۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۳
وزارت صمت خود را متولی جایگاه‌های سی ان جی نمی داند| قیمت ال پی جی در صادرات دو برابر بنزین
دبیر انجمن جایگاه داران سی ان جی در گفتگو با «بازار»:

وزارت صمت خود را متولی جایگاه‌های سی ان جی نمی داند| قیمت ال پی جی در صادرات دو برابر بنزین

راهروان، دبیر انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی کشور، با اشاره به توسعه خودروهای گازسوز و اینکه قیمت ال پی جی در صادرات دو برابر بنزین است، گفت: هر چه میزان مصرف گاز در خودروها افزایش یابد، صادرات بنزین نیز رشد می کند.

بازار؛ گروه خودرو: روزگذشته همزمان با آخرین روز فعالیت بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خبرنگار بازار بازدیدی از این نمایشگاه داشت. برخی از تامین کنندگان تجهیزات و قطعات خودروهای گازسوز در این نمایشگاه حاضر بودند، اما به رغم محدودیت‌های کرونایی در روز پایانی تب و تاب بازدید نسبت به سال‌های گذشته با افت چشمگیری مواجه بود.

از سویی امثال شرکت کننده خارجی در این نمایشگاه حضور نداشت و بیشترین قطعات و محصولات اراده شده ساخت داخل بود. این مساله بیانگر خودباوری و توانمندی در بحث داخلی سازی نیازمندی‌ها صنعت به جبر تحریم‌ها ایجاد شده است. بازدید مسولان و متولیان این صنعت مانند بیژن زنگنه وزیر نفت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت نشان از اهمیت جایگاه نفت در اقتصاد کلان کشور دارد، در حاشیه این نمایشگاه فرصتی دست داد تا با محسن راهروان دبیر انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی کشور در خصوص اهمیت این نمایشگاه و تاثیر آن در صنعت خودرو گفت و گویی داشته باشیم.

* آیا از شرکت کنندگان در این نمایشگاه، شرکت‌های مرتبط با صنعت سوخت سی ان جی کشور حضور یافتند؟
بله، شرکت‌هایی که در تامین تجهیزات جایگاه‌های سوخت یا هوشمندسازی آن فعال هستند، حضور داشتند. در این نمایشگاه برخلاف ادوار گذشته هیچ شرکت خارجی نیز حضور نداشتند.

* چندی پیش یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه صادق آبادی معاون وزیر نفت، مسولی که در توسعه خودروهای گازسوز گام های برداشته است، آیا در این نمایشگاه در مورد توسعه سوخت سی ان جی و مشکلات شما اشاره ای داشت؟
حضور مدیرعامل پالایش و پخش موقعیتی را فراهم آورد که در مورد کارمزد جایگاه و توسعه صنعت سی ان جی، حمایت از تولید تجهیزات و افزایش جایگاه، تسهیل تبدیل خودروهای شخصی و برنامه یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو قول مساعدت دادند. مسولین به این موضوع اعتقاد دارند که هرچه بنزین صادر می‌شود، به دلیل استفاده از مصرف ۲۴ میلیون مترمکعب سوخت گاز در روز برای خودروها است. از آن مهم تر ال پی جی را صادر می کنند، زیرا مصرف این سوخت در کشور برای خودروها ممنوع شد، از آنجایی که قیمت صادرات این سوخت دو برابر بنزین هست، صرفه اقتصادی فراوانی دارد.

* باتوجه به مشکلات عدیده شما و صنعت سوخت سی ان جی در کشور، سازمان گسترش و صنایع نوسازی با داشتن غرفه‌ای در نمایشگاه حضور داشت، نظر مسولان این سازمان در خصوص فعالیت شما چیست؟
سازمان گسترش و صنایع نوسازی و وزارت صمت در این سال‌ها هیچ حمایتی از طرح سوخت سی ان جی نداشتند. زیرا وزارت صمت می‌گوید به کارخانه‌های که پروانه بهره بردار و جواز تاسیس توسط این وزارت دریافت و زیرمجموعه ما بوده، حمایت می کنیم. متولی جایگاه‌های سی ان جی را وزارت نفت می دانند. در بحث تبدیل نیز سیاستگذار را وزارت نفت خطاب و پیشرو در این زمینه نیستند. اگر طرح یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو ایجاد شده، همت وزارت نفت بوده است.

* باتوجه به اینکه بخشی از صنعت سی ان جی تولید قطعات آن هست، تولیدکنندگان این مهم را به رسمیت می شناسند؟
در بحث تولید مخازن به دلیل اینکه تولیدکنندگان با وزارت صمت ارتباط داشته آن‌ها را به رسمیت می شناسند. اما شرکت های خدماتی، پیکج و وادرات را حمایت نمی‌کنند، دلیل را نیز متولی بودن و کمک وزارت نفت تلقی می‌کنند.

* چه تولید کننده‌های مرتبط با صنعت خودرو در این نمایشگاه حضور داشتند؟ آیا مسولین که بازدید داشتند حمایت از تولید را داشتند؟
تولیدکنندگان تجهیزات سی ان جی، قطعات مکانیکی، کمپرسورها و شرکت های سی ان جی و...حضور داشتند. در بحث تولید داخل مسولین مانند زنگنه وزیر نفت، قالبیاف رئیس مجلس شورای اسلامی، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و صادق آبادی مدیر پالایش و پخش حمایت از تولید تجهیزات را در زمان بازدید مطرح کردند.

* جایگاه داران عمدتا با چه چالشی مواجه هستند؟
بحث مشکلات اقتصادی توام با نوسان ارز، معضلات تولید همه را به چالش کشیده است.

کد خبر: ۷۰٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha