۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
ضرورت ایجاد قانونی برای حمایت از شرکت‌های خلاق
عضو هیأت رئیسه مجلس تاکید کرد

ضرورت ایجاد قانونی برای حمایت از شرکت‌های خلاق

فیروزجایی، عضو هیأت رئیسه مجلس، با بیان اینکه ما باید قانون جامعی در جهت قانونمند کردن فعالیت شرکت‌های خلاق ایجاد کنیم تاکیدکرد که اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساماندهی این شرکت‌ها لایحه بیاورد ما نیز از آن حمایت می‌کنیم در غیر این صورت در قالب طرح به این موضوع خواهیم پرداخت.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نشست علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با روسای شرکت‌های خلاق بعدازظهر سه‌شنبه ۳۰ دی ماه به منظور بررسی درخواست آنها مبنی بر اضافه کردن این شرکت‌ها در کنار شرکت‌های دانش بنیان در قانون جهش تولید جهت بهره‌مندی از مزایای این بخش برگزار شد.

علی کریمی فیروزجائی در این نشست گفت: ما به همان نسبت که در علوم پایه و فنی و مهندسی در دو دهه اخیر در جامعه شاهد جهش‌های بلندی بودیم در شرایط کنونی نیز در برخی حوزه‌های علمی جزو ۱۰ رتبه برتر دنیا هستیم اما متأسفانه در حوزه انسانی شاهد این‌گونه موفقیت‌ها نیستیم.

نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از ایده‌های نظریه‌پردازان اروپایی برگرفته از نظریه‌های دانشمندان اسلامی است که هزاران سال قبل مطرح کرده‌اند، افزود: یکی از مشکلاتی که در شرایط کنونی باید به آن توجه کنیم ارتقاء حوزه علوم انسانی است که  رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت ارتقا آن تأکید فرمودند.

وی تصریح کرد: به رغم اینکه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاقات بزرگی در حوزه صنعت رقم خورد اما عملاً نتوانستیم این مهم را به حوزه انسانی نیز بکشانیم بنابراین انتظار داریم شرکت‌های خلاق در این حوزه جهشی را ایجاد کنند و ما هم در کمیسیون آموزش و تحقیقات این آمادگی را داریم که از آنها در این زمینه حمایت کنیم.

کریمی فیروزجایی با اشاره به درخواست مکتوب شرکت‌های خلاق مبنی بر اضافه کردن آنها در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان در قانون جهش تولید تأکید کرد: اگر معاونت علمی و فناوری برای شناسنامه‌دار کردن و قانونمندکردن شرکت‌های خلاق لایحه بیاورد ما نیز از آن حمایت خواهیم کرد در غیر این صورت می‌توانیم در قالب طرح به این موضوع بپردازیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه مجلس می‌تواند پل ارتباطی شرکت‌های خلاق با صندوق کارآفرینی امید و سایر دستگاه‌هایی که از کارآفرینان حمایت می‌کنند، باشد، یادآور شد: ما باید قانون جامع در جهت قانونمند کردن فعالیت شرکت‌های خلاق ایجاد کنیم ضمن اینکه کمک می‌کنیم تا این شرکت‌ها در ذیل اساسنامه صندوق شکوفایی و نوآوری قرار گیرند و از تسهیلات این بخش بهره‌مند شوند.

کرمی نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که جهت حمایت از شرکت‌های خلاق در این نشست حضور پیدا کرده بود، گفت: این شرکت‌ها در سال ۹۷ شناسایی شدند و آیین‌نامه‌ای در کنار قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای آنها ایجاد شد کما اینکه امروز هزار و ۶۰ شرکت خلاق فعال شده‌اند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های خلاق از نظر اقتصادی، علمی و پژوهشی رشد مطلوبی داشته‌اند ضمن اینکه در برخی کشورها روی این شرکت‌ها که در حوزه فرهنگ و هنر، گردشگری و ... فعالیت دارند، سرمایه‌گذاری شده و سود هزار برابری از این اقدام عاید آنها شده است.

کرمی یادآور شد: متأسفانه شرکت‌های خلاق به این دلیل که در حوزه ‌های هنر، انسانی و فرهنگ فعالیت دارند ذیل تعاریفی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، قرار نمی‌گیرند اما به دلیل ارزش آفرینی که دارند باید یک چتر حمایتی برای آنها ایجاد شود. از سوی دیگر این شرکت‌ها که از خلاقیت ریشه می‌گیرند و ایده‌پردازی می‌کنند با مالکیت علمی و فکری گره خورده‌اند بنابراین می طلبد که قانونگذار قانونی را در جهت حفظ و حراست آنها ایجاد کند.

وی افزود: یکی دیگر از اشکالاتی که در این حوزه وجود دارد این است که شرکت‌های خلاق ذیل اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی قرار نمی گیرند و نمی‌توانند از منابع مالی آن بهره‌مند شوند بنابراین مجلس می‌تواند به این موضوع نیز ورود پیدا کند.

نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های خلاق با مشکلات متعددی در حوزه مالیات و بیمه مواجه هستند، تأکید کرد: اگر قوانین با بهره مندی از ادبیات کسب و کار نوپا و دیجیتال به روز شود می‌توان بسیاری از مشکلات آنها را برطرف کرد و از ظرفیت آنها در زمینه اشغالزایی و صادرات بهره‌مند شد چرا که نوع محصولات آنها به گونه‌ای است که در تحریم‌ها شامل آنها نمی‌شود.

تعدادی از روسای شرکت‌های خلاق که در حوزه‌های گردشگری و فرهنگی و صنعتی و آموزش زبان انگلیسی با رویکرد ایرانی – اسلامی بر مبنای به روزترین متدهای آموزش زبان در دنیا فعالیت دارند در این نشست حضور داشتند و درخواستی را به صورت مکتوب ارائه دادند مبنی بر اینکه شرکت‌های خلاق در قانون جهش تولید در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرند تا از تسهیلات این بخش بهره‌مند شوند.

همچنین یکی از آنها به این نکته اشاره کرد که درخواستی برای تأسیس مجمع شرکت‌های خلاق ارائه دادند تا در پی آن بتوانند عضو اتاق بازرگانی شوند بنابراین انتظار دارند که مجلس شورای اسلامی در این زمینه از آنها حمایت کند.

کد خبر: ۶۸٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha