۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
تغییر مدیران عامل خودروسازی در تحقیق و تفحص مجلس؟ | حضور دولت در ۲۰ درصد بازار خودرو قانونی است!
مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در گفتگو با «بازار» بررسی کرد

تغییر مدیران عامل خودروسازی در تحقیق و تفحص مجلس؟ | حضور دولت در ۲۰ درصد بازار خودرو قانونی است!

معمار باشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به موضوع تحقیق و تفحص، گفت: اگر نتیجه تحقیق و تفحص عدم حضور مدیری در مجموعه‌ای باشد، با توجه به روحیاتی که در مدیران این خودروسازان سراغ داریم خودشان خواهند پذیرفت که به بهبود شرایط صنعت خودروسازی کمک کنند.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو کشور در ماه‌های اخیر با آشفتگی قیمتی قابل توجهی مواجه بود. از سویی افزایش تولید خودروهای ناقص و کاهش عرضه محصولات به بازار به دلیل فرآیند قرعه کشی، بستر را برای سودجویان جهت ایجاد نوسان قیمت فراهم کرد. مضاف براین موضوعات زیان انباشت صنعت خودرو توام با عدم افزایش کیفیت محصولات، مجلس شورای اسلامی را به سمت تحقیق و تفحص از این صنعت سوق داد.

سخنگو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و عضو کمیته تحقیق و تفحص صنعت خودرو، از آغاز زود هنگام این موضوع برای صنعت خودرو خبر داد. هرچند که در تحقیق و تفحص‌های ادوار گذشته نتیجه مناسب برای صنعت خودرو نداشت، اما انتشار این خبر امید به کاهش قیمت‌ها توام با بهبود وضع صنعت خودرو را با خود به همراه داشته است.

به این بهانه به سراغ سهیل معمار باشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت رفتیم تا موضع وزارت در خصوص تحقیق و تفحص و انتظار آن‌ها را بررسی کنیم، در ادامه بخشی از این گفت‌وگو را از نظر خواهیم گذراند:

تحقیق و تفحص‌های که در زمینه‌های مختلف صورت می‌پذیرد، سبب افزایش رضایت مردم و کمک به وزارت صمت جهت تعیین سیاست‌های درست برای حوزه کیفیت، حوزه حاکمیت شرکتی خودروسازان و...شود

* چندی وقتی هست که موضوع تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در دستور کار مجلس قرار و به زودی آغاز شود، به نظر شما این موضوع چه میزان می‌تواند سبب بهبود ساختار صنعت خودرو کشور شود؟
تحقیق و تفحص حق نمایندگان مجلس هست که هر جا احساس کنند می‌توانند کمک کنند، اقداماتی انجام می‌دهند. وزارت صمت و صنعت خودرو نیز همواره استقبال و هر کمکی نیاز باشد، انجام خواهیم داد. امیدواریم تحقیق و تفحص فعلی نتیجه‌ای مانند تحقیق و تفحص قبلی نداشته باشد. در تحقیق و تفحص قبلی که باید خروجی می داشت، از آن چیزی ندیدیم. هرچند که این موضوع در اواخر دوره قبلی مجلس شورای اسلامی انجام و وقت فراوانی را از نمایندگان گرفت، منتج به نتیجه نشد. لذا امیدواریم، تحقیق و تفحص‌های که در زمینه‌های مختلف صورت می‌پذیرد، سبب افزایش رضایت مردم و کمک به وزارت صمت جهت تعیین سیاست‌های درست برای حوزه کیفیت، حوزه حاکمیت شرکتی خودروسازان و...شود.

* باتوجه به اینکه در صنعت خودروسازی حواشی ایجاد شده است، به نظر شما آغاز تحقیق و تفحص چه میزان می‌تواند با شفافیت در صنعت خودرو پیش برود؟
هدف اصلی تحقیق و تفحص ایجاد شفافیت است، نمایندگانی که عضو این کمیته می‌شوند و سایر کمیته‌های کارشناسی که قرار هست کمک و در شرکت‌ها مستقر شوند، باید این مسائل و نگرانی‌ها را تا حد ممکن شفاف کنند. طرح‌های قبلی که در این زمینه انجام شده است، نشان داده شرکت‌های خودروساز در بخش‌ها و مسائلی که بوده اسناد و مدارک متناسب با آن را ارائه کردند. بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد. زیاد شدن تحقیق و تفحص‌ها انتظار مردم، دولت و خودروسازان را برای خروجی مفید درپی دارد.

هیچ مشکل و مانعی در مورد اجرای نتیجه تحقیق و تفحص از سوی دولت و شرکت های خودروساز وجود ندارد

* باتوجه اینکه شما مدیرکل صنایع حمل ونقل وزارت صمت هستید، فکر می‌کند چند درصد از سیاست‌های وزارت صمت مشروط بر مفید بودن تحقیق و تفحص اتخاذ خواهد شد؟
وزارت صمت همیشه از نظرات و کمک‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای خود و صنعت خودرو استفاده می‌کند. در این خصوص نیز، اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موضوعی برسند که اصلاح آن به صنعت خودرو، تحویل محصول به مشتری و تولید توام با شفافیت همراه باشد را اجرا خواهد کرد. هیچ مشکل و مانعی در مورد اجرای نتیجه تحقیق و تفحص از سوی دولت و شرکت های خودروساز وجود ندارد. در اینجا باید ذکر کنم به سیاست‌هایی که در گذشته انجام نشده کاری نداریم و صنعت خودرو و بدنه دولت اکنون آمادگی هر نوع اصلاح و بهبود عملیاتی در این صنعت را دارد.

حضور دولت در صنعت خودرو به خواسته قانون گذار بوده است. به بیانی بهتر قانون گذار این اجازه را به دولت داده تا ۲۰ درصد بازار را در برخی از صنایع از جمله خودرو داشته باشد. بنابراین حضور دولت در این صنعت به دلیل ایجاد شفافیت و حکمرانی بهتر است

* برخی از کارشناسان معتقد هستند که به دلیل دولتی بودن دو خودروساز بزرگ، احتمال تعلل در اجرای برخی قوانین از سوی دولت برای این تولیدکنندگان وجود دارد، این موضوع چه مقدار صحت دارد؟
حضور دولت در صنعت خودرو به خواسته قانون گذار بوده است. به بیانی بهتر قانون گذار این اجازه را به دولت داده تا ۲۰ درصد بازار را در برخی از صنایع از جمله خودرو داشته باشد. بنابراین حضور دولت در این صنعت به دلیل ایجاد شفافیت و حکمرانی بهتر است. این مبحث بیانگر آن نبوده که دولت مانع اجرای سیاست‌های شفاف سازی یا عدم بهبود در این صنعت باشد. لذا هیچ تضادی بین این دو بخش نمی بینم. حضور دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تحقیق و تفحص جهت استخراج سیاست های مناسب برای نیل به هدف خودرو بهتر و توسعه خودروسازی توسط وزارت صمت و دولت همه آن را خواهد پذیرفت.

* فعالان صنعت خودروسازی همواره منتقد هستند که همانطور که از خودروسازی تحقیق و تفحص می‌شود، از صنعت فولاد نیز تحقیق و تفحص شکل گیرد، انجام این موضوع چه میزان می‌تواند برای صنعت خودرو مثمر ثمر باشد؟
از آنجایی که این مورد با حوزه دیگر مربتط است، می‌توان گفت همه صنایع باید شفافیت داشته باشد. نمایندگان مجلس با ورود به این مسائل تنویر افکار برای مردم ایجاد کنند. دولت باید در خصوص رفع مشکلات کوشا باشد. کما اینکه با وزارت آقای رزم حسینی اقدامات خوبی در حوزه فولاد انجام شده است. به هرحال فولادسازان تامین کننده‌های صنعت خودرو و قطعه سازی هستند. با دستورالعمل و تصمیمات تعیین شده، شرایط عرضه اقتصادی به صنعت خودرو و قطعه سازی به میزان نیاز جهت تحقق جهش تولید انجام شده است. بحث خرید ال سی شش ماهه برای زنیجره تامین خودروسازان انجام شده تا از رقابت‌های بی دلیل در بورس کالا پرهیز شود. به نظرم گام‌های مفیدی در این زمینه برداشته شده که در صورت نیاز باید ادامه داشته باشد.

* اگر نتیجه تحقیق و تفحص به این مورد برسد که مدیران عامل خودروسازان عوض شوند، باتوجه به ماه‌های پایانی دولت این موضوع رخ خواهد داد یا مدیران عامل در سمت خود ابقا خواهند شد؟
خودروسازی‌ها شرکت‌های بورسی هستند، نقل قول‌هایی در خصوص نقش داشتن دولت در تعیین مدیران وجود دارد. ولی، این خودروسازان مجمع دارند و آن‌ها تصمیم می‌گیرند چه کسی انتخاب شود. دولت نیز به عنوان یک سهام دار و تعیین کننده یک نماینده در هیات مدیره شرکت‌ها دخالت دارد. اگر نتیجه این باشد که عدم حضور مدیری می‌تواند سبب کمک به مجموعه‌ای شود، باتوجه به روحیاتی که در مدیران این مجموعه‌ها سراغ داریم خودشان خواهند پذیرفت که به بهبود شرایط صنعت خودروسازی کمک کنند.

کد خبر: ۶۹٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha