۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
تا پایان دولت، کاداستر اراضی ملی به پایان می‌رسد
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

تا پایان دولت، کاداستر اراضی ملی به پایان می‌رسد

منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: کاداستر ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی کشور به انجام رسید و در کنار کار قبلی که انجام شده بود، تا پایان دولت، امیدواریم که کاداستر اراضی ملی به اتمام برسد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مسعود منصور رئیس این سازمان در جریان افتتاح پروژه‌های استان گلستان توسط رئیس جمهور گفت: کاداستر ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی کشور به انجام رسید و در کنار کار قبلی که انجام شده بود، تا پایان دولت، امیدواریم که کاداستر اراضی ملی به اتمام برسد.

دکتر منصور در چهل و سومین برنامه افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های کلان ملی با عنوان تدبیر و امید برای جهش تولید که به صورت ویدئوکنفرانسی  و با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و در جریان افتتاح طرح‌های استان گلستان بیان کرد: در سازمان جنگل‌ها مهمترین رسالتمان حفظ منابع پایه است.

او افزود: برای حفظ آب و خاک و پوشش گیاهی پروژه‌های مختلفی انجام شده است که به اختصار اعلام می‌کنم.

منصور ادامه داد: کاداستر ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی کشور به انجام رسید و در کنار کار قبلی که انجام شده بود، انشاءالله تا پایان دولت، امیدواریم که کاداستر اراضی ملی به اتمام برسد.

او گفت: ۲۱۱ کیلومتر کمربند حفاظتی روی مرز اراضی ملی و مستثنیات احداث شده است که باعث حفاظت بهتر از این اراضی خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها بیان کرد: علاوه بر این به منظور تامین نیاز هزار و ۸۸ خانواری که ناچار بودند برای تامین سوخت خود به قطع درخت روی بیاورند، انرژی‌های نو فراهم شده است و سوخت جایگزین تامین شده است.

او یادآور شد: به این ترتیب از قطع سالانه ۳۵۰۰ اصله درخت جلوگیری به عمل آمده است.

افزایش هزار و ۱۵۰ تنی گیاهان دارویی
منصور عنوان کرد: ۱۰۸ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی داشتیم که با به ثمر رساندن آن، بیش از هزار و ۱۵۰ تن افزایش محصولات فرعی دارویی و صنعتی را محقق می‌کند.

او ادامه داد: بیش از ۲۱ هزار هکتار جنگلکاری اقتصادی و زراعت چوب انجام شده است که با به بهره‌برداری رسیدن آنها، تولید چوبی دو میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب محقق می‌شود و محصولات درختی آنها ۹۰۰ تن پس از به بار نشستن است.

بیش از ۴۵۰ شهر در معرض سیلاب
رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: ایران کشوری در معرض فرسایش شدید آبی است. ۱۶ تن در هکتار در سال فرسایش آبی کشور داریم. سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسوبات، ظرفیت و مخازن سدها را اشغال می‌کند.

او اضافه کرد: بیش از هشت هزار و ۶۵۰ روستای ما و ۴۵۰ شهر ما در معرض سیلاب است. واقعا باور داریم که راه نجات و برون رفت از این مشکلات، آبخیزداری است.

منصور افزود: دو میلیون و ۱۶۸ هزار هکتار آبخیزداری از سال گذشته و امسال شروع و به پایان رسید. عملیاتی که در این دو میلیون و ۱۶۰ هزار هکتار انجام شده است، قابل توجه است.  

او اضافه کرد: بیش از ۳۲ هزا ر ۵۰۰ متر مکعب عملیات سازه‌ای و بیش از ۷۵ هزار هکتار علمیات بیولوژیک جنگلکاری و ۱۱۴ هزار هکتار عملیات اصلاح و احیای مراتع در این عرصه‌ها انجام شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها یادآور شد: نتیجه عملیات آبخیزداری بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب استحصالی است. ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسوبات، با این عملیات کنترل می‌شود.

او گفت: یکی از این پروژه‌هایی که گزارش آن ارایه می‌شود، پروژه آبخیزداری محمدآباد است. این حوضه ۷۴ هزار هکتار وسعت دارد. بیست روستا و دو شهرستان فاضل آباد و آق قلا متاثر از این حوضه هستند.  

منصور افزود: هر ساله این حوضه سیلاب داشته است. با توجه به سیلاب‌هایی که در سال ۹۸ داشتیم و تاکیداتی که شما برای کاهش خطرات سیل از اردیبهشت امسال داشتید، کار آبخیزداری در این حوضه شروع شد.  

او بیان کرد: ۲۸ سازه آبخیزداری با حجم ۳۵ هزار متر مکعب در مسیر این حوضه ایجاد شد. با انجام عملیات آبخیزداری در این حوضه، قدرت ۶۶ هزار تن مهار فرسایش و ۲۹۶ تن کنترل رسوب را داریم.  

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: نکته مهم این است که ۱۴ میلیون متر مکعب آب به حوضه‌های زیرزمینی این منطقه تغذیه می‌شود و همان‌جور که اشاره شد، عملیات آبخیزداری باعث شده است سه هزار و ۸۰۰ قنات متاثر از عملیات آبخیزداری احیا شوند. در کنار آن سکونت، معیشت و کسب و کار مردم رونق بیابد.

منصور اظهار امیدواری کرد: با کمک رئیس جمهور کار آبخیزداری را که اکنون ۳۰ میلیون از ۱۲۵ میلیون هکتار کشور محتاج کار آبخیزداری است، با سرعت و شدت بیشتری انجام شود.  

او به عنوان آخرین نکته یادآور شد: عملیات انجام شده در عرصه‌های منابع‌طبیعی تماما توسط مردم و با مشارکت مردم انجام شده است.  

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: ۷۵۰ تشکل منابع طبیعی را شکل دادیم. ۱۷۰۰ تعاونی منابع طبیعی شکل گرفته است و بیش از ۳۰ هزار نفر عضو صندوق‌های توسعه منابع طبیعی هستند. عمده فعالیت‌ها با مشارکت مردم و خود مردم انجام می‌شود که از نقاط قوت این طرح است.

او ادامه داد: در کنار اقدامات دیگری که انجام شد از سه هزار و ۱۵۴ پروژه آبخیزداری و منابع طبیعی با اعتبار سه هزار و ۵۲۲ میلیارد تومان و البته پروژه‌های آبخیزداری محمدآباد کتول در گلستان را با دستور رئیس جمهور بهره‌برداری خواهیم کرد.

او به رئیس جمهور اطمینان داد مسئله کاداستر را که مورد تاکید وی است به اتمام برساند و زراعت چوب و سایر توصیه‌های رئیس جمهور هم پیگیری شود.

بیش از ۶ هزار هکتار نهالکاری در خوزستان
پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها نیز در جریان افتتاح طرح مقابله با بیابان‌زایی و کنترل ریزگردهای خوزستان توسط رئیس جمهور بیان کرد: امروزه بحث تغییر اقلیم، عدم جامع‌نگری بر حوضه‌های آبخیز و تخریب سرزمین باعث گسترش بیابان‌زایی و توسعه کانون‌های گرد و غبار شده است.  

او افزود: کشور ما هم از این بلیه در امان نبوده است و ۲۹ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فعالیت‌های بیابان‌زایی است که ۱۴ میلیون هکتار آن فوق بحرانی است.

گرشاسبی گفت: در دولت تدبیر و امید و در دو ساله اخیر در یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از این عرصه‌های فوق بحرانی عملیات بیابانزدایی انجام شده است.

او افزود: این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان و با اشتغال‌زایی بالای هزار نفر به اتمام رسیده است که امروز شاهد افتتاح یکی از آن پروژه‌ها در استان خوزستان هستیم.  

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها عنوان کرد: یکی ازاستان‌های پر مخاطره در بحث کانون‌های بیابان‌زا و گرد و غبار، استان خوزستان است که ۳۶۰ هزار هکتار کانون‌های آن که منشا تولید گرد و غبار و غبارخیزی بوده است و شهر اهواز و ۸۰ روستای تابعه را تهدید می‌کرده است، از سال ۹۵ مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت و پروژه‌هایی در آن اجرا شد.

او اضافه کرد: در طول ۶۹ کیلومتر کانال اصلی، ۱۰۵ کیلومتر کانال فرعی برای مرطوب سازی اراضی خشک شده و هورها اجرا شد و بالغ بر ۲۴ هزار هکتار از اراضی منطقه جنگلکاری شد.

گرشاسبی گفت: ۱۵ هزار هکتار پخش آب در منطقه اتفاق افتاده است و یکی از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها بهره‌برداری از عرصه‌های کشت شده و احاله مدیریت آنها جهت کارهای اقتصادی به مردم بومی است.  

او افزود: بحث فناوری‌های نوین که در بحث بیابان‌زایی و کنترل کانون‌های گرد و غبار مد نظر است. به‌ویژه دو طرحی که در این استان انجام شده است، بحث کشت شورورزی و استفاده از رواناب‌های حاصل از بارش، جهت توسعه پوشش گیاهی است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها اضافه کرد: این پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌کنیم، حاصل قسمت دوم فناوری یعنی رواناب حاصل از بارش است که در بندر ماهشهر و اراضی پیرامونی اتفاق می‌افتد.

او گفت: این پروژه به مساحت ۶ هزار و ۲۱۷ هکتار عملیات نهالکاری و ۱۰ هزار هکتار عملیات پخش رواناب است که با اعتباری بالغ بر ۳۱ میلیارد تومان انجام شده است.

یادآور می‌شود، امروز پنجشنبه ۲۹ بهمن ماه ۹۹، سه هزار و ۵۶۹ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری به صورت همزمان افتتاح شد که برای اجرای این تعدادپروژه ۴۴ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده و برای ۷۶ هزار و ۲۷۱ نفر اشتغال ایجاد شده است.

کد خبر: ۷۰٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha