۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
 رشد منفی اقتصادی و افزایش سالانه مالیات همخوانی ندارد
رئیس اتاق کاشان:

رشد منفی اقتصادی و افزایش سالانه مالیات همخوانی ندارد

تولایی، رئیس اتاق کاشان در جمع فعالان اقتصادی و معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه باوجود رشد منفی اقتصادی، وصول مالیات با رشد سالانه مواجه است، گفت: این دو با یکدیگر همخوانی ندارد و مشکلات زیادی برای فعالان اقتصادی و حوزه‌های مولد ایجاد کرده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کاشان با بیان اینکه مقایسه نرخ رشد اقتصادی کشور و وصول مطالبات مالیاتی نشان از یک فاجعه است، گفت: رشد منفی اقتصاد کشور و وصول مالیاتی با رشد سالانه ۲۵ درصد بالاتر با یکدیگر همخوانی ندارد و این مشکل از سازمان امور مالیاتی است که در برابر افزایش سهم مالیات در بودجه هیچ‌وقت مخالفت نکرده و به هر طریق آن را وصول کرده است.

محمود تولایی، در جمع فعالان اقتصادی شهرستان کاشان و معاون سازمان امور مالیاتی افزود: پرونده‌هایی مربوط به تراکنش وجود دارد که بعضاً با افزایش محاسبه حدود ۵ تا ۱۰ برابری و بدون دقت برگه مالیاتی آن صادر می‌شود و به مؤدی می‌گویند ما فرصت بررسی بیشتر نداشتیم، خودتان بروید در کمیسیون‌های حل اختلاف موضوع را حل کنید به همین دلیل بی‌توجهی به محاسبات است که این ارقام در هیات‌های حل اختلاف به‌شدت تعدیل می‌شود.

رئیس کمیسیون مالیات تأمین اجتماعی و کار اتاق ایران گفت: گاهی اوقات اعلام بدهی می‌شود و هیچ سند متقنی ندارند و مؤدی مالیاتی هیچ اطلاعی از مدرک آن ندارد و این موضوع یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی است.

تولایی ضمن اشاره به رشد دریافت مالیات ارزش‌افزوده از حدود ۸.۱ درصد تا ۱۱.۲ درصد در استان اصفهان تصریح کرد: این مهم نشان‌دهنده آن است که مردم و فعالان اقتصادی به وظیفه خود عمل می‌کند و از سویی فرار مالیاتی کاهش یافته است درحالی‌که این دریافت‌ها سقفی باید داشته و اصرار به افزایش آن فقط فشار به بخش تولید و اقتصاد است.

او با بیان اینکه ما سوءتفاهماتی با نظام مالیاتی داریم که باید حل شود، افزود: ما به دنبال آن هستیم که فعالان اقتصادی دو بار مالیات پرداخت نکنند و این تأکید ما در حالی است که متأسفانه نظام مالیاتی تراکنش‌های بانکی را جدا، دفاتر قانونی به نحوی دیگر و متمم نیز به شیوه‌ای دیگر بررسی و مطالبه می‌کند و بعضاً همپوشانی هم رعایت نمی‌شود.

رئیس کمیسیون مالیاتی، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران اظهار کرد: ما مواجه با افزایش وصول درآمدهای مالیاتی در رشد منفی و شرایط کرونا بودیم. دولت از ابتدای سال هشدارهایی درباره کمبود درآمدهای مالیاتی داده بود و از همان زمان هم بنا را بر این گذاشته بود تا پایه‌های مالیاتی جدیدی تعریف کند. پیش‌بینی ما همین بود که فارغ از همه این مشکلات وصولی‌ها بیشتر خواهد بود همان‌طور هم که آمارها ۷ ماهه نخست سال نشان می‌دهد وصول دولت از درآمدهای مالیاتی بسیار بالاتر از دوره‌های قبلی بوده و حتی از بودجه هم جلوتر است؛ بنابراین انتظار می‌رود تا حداقل این موضوع باعث شود تا در ماه‌های پایانی سال با بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی مدارا شود و ادامه این فشار به بخش خصوصی در اصطلاح اصطکاک ایجاد خواهد کرد که از حالت نرم بودن خود خارج شده و سخت و خشن می‌شود که این موضوع ناخوشایند و حل‌وفصل آن کاری دشوارتر که به زیان اقتصاد کشور خواهد بود.

او در پایان خواستار تکمیل کادر متخصص هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و کاهش حساسیت‌ها در این زمینه شد و گفت: موضوع اعزام کارشناس مالیاتی ۲۵۰ کیلومتر فراتر از محل خدمت برای مشارکت در یک جلسات کمیسیون‌های مالیاتی موضوع خوبی نیست و موجب سوءتفاهم می‌شود درحالی‌که می‌توان نیروی لازم را تأمین و یا مسئولان و کارشناسان مربوطه را در منطقه کاشان مستقر کرد.

در ادامه محمد مسیحی، معاون سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر هوشمندسازی نظام امور مالیاتی کشور گفت: نباید همه مؤدیان را به یک دید و چشم و احتمال یکسان نگاه کرد و بر همین اساس برای اولین سال قانون ۹۷ مالیاتی برای اولین بار اجرایی و عملیاتی می‌شود و لذا بالغ‌بر ۷۰ درصد از اظهارات مردم در قالب ماده ۱۰۰ و یا ماده ۹۷ مورد پذیرش قرار بگیرد و کمتر از ۳۰ درصد پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

مسیحی با بیان اینکه درصدد هستیم با اقدامات صورت گرفته ۹۰ درصد از اظهارات شهروندان را قبول و تنها ۱۰ درصد از پرونده‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم مزاحمتی برای بخش واقعی و شناسنامه‌دار اقتصاد ایجاد نکنیم و یا به حداقل برسانیم.

او با بیان اینکه انرژی خود را در راستای فرار مالیاتی تمرکز می‌کنیم، تأکید کرد: ما فرار مالیاتی را حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنیم درحالی‌که برخی افراد مبالغ بیشتری را عنوان می‌کنند اما ما فرار مالیاتی و ظرفیت مالیاتی را تفاوت قائل هستیم.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه ۴۰ درصد از اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف هستند، افزود: برآورد می‌کنیم که ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز معافیت مالیاتی در کشور داریم؛ سهم معافیت‌های مالیاتی در اقتصاد کشور آزاردهنده است و بر همین اساس برای فرارهای مالیاتی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

او با بیان اینکه پیگیری فرار مالیاتی نیز باید در چارچوب قانون و مقررات برخورد شود، ابراز داشت: ما از سه هزار و ۵۹۶ اظهارنامه حقیقی دو هزار و ۷۵۳ با پذیرش ماده ۱۰۰ قبول کردیم به‌نحوی‌که دو هزار و ۷۱۵ اظهارنامه صفر اعلام کردند؛ در کاشان از ۱۴ هزار مشاغل ۹ هزار و ۶۱۸ مورد ماده ۱۰۰ بوده که هشت هزار و ۷۰۰ اظهارنامه صفر اعلام شده که ما آن را می‌پذیریم.

او ضمن اشاره به درآمدهای نفتی و غفلت از درآمدهای مالیاتی افزود: تحریم‌ها و کاهش فروش نفت باعث شده است که بیش‌ازپیش به امور مالیاتی توجه شود چراکه دولت از این طریق می‌تواند کشور را اداره کند درحالی‌که هزینه‌های جاری کشور ماهانه به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه باوجود عملکرد خوب این سازمان اما ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان وصول مطالبات مالیاتی است، ابراز داشت: آمار ۱۰ ماهه نشان از تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را دارد و با شیوع کرونا و تحریم‌ها درصدد بودیم تا شرایط مناسبی را برای مؤدیان فراهم کنیم.

مسیحی با اشاره به شیوع ویروس کرونا ابراز داشت: با توجه به بیماری کرونا به‌ویژه در واحدهای صنفی در بحث مالیات مشاغل با توجه به تمهیدات و مشوق‌های در نظر گرفته شده نسبت به رقم پیش‌بینی عقب هستیم و بر همین اساس با تمرکز بر بخش‌های دیگر به‌ویژه فرار مالیاتی سعی کردیم درآمدهای مالیاتی خود را پوشش دهیم.

او با بیان اینکه رفع تعهد ارزی در اختیار سازمان امور مالیاتی نیست، گفت: رفع تعهد ارزش فقط در دو بخش صادرات خدمات فنی و بخش کشاورزی مستثنا شده است و هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی نیز مستقل هستند و رأی هیچ‌کدام از اعضا بر رأی دیگری سنگینی ندارد و حکم با رأی اکثریت صادر می‌شود.

کد خبر: ۷۰٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha