۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
اما و اگرهای واکسن فایزر در دنیا؛ اسراییل رژیم‌های تزریقی مختلف را روی مردم آزمایش می‌کند

اما و اگرهای واکسن فایزر در دنیا؛ اسراییل رژیم‌های تزریقی مختلف را روی مردم آزمایش می‌کند

واکسیناسیون مردم یکی از سیاستهایی است که هر روز در مورد آن صحبت می شود. طبق گزارشهای موجود اسراییل اعلام کرده است کارایی واکسن فایزر در صورت تزریق یک دوز ۳۳ درصد است که از اعلام کارایی ۵۰ درصدی شرکت فایزر کمتر است. این آمارهای اسراییل به دیده تردید نگریسته شده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، در این روزها که دنیا برای ایمن شدن در برابر کرونا تلاش می کند، آزمون و خطاهای زیادی توسط کشورهای مختلف نیز انجام می شود.به عنوان مثال بریتانیا به منظور تسریع فرایند تزریق حداقل یک دوز واکسن به مردم و افزایش شمار افراد دریافت کننده واکسن اعلام کرد فاصله بین دو دوز واکسن را افزایش می دهد. سیاستی که شرکت فایزر  آن را رد کرد و تاکید کرد کارایی واکسن در صورت تزریق یک دوز قابل اطمینان نیست.

 حال مقامات اسراییل که طرح مشابهی را اجرا کرده اند خبر از کارایی بسیار پایین واکسن فایزر بعد از تزریق یک دوز داده اند. بر طبق گزارش منتشر شده در اسرائیل  کارایی واکسن فایزر بعد از تزریق یک دوز کمتر از ۳۳ درصد است و این کارایی در فاصله ۱۰ روز تا ۲۱ روز بعد از تزریق واکسن قابل مشاهده خواهد بود. اسراییل اعلام کرده است در فاصله ۱۰ روز بعد از تزریق واکسن فایزر هنوز سیستم ایمنی بدن به آن عکس العمل نشان نداده است و به همین دلیل احتمال بیماری وجود دارد.

مقامات بهداشتی کشور بریتانیا که طرح تزریق یک دوز را اجرا می کنند بعد از انتشار خبر توسط اسراییل اعلام کردند باید مطالعات جامعی در مورد این سیستم جدید تزریق در بریتانیا انجام شود. بی بی سی در این مورد به نقل از مقامات بهداشتی این کشور نوشت: «در صورتی که کارایی یک دوز واکسن ۳۳ درصد ولی کارایی واکسن در صورت تزریق دو دوز به ۶۰ درصد برسد، برای کشور بریتانیا با شرایط شیوع ویروس و نرخ بالای مرگ و میر، اجرای طرح تزریق یک دوز طرحی مناسب است. ازطرف دیگر برای کشور ما درصورتی که واکسن باعث کاهش مرگ و بستری در بیمارستان شود، واکسن مناسبی است و ما تزریق همگانی را در دستور کار قرار می دهیم.»

بر طبق این گزارش واکسنی که بتواند از ابتلای به نوع سخت بیماری جلوگیری کند و نرخ بستری در بیمارستان و مرگ را کاهش دهد، این واکسن مطلوب است.

اسراییل با شرکت فایزر قرارداد متفاوتی دارد
بر طبق این گزارش اسراییل با شرکت فایزر قراردادی دارد مبنی بر اینکه در انجام چهارمین مرحله از آزمایشهای بالینی به این شرکت کمک کند. چهارمین مرحله از آزمایشهای بالینی به معنای تزریق انبوع واکسن و مطالعه روی افراد واکسینه شده است. در این مرحله است که کارایی واقعی واکسن، کارایی واکسن در صورت دریافت یک دوز توسط افراد و فاصله زمانی مناسب برای واکسن ها مشخص می شود و اسراییل در این طرح با فایزر همکاری می کند.

اسرائیل متعهد است هر هفته اطلاعات مربوط به افراد واکسینه شده را در اختیار شرکت فایزر قرار دهد به همین دلیل است که اسرائیل برای واکسیناسیون محدودیت سنی در نظر نگرفته است و توانسته است بیشترین شمار از افراد را در مقابل این ویروس واکسینه کند.

هم اکنون ۲۵ درصد از مردم رژیم صهیونیستی اولین دوز واکسن فایزر را دریافت کرده اند و ۳.۵ درصد از جمعیت صهیونیستها هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. تا کنون شماری از افراد یک دوز دریافت کرده اند، برخی دو دوز را در فاصله ۲۸ روز دریافت کرده اند و برخی فاصله دریافت دو دوز واکسن آنها ۸۴ روز علام شده است. این  تحولات در سیستم تزریق می تواند کمک زیادی به تکمیل اطلاعات دنیا در مورد روش مناسب تزریق در دنیا داشته باشد.

بررسی ها نشان داده است با توجه به سرعت بالای واکسیناسیون در اسرائیل و تعطیلی های گسترده در آن بسیار سوال بر انگیز شده است.

اطلاعات کامل تری مورد نیاز است
پروفسور پاتریک والاس، استاد ایمیونولوژی دانشگاه و مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا در زمینه واکسن کرونا بر این باور است که اطلاعات ارایه شده توسط اسراییل قابل ارزیابی نیست زیرا این اطلاعات ناکامل است و روش تهیه این داده ها علمی نیست. وی در این مورد گفت: «من انتظار ندارم واکسن کرونای فایزر کارایی ۹۵ درصدی که در آزمایشهای بالینی اعلام شده است را داشته باشد ولی فاصله کارایی اعلام شده توسط شرکت فایزر و تفاوت آن با کارایی اعلام شده توسط اسراییل بسیار زیاد است و این تفاوت از نظر علمی صحیح نیست.»

شرکت فایزر اطلاعات ارایه شده توسط اسراییل را رد کرده است و نحوه تهیه داده های این رژیم را نادرست ارزیابی کرده است.  فایزر اعلام کرد به دلیل افزایش تقاضا برای واکسن کارخانه تازه ای برای تولید واکسن در آلمان راه اندازی می کند که ظرفیت تولید واکسن این شرکت را ۷۵۰ میلیون دوز در سال افزایش می دهد و این شرکت می تواند در سال جاری ۲ میلیارد دوز واکسن وارد بازار کند.

کد خبر: ۶۸٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha