۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
بایدن و ۱۷ فرمانش؛ بازار نفت از «شب سوگند» انرژی می گیرد؟
«بازار» گزارش می دهد

بایدن و ۱۷ فرمانش؛ بازار نفت از «شب سوگند» انرژی می گیرد؟

در حالیکه «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا سیاست نفتی متفاوتی نسبت به دونالد ترامپ داشته و از احتمال بازگشت به برجام سخن گفته است، نرسی قربان کارشناس انرژی می گوید: در صورت بازگشت آمریکا به توافق هسته ای می توانیم صادرات خود را به بالای دو میلیون بشکه برسانیم.

بازار، گروه انرژی: امروز چهارشنبه رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده رسما این سمت را به عهده می‌گیرد. «جو بایدن» از حزب دموکرات دیدگاه‌هایی در مورد سوخت‌های فسیلی مانند نفت و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر دارد که اختلاف فاحشی با سیاست‌هایی دارد که دولت ترامپ در پیش گرفته بود. همین مساله موجب شده که بازار واکنش مثبتی به مراسم تحلیف رییس جمهور دموکرات آمریکا نشان دهد.  

بهای معاملات نفت برنت ۳۵ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۵۶ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۷ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، به ۵۳ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز سه شنبه با بیش از یک درصد افزایش بسته شده بودند. پیش بینی می شود که با اجرای سیاست های نفتی بایدن، میزان تولید نفت شیل کاهش پیدا کند. از طرفی در صورت لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران و بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی احتمالا عرضه در بازار جهانی افزایش می‌یابد. به همین دلیل صحبت های امروز «بایدن » می تواند بر وضعیت بازار نفت تاثیر گذار باشد.

نفت ایران به بازارهای جهانی باز می گردد؟
پیش‌بینی این است که با رفع تحریم‌ها، محدودیت‌های صادراتی نفت ایران نیز برداشته شود. آنگاه ایران با سناریوی دولت می‌تواند روزانه ۲میلیون ‌و ۳۰۰هزار بشکه و با سناریوی مجلس یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار بشکه نفت بفروشد.  در سال ۲۰۱۶ پس از برداشته شدن تحریم ها تولید نفت ایران به سرعت بازیابی شد. آیا این بار هم ایران می تواند با برداشته شدن تحریم ها به سطح تولید نفت ۴ میلیون بشکه ای اش در روز نزدیک شود؟

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اما می گوید در ایده آل ترین شرایط میزان صادرات نفت ایران در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. چرا که وزارت نفت به واسطه شرایط بد مالیش امکان افزایش ظرفیت تولیدش در کوتاه مدت را نخواهد داشت.

اما نرسی قربان دیگر کارشناس انرژی نظری متفاوت داشته و می گوید که ایران افزایش ظرفیت تولید نفت در کوتاه مدت را یک بار تجربه کرده به خوبی از پس آن برآمده است. بر همین اساس یکبار دیگر هم می تواند این کار را انجام دهد.

این کارشناس انرژی بر این باور است که اگر پاندمی کرونا بیشتر نشود، رشد اقتصادی جهان بهبود پیدا کرده و تقاضای نفت هم افزایش پیدا کند، ایران می تواند به راحتی سهم از دست رفته خود از بازار جهانی را به دست آورد. البته این به شرطی است. او  البته  تاکید می کند که  رشد صادرات نفت را  بدون بازگشت به برجام و FATF  تقریبا  غیر ممکن است.

اینگونه که به نظر می رسد ممکن است امروز سرنوشت صادرات نفت ایران مشخص شود. به گزارش گاردین لغو تحریم ها و بازگشت به توافق هسته ای در فهرست ۱۰ فرمان اصلی  جو بایدن قرار دارد.  

سیاست های نفتی بایدن چیست؟
بایدن اما قصد دارد در آغاز کارش حفاری نفت و گاز در املاک فدرال را محدود کند، مجوز ساخت خط لوله انتقال نفت کانادا به آمریکا (Keystone XL) را ابطال کند و به معاهده اقلیمی پاریس برگردد.

همچنین در برنامه‌های زمان بر او بازگشت به برجام (و لغو تحریم‌های نفتی ایران) و ادامه فشار بر روسیه برای رساندن گاز به آلمان قرار دارند. در ادامه به ۵ برنامه دولت جدید ایالات متحده در حوزه نفت و گاز می‌پردازیم.

 سرمایه گذاران در انتظار سخنرانی «جو بایدن» در مراسم امروز تحلیفش  هستند تا جزئیات بیشتری از بسته محرک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری به دست بیاورند.

به گفته تحلیلگران موسسه ای ان زد، عامل دیگر تقویت قیمت نفت کاهش بیشتر تولید نفت عربستان در طی ۲ ماه آینده است که قرار است میزان ذخایر جهانی نفت را در سی سه ماهه نخست سال ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

اما در عین حال نگرانی ها در خصوص بالا رفتن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان و قرنطینه مجدد بسیاری از شهرها سبب شده تا قیمت نفت شاهد رشد بیشتری نباشد.

کاهش تقاضا در بازار جهانی، افزایش در چین
البته آژانس در پیش‌بینی جدید خود تقاضای نفت ۲۰۲۱ را ۰.۳  میلیون بشکه در روز کاهش داد. طبق این پیش‌بینی جدید حالا انتظار می‌رود تقاضای نفت خام جهان در سال جاری ۵.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به ۹۶.۶ میلیون بشکه در روز برسد. اما در حالی پیش بینی ها از احتمال کاهش تقاضا در سال جدید میلادی حکایت می کند اما شرایط در بزرگترین بازار مصرف نفت دنیا روبه بهبود است.

 آنگونه که آمارها نشان داد که میزان تولیدات پالایشگاهی چین در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد ۳ درصدی بوده و به ارقامی بی سابقه رسیده است، امیدواری سرمایه گذاران در خصوص میزان تقاضای نفت چین تقویت شد. چین همچنین تنها اقتصاد بزرگ جهان است که در سال گذشته میلادی با وجود بحران کرونا شاهد رشد مثبت اقتصادی بوده است. البته بهبود تقاضا در تمامی بازارها تنها به روند واکسیناسیون برمی گردد.  

کد خبر: ۶۸٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha