۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸
آیا «تارا» ستاره‌ای بی فروغ خواهد بود؟ | نگاهی به ضعف‌های فنی و طراحی محصول جدید ایران خودرو
بازار در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد

آیا «تارا» ستاره‌ای بی فروغ خواهد بود؟ | نگاهی به ضعف‌های فنی و طراحی محصول جدید ایران خودرو

برنابادی کارشناس صنعت خودرو در خصوص انتخاب پیشرانه تارا گفت: پیشرانه TU۵ به رغم ارتقاء، چندان افزایش بازده نیافته و احتمالا این موتور پاسخگوی نیاز مشتریان در بازار نباشد.

بازار؛ گروه خودرو: تارا، نام محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو یا همان K۱۳۲ است. محصولی که فیس لیفت خودرو دولتی پسابرجامی یا پژو ۳۰۱ است. تارا با بدعهدی خودروساز فرانسوی و ترک صنعت خودرو کشور، با حمایت زنجیره تامین و همت قطعه سازان طراحی و تولید شده است. چندی پیش همزمان با بازدید وزیر از این خودرو و رونمایی از نام آن، تارا روشن نشد و بخشی از چراغ‌های عقب این خودرو نیز خاموش بود. این خودرو به پیشرانه ارتقا یافته TU۵ مجهز شده، پیشرانه‌ای که علیرغم ارتقا و بهبود این نگرانی را برای مشتریان ایجاد کرده که مانند خودروهای پارس مجهز شده به آن قدرت مطلوبی برای حرکت نداشته باشد. از سوی دیگر طراحی این خودرو نیز خالی از نقد نبوده و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند، طراحی ناپخته‌ای برای تارا انجام شده است. مساله کیفیت بزرگترین دغدغه مشتریان برای محصولات جدید بوده و در این خصوص بارها مقام معظم رهبری تاکید بر تولید محصول با محوریت کیفیت داشتند. برای بررسی مسائل فنی و طراحی این خودرو به سراغ کارشناسان صنعت خودرو رفتیم که در ادامه آن را از نظر خواهیم گذراند:

تارا فیس لیفتی ناپخته
یک طراح خودرو با اشاره به اینکه تارا فیس لیفیت کامل پژو ۳۰۱ هست، گفت: فیس لیفت در صنعت خودرو به سه صورت انجام می‌شود. نخستین نمونه فیس لیفت تغییر جزئی در طراحی است. دومین حالت فیس لیفت تغییر براساس شباهت طراحی با نمونه محصول موجود و حفظ هویت آن است. سومین حالت، تغییر کلی در طراحی به گونه‌ای که هویت محصول قبل در آن وجود نداشته باشد. بنابه این تعریف، فیس لیفت تارا در دسته سوم قرار دارد. به بیانی دیگر طراحی تارا باید یادآور پژو ۳۰۱ نباشد.

در کلیت طراحی باید براساس تناسبات کلی خودرو مبنی بر ابعاد، انحناها، اتاق و... فیس لیفت را انجام داد. به بیانی دیگر اگر طراحی با پیکره خودرو همخوانی نداشته باشد، این فیس لیفت مطلوب و مورد قبول نیست

حسین سیلمانی با اشاره به اصول فیس لیفت بیان کرد: در کلیت طراحی باید براساس تناسبات کلی خودرو مبنی بر ابعاد، انحناها، اتاق و... و. فیس لیفت را انجام داد. به بیانی دیگر اگر طراحی با پیکره خودرو همخوانی نداشته باشد، این فیس لیفت مطلوب و مورد قبول نیست. اگر پروژه در هر کدام از سه تعریف مذکور برای فیس لیفت واقع شده باشد، باید اصل هماهنگی بین تناسبات و پیکره کلی بدون تغییر را رعایت کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه در فیس لیفت تارا با پیکره پژو ۳۰۱ مواجه هستیم، افزود: پیکره ۳۰۱ دارای اتاق، کروها، ستون‌های نرمی است. در همین خودرو انحناها را از ابتدا تا انتها خودرو حفظ کردند. فیس لیفت حرفه‌ای روی ۳۰۱ باید این انحناها را حفظ و المان‌های جدید را در این سبک طراحی داشته باشد. به عنوان مثال در طراحی ساینا با یک طرح غیر حرفه‌ای مواجه هستیم که اتاق گرد و چراغ‌ها با لبه‌های تیز وجود دارد. هرچند که در دنیا گاهی این نوع طراحی فیس لیفت به دلیل زمان کم در عرضه محصول به بازار رخ می نماید. همین موضوع در تارا نیز وجود دارد. هرچند که فیس لیفت تارا ترکیب منطقی‌تری دارد، اما همچنان عدم هماهنگی با کلیت کابین ۳۰۱ در آن رویت می‌شود.

سلیمانی با عنوان اینکه در باب طراحی این موضوع صحیح نیست، ادامه داد: از نظر مدیران چون کاملا طرح متفاوتی هست آن را تایید و به تولید می‌رسانند. از آنجایی که در بازخورد مشتریان کسی متوجه نمی‌شود، این خودرو فیس لیفت شده محصول دیگری است. این طراحی را به عنوان موفقیت خطاب و به برندینگ توجهی ندارند. اگر فیس لیفت درست و اصولی انجام شده باشد ماندگاری بهتری در بازار خواهد داشت. از نطر سبک طراحی تارا می‌توانست حرفه ای تر عمل کند.

وی با اشاره به المان‌های طراحی، بیان کرد: از نظر وزن بصری اتاق کِرو  نسبت به اتاق هندسی سنگین تر است. خودرو و اتاق خودرو ۳۰۱ در کلاس خود بسیار تپل تر است. می‌بینیم که در قطعاتی مانند سپرها از المان‌های که سبب کاهش وزن هست، استفاده شده است. این مورد یک تضاد ماهیتی برای این فیس لیفیت است. حفره‌های سپر هیچ حجم سه بعدی ندارد، این مورد یک ضعف طراحی در تارا محسوب می‌شود که زوایایی تیز و کج، سطوح مقعر روی کاپوت، لبه چراغ و جلوپنچره سبب عدم هماهنگی بین طرح اصلی ۳۰۱ و تارا شده است.

در نمای جانبی درها، طراحی خام و سطوح صاف دارند، از نزدیک خودرو با اتاق منحنی و تپل به نظر می‌رسد که با این سطوح صاف و تخت ناهمخوانی با خط شخصیت و کلیت پیکره خودرو دارد

این طراح خودرو افزود: مرز چراغ جلو و جانمایی آن می‌توانست حالت پخته تری داشته باشد و طراحی اصولی را دنبال کند. در نمای جانبی درها، طراحی خام و سطوح صاف دارند. از نزدیک خودرو با اتاق منحنی و تپل به نظر می‌رسد که با این سطوح صاف و تخت ناهم خوانی با خط شخصیت و کلیت پیکره خودرو دارد. در طراحی عقب خودرو، صندوق عقب دارای لبه بالا و افقی هست، در حالی که طراحی صندوق عقب ۳۰۱ پخته تر است. غیر از موضوع صندوق عقب، طراحی نمای عقب با چراغ ها نسبتا منطقی و از مابقی اجزا بهتر است.

وی در پایان اشاره داشت، در جزئیات طراحی قطعاتی مانند اجزا مشکی سپر جلو، جلوپنچره، چراغ جلو و... می توانست جانمایی بهتری داشته باشد که گرافیک آن ایده آل تر باشد. اما در چراغ جلو از گرافیکی استفاده شده که ناهم خوان با سایر المان‌های طراحی بوده است. هرچند که گرافیک و هماهنگی در طراحی چراغ عقب بهتر از نمای جلو آن است.

TU۵ یکی از پیشرانه‌های خوب در شرایط فعلی است. اما بازده این پیشرانه از زمان ورود به کشور بسیار پایین بوده، باتوجه به اصلاحاتی که برای نسخه پلاس آن از سوی گروه صنعتی ایران خودرو انجام شده، بازده چندان افزایش نداشته است

ضعف ‌های پیشرانه TU۵ در ارتقا کاهش می ‌یابد؟
رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ضعف ‌های پیشرانه TU۵ گفت: با توجه به محدودیت پیشرانه‌ا ی که در صنعت خودرو کشور وجود دارد، TU۵ یکی از پیشرانه‌های خوب در شرایط فعلی است. اما بازده این پیشرانه از زمان ورود به کشور بسیار پایین بوده، باتوجه به اصلاحاتی که برای نسخه پلاس آن از سوی گروه صنعتی ایران خودرو انجام شده، بازده چندان افزایش نداشته است.

برنابادی در خصوص ضعف‌های مکانیکی که در TU۵ وجود دارد، بیان کرد: ضعف پمپ روغن و روغن رسانی پاشنه آشیل این پیشرانه است. زیرا به دلیل فرسایش یاتاقان‌ها ناشی از کاهش فشار روغن، سرسیلندر این موتور به سرعت معیوب می‌شود. دورترین قطعه به پمپ روغن سرسیلندر هست که نارسایی روغن عمرمفید آن را به شدت کاهش می‌دهد. استکان‌های هیدرولیکی تنظیم سوپاپ در TU۵ به شدت ضعف و وابستگی به کیفیت روغن دارند.

وی اظهار داشت: تمام موارد مذکور به دلیل کوچک بودن پمپ روغن و رسانایی روغن کمتر از حد ایجاد می‌شود. هرچند که باید اشاره داشت که طراحی این پیشرانه متعلق به دو دهه پیش بوده، مهندسان فرانسوی نیز پمپ روغن را برای یک عمرمفید ۱۰۰ هزار کیلومتری طراحی کرده بودند. برای رفع این مشکل ایران خودرو از پمپ روغن متغییر برای نسخه پلاس استفاده کرده است. بنابراین در خصوص ضعف‌های موجود در پیشرانه باتوجه به زمان طراحی آن نقدی وارد نیست. اما امروزه که از این پیشرانه برای محصولات جدید استفاده می‌شود، باید ضعف‌ها مرتفع شود تا جای نقد و ایراد در زمان ورود به بازار نباشد.

معضل کیفیت پایین واشرهای قالپاق سوپاپ در این پیشرانه سبب ایجاد نارسایی جرقه شمع و خطای کویل دوبل به دلیل نشت روغن‌موتور می شود

برنابادی در خصوص مشکل موجود دیگر در پیشرانه TU۵ افزود: معضل کیفیت پایین واشرهای قالپاق سوپاپ در این پیشرانه سبب ایجاد نارسایی جرقه شمع و خطای کویل دوبل به دلیل نشت روغن‌موتور به وجود می‌آید. از سوی دیگر اگر کویل دوبل این خودرو دچار نوسان و خطا شود، نویز برای قطعات الکترونیکی ایجاد می‌کند.

 وی در خصوص افزایش قدرت پیشرانه ادامه داد: TU۵ برای خانواده پژو ۲۰۶ انتخاب شده بود که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کرد. در نسخه پلاس این پیشرانه قدرت به ۱۱۰ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور افزایش یافته است. باتوجه به تغییرات ایجاد شده روی TU۵ پلاس، احتمالا این موتور پاسخگو نیاز مشتریان در بازار نباشد. هرچند که باید منتظر عرضه این خودرو به بازار و دریافت نظر مشتریان در خصوص توان و قدرت آن بود.

برنابادی، ضمن اشاره به تغییرات انجام شده در نسخه پلاس این پیشرانه، بیان کرد: در موتور TU۵ سنسور میل سوپاپ وجود ندارد، بنابراین ECU اطلاعات میل سوپاپ را نداشته و دقتی برای سوخت رسانی و پاشش سوخت وجود ندارد، این مورد سبب افزایش مصرف سوخت در خودرو می‌شود. باتوجه به اینکه گروه صنعتی ایران خودرو برای نسخه پلاس از سیستم سی وی وی تی استفاده کرده، سنسور میل سوپاپ را برای اطلاع ECU از آوانس و ریتارد سوپاپ‌ها تعبیه کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو، ضمن اشاره به طبع گرم پیشرانه‌های پژو اظهار داشت: برخلاف سایر پیشرانه‌های پژو، TU۵ کمتر دچار جوش آوردن و سوختن واشر سرسیلندر می‌شود. مگر اینکه ضعفی در سیستم خنک‌کاری این سیستم ایجاد شده باشد، همین موضوع سبب قرار گرفتن این پیشرانه در رده موتورهای خوب است.

گروه صنعتی ایران خودرو دو گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی برای تارا در نظر دارد، هر دو گیربکس ممکن است استهلاک بالا به دلیل استفاده از طراحی و قطعات چینی داشته باشد

برنابادی با اشاره به اینکه گروه صنعتی ایران خودرو دو گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی برای تارا در نظر دارد، هر دو گیربکس ممکن هست استهلاک بالا به دلیل استفاده از طراحی و قطعات چینی داشته باشد. در مورد استهلاک این گیربکس‌ها نیز باید منتظر ورود خودرو به بازار و نظر مشتریان بود. اگر در زمان تولید تغییراتی در وزن اتاق براساس توان پیشرانه، ضرایب پینیون و کرانویل، سایز لاستیک و... ایجاد شده باشد، ممکن هست استهلاک و ضعف قدرت بهبود یافته باشد.

وی در پایان با پاسخ به این سوال که عملکرد سیستم ESC در این خودرو چگونه خواهد بود، گفت: اگر در سیستم کنترل الکترونیکی پایداری مانند ترمز ABS نصب شده برای خودروهای داخلی ضعف وجود نداشته باشد، ممکن هست عملکرد مطلوبی را ارائه دهد.

  

کد خبر: ۷۰٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجتبی IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      11 17
      سلام آقای برنابادی خودشون چه ماشینی دارند؟ چون همش نقد داشتن
      • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
        2 3
        آره واقعا
      • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
        5 1
        مثل این می مونه به نفر بگی سَم نخور بگه مگه خودت چی میخوری؟
    • M IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      3 0
      حدأقل اسمشو عرض کن ک دید مردم نسبت بهش عرض شه. اونوخت شاید یکی بخره
    • U IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      4 0
      ماشین با اسم تارا از نظر فنی بد در رفته. بد در رفتنش واقعیت چون مشکل فنی داره وخواهد داشت. اصلاح شدنی نیست.. پس اسمشو عوض کنین به مردم غالب کنین. مردم ما آگاه نیستن. زود فریب میخورن. میخرن
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      2 0
      درکل این ماشین چطوره؟ برای ماشینهای دیگه چه نقدی دارند؟
    • مصطفی IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      6 0
      مردم میخرن حتی اگه موتور پیکان داشته باشه فقط سود بده کیفیت مهم نیست
    • حامد IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      4 1
      یکی به این بنده خدا بگه اطلاعاتتو تکمیل کن .موتور تی یو فایو و تیو تری نیازی به سنسور میل بادامک نداره .چون سیستم دفیا داره و کویل ماشین تشخیص میده که زمان پاشش و حرقه رو دقیق محاسبه کنه
    • مهمان LV ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      1 0
      وقتی تولید و بازار و به انحصار خودشون در میارن هر محصولی با هر کیفیتی که بخوان تولید می‌کنن، تا یکی هم بهشون انتقاد کنه میگن تحریم‌ هستیم اما مدیران پشت پرده دارن سرمایه برای بعد خودشون جمع می‌کنن. مدیریت دولتی بهتر از این نمی‌شه، این وسط ما مصرف‌کننده هستیم که هیچ گزینه‌ای برای خرید نداریم
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      2 0
      حکایت چهل ساله خودروسازی ایرانه .چیز جدیدی نیست.پر رو پر رو میخوان قیمت خودرو رو هم آزاد کنن.قبلش واردات خودرو باید آزاد بشه .اونموقع میبینیم که لگنهای ایرانو بیست تومنمذنمیخرن مردم.
      • من IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
        2 1
        حرفت درسته واقعا خودرو سازیمون نابوده ولی راهش آزادسازی واردات نیست چون باعث خروج ارز میشه بنظر من راهش اینه که خودروسازی های خصوصی ساخته بشه تا رقابت بالا بگیره و مجبور به ارائه ی خدمات بشن وگرنه ورشکست میشن