۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
سهم وزارت ارتباطات از بودجه ۱۴۰۰ چقدر است؟ | آیا بودجه تخصیصی کافی است
«بازار» گزارش می دهد

سهم وزارت ارتباطات از بودجه ۱۴۰۰ چقدر است؟ | آیا بودجه تخصیصی کافی است

در حالی که سال گذشته سهم وزارت ارتباطات از بودجه مبلغ ۳۶۳۷ میلیارد تومان بود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ۳۸۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته که شامل ۶۸۷ میلیارد تومان در بخش هزینه‌ای (جاری) و ۳۱۲۳ میلیارد تومان در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) می‌شود.  

مژده باقری؛ بازار: بودجه مصوب اختصاص‌یافته به بخش هزینه‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۹، ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که این عدد در بودجه سال ۱۴۰۰، ‌ ۶۸۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

 همچنین در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، بودجه مصوب در سال ۱۳۹۹، ۳۱۱۳ میلیارد تومان بوده که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۳۱۲۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

همچنین بر اساس تبصره ۱۸ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود تا با تایید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود و برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، ایجاد کارور (اپراتور) های ارائه‌کننده خدمات الکترونیکی در کلیه بخش‌ها، حمایت از طرح (پروژه) های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین و یا صادرات کالا و خدمات در این بخش توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی به صورت وجوه اداره‌ شده براساس آیین‌نامه‌ای که با پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اختصاص دهند و مابه‌التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت کنند.

همچنین به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود از طریق سازمان توسعه‌ای و شرکت‌های تابعه خود در چار چوب ماده ۲۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به‌منظور انجام طرح (پروژه) های دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی ازجمله موضوع ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه اقدام کند. منابع مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری بخش دولتی تا مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و منابع داخلی شرکت‌های تابعه با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین می‌شود.

این بودجه شامل تامین و توسعه زیرساخت‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین و توسعه کاربردها و خدمات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین و توسعه زیرساخت‌ها، ‌ خدمات، ‌ کاربردها و مدیریت بخش فضایی، تنظیم، نظارت، اعمال مقررات و مدیریت بهینه‌سازی منابع کمیاب بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین و توسعه زیرساخت اقتصاد دیجیتال و  کسب‌وکارها، آموزش تخصصی فناوری‌های دیجیتال، تامین و توسعه فناوری‌های نوین فضایی و دیجیتالی، برنامه پژوهش و راهبری ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه تجاری‌سازی ارتباطات و فناوری اطلاعات و برنامه توسعه فن‌آفرینی ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.

تغییرات بودجه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹
بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی ای که امسال در بخش تملک دارایی های سرمایه ای برای توسعه زیر ساخت های اقتصاد دانش بنیان و حمایت از تولیدات بومی و داخلی وزارت ارتباطات تخصیص داده شده با سال گذشته یکسان است.

همچنین امسال نیز بودجه هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای بخش توسعه متوازن خدمات زیر بنایی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم، روستائی و کمتر توسعه یافته و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر این وزارتخانه مطابق سال گذشته به ترتیب ۹۸ و ۱۹۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بودجه تملک دارایی های سرمایه ای بخش توسعه فناوری های نوین بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات این وزارتخانه در حالی امسال نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و بر روی ۴۰۰ میلیارد تومان ثابت مانده است که بودجه هزینه ای آن از ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال گذشته در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

بودجه تخصیصی ۴۳۰ میلیارد تومانی برای تملک دارایی های سرمایه ای و ۲۴ میلیارد تومان بودجه هزینه ای برای توسعه و تکمیل زیرساخت های مدیریتی منابع بخش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مقابسه با سال گذشته تغییری نداشته است.

در بخش توسعه متوازن منطقه ای زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات اما در حالی امسال بودجه هزینه ای آن ۱۸۵ میلیارد تومان تخمین زده شده است که در سال گذشته بودجه‌ای ۱۶۵ میلیارد و ۵۷۲ میلیون تومانی برای این بخش تخصیص داده شده بود و بودجه تملک دارایی های سرمایه این بخش نیز در حالی امسال ۷۸۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است که سال گذشته بودجه این بخش ۷۳۱ میلیارد و ۱۴۷ میلیون تومان بوده است.

امسال نیز مطابق سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه تملک دارایی های سرمایه ای برای اجرای وظایف صیانتی اجتماعی و فرهنگی این وزارتخانه تخصیص داده شده و بخش توسعه زیر ساختها و خدمات کاربردی ارتباطی و پایه فضایی در حالی امسال بودجه هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای آن به ترتیب  ۳۰ و ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است که بودجه این بخش در سال گذشته به ترتیب ۴۳ و ۵۶۰ میلیارد تومان بوده است.

در خصوص ارتقاء توانمندی فنی-تجهیزاتی دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی در استانهای کشور نیز مطابق سال گذشته بودجه هزینه ای برای این بخش تخصیص داده نشده  و بودجه تملک دارایی های سرمایه ای این بخش نیز مطابق سال گذشته ۷۵ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

بودجه هزینه ای بخش ایجاد و توسعه زیرساختهای خدمات دولت هوشمند و تولید محتوای بومی وزارت ارتباطات امسال در حالی ۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است که بودجه این بخش در سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان بوده است و بودجه تملک دارایی های سرمایه این بخش اما نسبت به سال گذشته بر روی ۲۴۰ میلیارد تومان ثابت مانده است.

و اما در بخش توسعه زیر ساخت های ارائه خدمات پایه و نوین پستی در حالی بودجه هزینه ای آن از سال گذشته تغییری نکرده است و بر روی ۲۸ میلیارد تومان ثابت مانده است که بودجه تملک دارایی های سرمایه ای آن از ۱۳۰ میلیارد تومان در سال گذشته امسال به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

آیا بودجه تخصیصی کافی است؟
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای حوزه فناوری اطلاعات توجه جدی نشده است. در این حوزه تعداد زیادی متولی وجود دارد که با یکدیگر هماهنگی ندارند. در روزهای گذشته فلاح جوشقانی نیز با اشتراک گذاری توییتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «بودجه تخصیصی یک ساله وزارت ارتباطات: حداکثر ۱۵۰۰ میلیارد تومان،   بودجه مورد نیاز برای خرید ۳میلیون تبلت دانش‌آموزان نیازمند: ۹۰۰۰ میلیارد تومان

مصوبه کمیسیون آموزش مجلس: وزارت ارتباطات برای دانش‌آموزان تبلت بخرد!»

در یک سال اخیر بنا به شرایطی که کرونا به ارمغان آورد بخش آی سی تی بار بزرگی را بر دوش داشت و با توجه به تمام این نکات بسیاری انتظار داشتند به این مهم توجه شده و بیشتر اهمیت داده شود.

کد خبر: ۶۸٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha