۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
افزایش نرخ ارز، احتکار دارو را به دنبال دارد
نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:

افزایش نرخ ارز، احتکار دارو را به دنبال دارد

پاک مهر، نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان در حوزه دارو باعث احتکار و کمبود شدید دارو در کشور خواهد شد.

به گزارش بازار، محمد پاک‌مهر عضو کمیسیون تلفیق بودجه و نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در رابطه با نرخ ارز در حوزه دارو گفت: دارو به عنوان یک نیاز پایه و ضروری و مخصوص بیماران است.

وی با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون تلفیق درمورد تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان گفت: هنوز اتفاق نظر کاملی در این زمینه وجود ندارد و نهایتاً در صحن علنی مجلس تصمیم گیری خواهد شد.

پاک مهر بر این باور است که تغییر نرخ ارز دارو می‌تواند باعث تورم و شوکه شدن جامعه و افزایش چند برابری داروهای وارداتی و مواد موثره داروهای تولید داخل شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه بیشترین آسیب افزایش قیمت دارو متوجه مردم محروم خواهد شد افزود: اگر قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا کند خانوار به جای گوشت قرمز می‌توانند گوشت سفید مصرف کنند و یا غذاها را جبران کنند اما این موضوع در رابطه با دارو امکانپذیر نیست و جایگزین ندارد.

وی تأکید کرد: تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان در حوزه دارو باعث احتکار و کمبود شدید دارو در کشور خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس متذکر شد: یک نگاه هم این است که اگر نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده از ۴۲۰۰ تومانی به ۱۷۵۰۰ تومان برسد مابه التفاوت این رقم مستقیم به دست مصرف کنندگان و از طریق نسخه و یا بیمه پرداخت شود اما این در شرایطی است که حداقل ۵ میلیون نفر در کشور ما بیمه نیستند.

پاک مهر این اقدام را نیازمند تکمیل زیرساخت‌های بیمه‌ای دانست و گفت: راه دیگر این است که این سوبسید را به کارخانه‌های تولید دارو یا اشخاص واردکننده دارو بپردازیم که این هم نیازمند دقیق تر شدن نظارتهاست ضمن اینکه احتمال قاچاق معکوس دارو هم وجود دارد.

وی افزود: افزایش نرخ ارز در حوزه دارو مخالفان زیادی در مجلس دارد و ممکن است این موضوع در صحن علنی مجلس رأی نیاورد اما خیلی از نمایندگان هم موافق افزایش نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۷۵۰۰ تومانی هستند اما به این شرط که مابه التفاوت آن به دست مصرف کننده برسد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بنده مخالف تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ هستم چراکه این کار بر قیمت همه اقلام تاثیر منفی می‌گذارد و تورم چند برابری دارو را هم نمی‌توان پیش بینی کرد لذا با مقداری افزایش نظارت می‌توان دارو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور کرد تا به دست مصرف کننده برسد.

کد خبر: ۷۰٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha