۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
غول سیاه FATF وجود ندارد/ مساله مهم تری به نام تحریم
واکنش کارشناسان اصفهانی به اقدام اف ای تی اف؛

غول سیاه FATF وجود ندارد/ مساله مهم تری به نام تحریم

اصفهان- اف ای تی اف ایران را در فهرست لیست سیاه خود قرار داد، اما با وجود مشکلاتی که برخی از آن سخن می گویند، کارشناسان و فعالان اقتصادی در اصفهان اعتقاد دارند که مشکلی جدیدی برای ما ایجاد نخواهد شد.

بازار- دریا قدرتی پور:  با وجود تمام موافقان و مخالفان، ایران به فهرست سیاه FATF اضافه شد و بالاخره گروه ویژه اقدام مالی FATF پس از مدت ها چالش بر سر این موضوع تصمیمشان را گرفتند. حالا برخی اعتقاد دارند که با این اتفاقات ایران و به خصوص کلان شهر اصفهان که نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می کند، دچار مشکلات بیشتری خواهد شد، اما در کنار این مخالفان موافقانی هم هستند که معتقدند آب از آب تکان نمیخورد. 

اتفاق خاصی نمی افتد

به اعتقاد یکی از کارشناسان و فعالان با سابقه در زمینه صنعت ساختمان با وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF اتفاق خاصی قرار نیست بیافتد و هر اتفاقی که قرار بوده بیافتد تا کنون افتاده است، اما آنچه که به تنش ها کمک می کند خود مردم هستند که با افزایش تقاضا، اقتصاد ایران را با بحران مواجه می کنند.

حسین صادقی قوام آبادی، در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه چندی قبل بعد از شایعه پراکنی هایی که در فضاهای مختلف در زمینه وارد شدن ایران به لیست سیاه منتشر شد، اظهار داشت: تقاضا برای خرید دلار و هجوم مردم برای تهیه دلار و یا خرید سیری ناپذیرمتریال های غیرضروری صرفا به دیدگاه پس انداز باعث شد که بازار عرضه و تقاضا از تعادل خارج شود و افزایش قیمت دلار را داشته باشیم، اما پیش بینی می شود که قیمت دلار با تمهیدات دلار باز هم به روند عادی خود برگردد.

غول سیاه FATF وجود ندارد 

صادقی ادامه داد: رفتن به لیست سیاه به هر حال جای نگرانی دارد، اما نه به این حد و غول سیاهی نیست که نتوانیم از پس آن بربیاییم، چون در اصل ما قبلا هم در لیست سیاه بوده ایم و در این سال ها کسانی که در کف بازار بوده اند، از این مسائل زیاد دیده اند.

وی اضافه کرد: همه ما می دانیم که قصه اقتصاد، به عرضه و تقاضا ختم می شود و اگر مردم در این زمینه صبوری به خرج بدهند و دچار هیجانات نابه جا نشده و هوشمندانه عمل کنند به راحتی از این مسئله عبور خواهیم کرد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شما یکی از فعالان اقتصادی بزرگ در اصفهان هستید، آیا قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF باعث قاچاق بیشتر کالاها خواهد شد یا خیر، گفت: متاسفانه این موضوع امکانپذیر است و بنابراین چاره ای نیست که در زمینه ورود کالاهای غیر مجاز کنترل های لازم از طریق اتاق بازرگانی، سازمان صنعت و معدن و تجارت و ... انجام شود.

وی گفت: در رابطه با اقلام دارویی و تجهیزات بیمارستانی که داستان جدایی دارد، نیز اقدامات ضروری اعمال شود تا درگیر چنین موقعیت هایی نشویم.به گفته وی اف‌ای‌تی‌اف یک موضوع اقتصادی است که متاسفانه در کشور ما سیاسی شده است.

با عینک اقتصادی به FATF نگاه می کنیم 

 در همین ارتباط مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه ما با عینک اقتصاد که به اف‌ای‌تی‌اف نگاه می‌کنیم و هیچ کسی که دید اقتصادی دارد و هیچ عقل سلیمی نمی‌گوید که ما به اف‌ای‌تی‌اف نباید بپیوندیم، گفت: به عبارتی، پذیرش قوانین اف‌ای‌تی‌اف شرط لازم است، اما شرط کافی نیست. یعنی اگر شما شرط لازم را داشته باشید، معلوم نیست بتوانید همین الان از آن بهره کافی ببرید. بنابراین در روابط کلی پولی و مالی ما با دنیا الان تاثیر ندارد.

به نظر وی، ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، وضعیت را بدتر نمی‌کند چرا که ما در تحریم به سر می بریم و در بازی بانک های جهانی نیستیم و پذیرفتن قواعد اف‌ای‌تی‌اف شرط لازم برای اقتصاد ما است، اما شرط کافی نیست و باید شروط دیگری نیز وجود داشته باشد تا از شرایط کنونی خارج شویم.

تحریم ها خطرناک تر است 

به نظر حریری آنچه که منجر به تورم و مشکلات اقتصادی برای ایران می شود، تحریم ها است و رفتن ایران به این لیست، زیاد در اقتصاد ایران تاثیری ندارد، بلکه این تحریم ها هستند که در ارتباطات داخلی ما اثر دارد؛ یعنی نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی تاثیر می‌گیرند و اف‌ای‌تی‌اف اثری ندارد.

آتشی که دامنگیر است 

در کنار این مسائل برخی هم هستند که می گویند با رفتن ایران به لیست سیاه برقراری روابط بانکی بین‌المللی دچار مشکل خواهد شد، آن‌ها معتقدند FATF گروهی مستقل و فنی، فارغ از مسائل سیاسی  است.

به گفته موافقان مقاومت در برابر اجرای توصیه‌های این کارگروه که مخالف با پول‌شویی و تأمین مالی برای تروریسم است به معنای در مظان اتهام قراردادن کشورمان و مقاومت برای شفاف‌سازی در اقتصاد کشور است؛ از جمله این افراد، مهدی تقوی اقتصاددان، است که معتقد است افرادی هم که حتی بر اساس منافعی با این طرح مخالفت کردند، از عواقب و پیامدهای قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF اطلاع نداشتند؛ در صورتی که این اتفاق رخ داده و آتش آن دامن‌گیر همه می‌شود و مخالفان هم نفعی از آن نمی‌برند.

کد خبر: ۶٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha