۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
توسعه اقتصادی میامی بر اساس گردشگری و معدن؛ الگوبرداری از قلعه گنج کرمان
گزارش خبری بازار بررسی کرد؛

توسعه اقتصادی میامی بر اساس گردشگری و معدن؛ الگوبرداری از قلعه گنج کرمان

سمنان- میامی در شرقی‌ترین نقطه استان سمنان در زمره ۳۱ شهرستان کمتر برخوردار و محروم سطح کشور است که ظرفیت های مهم معدنی و گردشگری دارد اما آنچنان که باید و شاید از این ظرفیت‌ها بهره برداری نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان میامی در شرق استان سمنان چند سالی است که از شاهرود جدا و به تنهایی یک شهرستان محسوب می‌شود اما هنوز هم بسیاری از زیرساخت‌ها و ادارات در این شهرستان مستعد وجود ندارد. در نگاه کلی باید گفت میامی محروم نیست بلکه مستضعف است.

ظرفیت‌های میامی
میامی نمود بارز کلمه استضعاف است و تفاوت آن با محروم یا فقیر این است که از فقیر معمولاً هیچ چیزی ندارد و به واسطه همین نداشتن از سطح رفاه خوبی هم برخوردار نیست اما مستضعف یعنی کسی که توان دارای و فقط امکانات به او نرسیده و یا فرصت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها را ندارد و در واقع میامی اینگونه است.

این شهرستان دارای ظرفیت‌های عظیم معدنی در بخش فلزی است تا جایی که می‌تواند هاب معدنی بزرگ شمال شرق به خصوص در زمینه کرومیت و مس باشد اما از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است تا تعبیر مستضعف یا محروم برای آن به کار برده شود.

سه سال قبل دولت طرحی را ارائه کرد که در آن ۳۱ شهرستان کشور یعنی از هر استان یک شهرستان، به عنوان پایلوت محرومیت معرفی شود تا دولت در بحث توانمند سازی آن اقداماتی را صورت دهد که در استان سمنان به واسطه جدیت مسئولان وقت این قرعه به نام میامی افتاد تا شاهد تغییرات و تحولات خوبی در این شهرستان باشیم. حالا نیز مسئولان استان سمنان ماهانه گرد هم می‌آیند تا درباره راه‌های توسعه به خصوص توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری میامی بحث و تبادل نظر کنند.

ضرورت توسعه میامی
معاون اقتصادی استاندار سمنان در یکی از همین نشست‌ها خواستار احصای ظرفیت‌های اقتصادی میامی بر طبق برنامه و سند توسعه شد و گفت: ارائه گزارش‌ها ماهانه برای وزارت کشور با یک فاکتور و شکل و فرم مشخص به خصوص در حوزه اقتصادی نتایج خوبی را برای شهرستان میامی در به دنبال دارد.

سه سال قبل دولت طرحی را ارائه کرد که در آن ۳۱ شهرستان کشور یعنی از هر استان یک شهرستان، به عنوان پایلوت محرومیت معرفی شود و در استان سمنان قرعه به نام میامی افتاد

علیرضا شریفی نژاد با بیان اینکه میامی به عنوان یکی از ۳۱ شهرستان محروم کشور می‌تواند از ظرفیت‌های قانونی به دست آمده به خصوص در زمینه اجرای سند توسعه میامی استفاده کند، ادامه داد: احصای مسائل مرتبط با توسعه اقتصادی میامی که در آن مزیت‌ها و شاخصه‌ها نیز تببین شوند، یک نیاز اساسی برای توسعه اقتصادی میامی است.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی میامی دارای ظرفیت‌های خوبی است، افزود: پیگیری امور مرتبط با توسعه این شهرستان از درون فرمانداری و شهرستان باشد زیرا اگر مسئولان محلی مطالبه نکنند ما در مجموعه استانداری صدایی نخواهیم شنید از سوی دیگر فاصله بین میامی و مرکز استان بسیار زیاد است و لذا باید تلاش را برای رساندن کمبودها به مرکز استان مضاعف کرد.

توسعه بر حسب شاخصه‌های میامی
معاون اقتصادی استاندار سمنان گفت: در صورتی که از میامی نکته‌ای به استانداری ارجاع داده شود در فرصت کوتاه و معیّن موظف به پاسخگویی به آن هستیم اما باید مسائل از مرکز استان خواسته شود چرا که فاصله این شهرستان تا مرکز استان بسیار زیاد است و مسائل باید به صورت مرتب به مدیران استانی اطلاع داده شود.

شریفی نژاد با بیان اینکه اهتمام خوبی برای توسعه شهرستان میامی وجود دارد، بیان کرد: باید توسعه همه جانبه برای میامی با توجه به ظرفیت‌های خاص شهرستان رقم بخورد.

اجرای طرح‌های گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه پروژه‌های میراث فرهنگی و گردشگری میامی بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال ۱۴۰۰ می‌توانیم آنها را افتتاح کنیم، گفت: جاده دسترسی به روستای هدف گردشگری در دشت شاد کالپوش بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یکی از مثال‌های خوب در زمینه تکمیل طرح‌های شهرستان میامی محسوب می‌شود.

پروژه‌های میراث فرهنگی و گردشگری میامی بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مهدی جمال در ادامه به اقدامات خاص میراث فرهنگی در زمینه جذب گردشگری در شهرستان میامی اشاره کرد و بیان داشت: خانه‌های قدیمی میامی نیز هم اکنون در حال شناسایی است اما برخی از موارد مرتبط با سرمایه‌گذاری نیازمند اعتبارات است که این امر اهتمام و همراهی مدیران دستگاه‌های مربوط به خصوص برنامه و بودجه را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه بهترین بافت تاریخی در این شهرستان ایجاد شده که به خودی خود یک ظرفیت منحصر به فرد در بین شهرهای استان سمنان نیز محسوب می‌شود، گفت: ظرفیتی که بافت تاریی میامی برای حضور گردشگران ایجاد می‌کند در افزایش ماندگاری انها موثر است.

رسیدگی به امور صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان درباره دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع دستی و اشتغال این زمینه نیز، گفت: اجرای بازارچه دائمی صنایع دستی در پارک امام رضا (ع) با مشارکت شهرداری میامی در ورودی این شهر یکی از اقدامات در خور توجه است.

جمال ابراز داشت: یکی دیگر از اقداماتی که اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان انجام داده کمک به نوسازی و تجهیز کارگاه‌های صنایع دستی است که اعتبارات آن در قالب کمک‌های فنی تامین می‌شود که البته در این حوزه نیز دچار مشکلاتی هستیم که امیدواریم که مسئولان امر در تامین این اعتبارات به ما کمک کنند.

وی با انتقاد از شرایط اعتباری صنایع دستی در سطح استان سمنان علی رغم نرخ بالای اشتغال و چرخه اقتصادی آن، گفت: در کل استان برای صنایع دستی ۲۶ میلیون تومان اعتبار وجود دارد که اندک است لذا اعتباری وجود ندارد در نتیجه برای توسعه صنایع دستی مامی نیازمند همراهی بیشتر سرمایه گذاران و مسئولان هستیم.

سرمایه گذاری در میامی
شهردار میامی نیز در این نشست خواستار تسهیل شرایط سرمایه گذاری در این شهر شد و گفت: یک سرمایه گذار برای پارک آب مرجان میامی اعلام آمادگی کرده تا شهرک گلخانه‌ها را تأسیس کند اما این فرد با مشکلات منابع طبیعی برای واگذاری ۵۰ هکتار زمین روبرو است که امیدواریم همکاری لازم با وی صورت گیرد زیرا می‌تواند اشتغال خوبی در میامی ایجاد کند.

یکی دیگر از اقداماتی که اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان انجام داده کمک به نوسازی و تجهیز کارگاه‌های صنایع دستی است

علی اکبر محمدی ادامه داد: امروز یک سرمایه گذار برای معاینه فنی در میامی جذب شده که متأسفانه اعلام شد، مجوز معاینه فنی فقط برای شهرستان شاهرود صادر شده در حالی که رفع این مشکلات می‌تواند به ارتقای خدمت رسانی در شهرستان میامی منجر شود اما متاسفانه تا کنون که موانع زیادی بر سر راه توسعه سرمایه گذاری در میامی بوده است.

وی گفت: یکی از درخواست‌های ما از مسئولان استانی این است که موانع ورود سرمایه گذاران به میامی را در راستای اجرای هر چه بهتر مدل پیشنهادی توسعه گردشگری میامی که از روی مدل اجرا شده در منطقه قلعه گنج میامی برداشته و الگو گرفته شده است، از سر راه بردارند.

مصوبات خوبی برای میامی اخذ شده است
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سمنان نیز با بیان اینکه پیرامون توسعه اقتصادی میامی مصوبات خوبی در نشست‌های قبلی به تصویب رسیده است، گفت: پیگیری این مصوبات می‌تواند ما را برای توسعه شهرستان میامی مهیا سازد.

مجتبی بور بور با بیان اینکه و خوشبختانه مصوبات در نشست‌های بعد به صورت مکرر بررسی شده‌اند گفت: در سه نشست قبل ۱۹ مصوبه با موضوع توسعه میامی تصویب شده که سه مورد از آنها نهایی شده است.

وی با بیان اینکهدستگاه‌های اجرایی باید نتیجه این مصوبات را اعلام کنند، بیان کرد: ظرفیت‌های ویژه میامی به خصوص در حوزه گردشگری و معدن، می‌تواند بهترین رکن و راهنما به سوی توسعه همه جانبه این شهرستان باشد.

حرکت به سمت توسعه
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سمنان با بیان اینکه میامی در زمره ۳۱ شهرستان محروم کشور است و از این بابت به دستور استاندار سمنان مقرر شد هر یک ماه نشست توسعه شهرستان برگزار شود، گفت: حل و رفع مسائل مرتبط با میامی محور این نشست‌ها باشد.

بور بور با بیان اینکه گزارش‌های مرتبط با دستگاه‌های اجرایی دریافت و در نشستی با حضور استاندار سمنان مورد بررسی قرار می‌گیرد، بیان داشت: انتظار است که دستگاه‌های اجرایی در این زمینه اقدامات بهتری را صورت دهند.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که در نشست‌های قبل مطرح و مصوب شده این است که دستگاه‌های اجرایی اقدامات مؤثر خود را ظرف ۴۸ ساعت اعلام کنند اما غیر از سه دستگاه اجرایی مابقی ادارات این کار را انجام نداده‌اند، افزود: دستگاه‌های اجرایی می‌بایست گزارش عملکرد خود در حوزه میامی را اعلام کنند.

واگذاری امور به ان جی اوها
فرماندار میامی نیز در این نشست با بیان اینکه بسیاری از اقدامات توسعه‌ای در شهرستان به ان جی اوها واگذار شده است، تاکید کرد: در خصوص محله عمارت و دیگر مسائل مرتبط با توسعه شهرستان توسط این سازمان‌های مردم نهناد اقدامات خوبی صورت گرفته است.

احمد ملایری درباره نارضایتی اینان جی اوها در عدم پرداخت مبالغ کاری شان از سوی فرمانداری میامی، گفت: مشکلی نیز در پرداخت مالی به این سازمان‌ها وجود ندارد اما ذی‌حساب استانداری بر روی اسناد مرتبط با آن مسائلی را مطرح کرده اس که باید با همراهی مسئولان استانی و شهرستانی این موضوع حل شود.

قیر رایگان برای میامی
مدیرکل دفتر فنی استانداری سمنان در خصوص اعتبارات قیر رایگان و تحویل آن به شهرداری میامی، گفت: شهرداری میامی از این قیر برای بهسازی معابر و توسعه شهری استفاده خوبی کرده است و در کنار این کار، با رایزنی‌های صورت گرفته با راه و شهرسازی شرق استان سمنان، در صدد هستیم تا بازآفرینی شهری را نیز صورت دهیم.

در خصوص محله عمارت و دیگر مسائل مرتبط با توسعه میامی توسط این سازمان‌های مردم نهناد اقدامات خوبی صورت گرفته است

حسن ترکمانی با بیان اینکه اعتبارات ماده ۵۸ و موضوعات مرتبط با اعتبارات دهیاری‌ها در دفتر امور روستایی استانداری پیگیری و اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: ساختمان فرمانداری میامی که در حال تکمیل است نیز به زودی تکمیل و در صورت اخذ اعتبارات به بهره برداری خواهد رسید همچنین  موارد مرتبط با رانش زمین در روستای حسین آباد کالپوش نیز جلساتی با حضور معاون عمرانی استاندار و دستگاه‌های اجرایی ذی ربط برگزار و تصمیمات و موضوعات رصد شده است.

باید دید با قول‌های مساعدی که مسئولان استان درباره توسعه میامی می‌دهند در نهایت این شهرستان مستعد اما مستضعف چه زمان می‌تواند روی خوش توسعه را به خود ببیند؟

کد خبر: ۷۰٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha