۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
فولکس واگن با کاهش سود مواجه می ‌شود
چالش جدید کرونا برای صنعت خودروسازی

فولکس واگن با کاهش سود مواجه می ‌شود

فولکس واگن، بزرگترین خودروساز دنیا با بهبود فروش در سه ماهه پایانی سال میلادی گذشته ثبت سود قابل توجهی داشت، اما کمبود تراشه توام با شیوع مجدد کرونا ممکن است کاهش سود جدیدی برای این غول خودروسازی در سال جاری ایجاد کند.

بازار؛ گروه خودرو: سود فولکس واگن در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا نصف شد. اما جهش فروش خودروهای این خودروساز آلمانی برای سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰ در چین، منجربه کمک آن شد. طبق داده‌های منتشر شده، تحلیلگران اقتصادی انتظار سود عملیاتی ۴.۸ میلیارد یورویی را برای این خودرو انتظار داشتند.

گروه فولکس واگن در بیانه‌ای اعلام کرد، جریان خالص نقدینگی در بخش خودروسازی حدود ۶ میلیارد یورو بوده که در اواخر سال میلادی گذشته نیز افزایش یافته است.

تحلیلگران در یاداشتی اشاره داشتند که میزان زیان و سود ناشی از مشکلات مذکور در صنعت خودرو سال آینده نتایج خود را نمایان خواهد کرد.

این عملکرد سبب آشفتگی در سال ۲۰۲۰ برای فولکس واگن شد. پیش از افزایش تقاضا و رکورد فروش برای خودروهای لوکس در بزرگترین بازار خودرویی جهان یعنی چین، در شش ماهه نخست سال میلادی ضرر قابل توجهی دامن غول خودروسازی دنیا یعنی فولکس واگن را گرفت.

سهام فولکس واگن پس  از انتشار این خبر در روز گذشته به بالاترین حد خود در ۱۱ ماه گذشته رسید. در اوایل معاملات روز گذشته، ۲.۷ درصد معادل ۱۶۶.۴ یورو رشد داشت.

سهامدار ارشد هلدینگ خودروسازی پورشه که ۳۱.۴ درصد از سهام فولکس واگن را دارد، گفت: به لطف عملکرد مطلوب فولکس واگن، احتمالا سود این خودروساز نیز پس از مالیات سال ۲۰۲۰ با افزایش قابل توجه مواجه خواهد بود.

بخش کامیون سازی گروه فولکس واگن یا همان تراتون نیز ثبت سود ۱۳۵ میلیون یورویی را تجربه کرد. این مورد برخلاف پیش بینی‌های انجام شده در خصوص ضرر احتمالی ۶۲۵ میلیون یورویی برای این خودروساز بود. این خودروساز اعلام کرد که در سه ماهه پایانی سال گذشته، بهبود شرایط فروش و مالی ایجاد شد.

اطلاعات انجمن خودروسازان اروپا نشان داده که فروش گروه فولکس واگن در ماه دسامبر ۱.۷ درصد افزایش داشته است. این درحالی هست که فروش خودرو در اروپا با کاهش ۴ درصدی در آن زمان همراه بود.

فولکس واگن و رقبای آن هنوز به دلیل شیوع کرونا با کمبود جهانی تراشه(قطعات نیمه هادی) مورد نیاز برای تولید در چالش هستند. بنابراین می‌توان گفت که سال ۲۰۲۱ به مراتب سخت تر از سال گذشته برای خودروسازان خواهد بود.  

این خودروساز آلمانی در رقابت سخت برای تولید خودروهای خودران و الکتریکی قرار دارد، باتوجه به ادغام فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن و ایجاد چهارمین خودروساز بزرگ جهان یعنی استلانتیس، این فشار به بزرگ ترین غول خودروسازی بیشتر خواهد شد.

فولکس واگن روز پنجشنبه اعلام کرد که به دلیل عدم دست یابی به هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن در اتحادیه اروپا، ۱۰۰ میلیون یورو جریمه نقدی پرداخت کرده است.

کد خبر: ۶۹٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha