کنیم، اجازه ورود به کشور نمی دهند و می گویند این جنس در کشور تولید می شود و بروید از راه دیگری تامین کنید. مجبور می شویم با یک شرکت دیگر که واردکننده هست اقدام به واردات کنیم که هزینه های تولید را برای ما افزایش می دهد.

* با این تفاسیر به نظرتان قیمت کابین سازی و محصولاتتان نسبت به سال گذشته چقدر افزایش یافته است؟
قیمت‌ها حداقل دو برابر افزایش یافته است. برای مثال کابین یک پراید وانت که سال گذشته سه میلیون تومان بود الان شش میلیون تومان شده است. البته این نکته هم حائز اهمیت است مگر یک پراید وانت که سال گذشته ۳۵ میلیون تومان قیمت داشت الان ۱۲۵ میلیون تومان نشده است؟

چه درخواستی از وزیر صمت دارید؟
دست از سر ما بردارند؛ چراکه دست روی هر کاری می گذارند شرایط بدتر می شود.

کد خبر: ۷۲٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      1 0
      بنظرمن هردوخودروسازراتعطیل کنند والله وضعیت مردم ازاین بهترمیشه چندبرابرماشین راگران کردندولی هنوزمشکلات باقی مانده تاکی باید از جیب مردم مایع بزارندکیفیت صفرتقاضای مردم هم برآورده نمیشود واردات خودرورابایدازادکنند اعصاب همه مردم رابه هم ریختن کجای دنیاماشین راباقرعه کشی میفروشند مسخره بس نیست نه کفیت داره نه امنیت جانی داره نه کسی جوابگواست