۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
درآمد شرکتهای داروسازی از تولید واکسن کرونا چقدر است؟
۴.۶۹ میلیارد دوز واکسن کرونا در امریکا تولید می شود؛

درآمد شرکتهای داروسازی از تولید واکسن کرونا چقدر است؟

با اینکه شمار زیادی از شرکتهای داروسازی اعلام کرده اند قصد کسب سود از واکسن کرونا را ندارند ولی شرکتهای فایزر و مدرنا واکسن خود را با قیمت بالایی به بازار عرضه می کنند و قصد کسب درآمد و سود از بحران کنونی را دارند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، اولین واکسن هایی که  توسط اف دی ای امریکا مورد تایید قرار گرفت، واکسن های فایزر و مدرنا بود. واکسن هایی که به سرعت در امریکا و اروپا توزیع  و تزریق آن شروع شد.

در ابتدا قرار بر این بود که فایزر در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۳ میلیارد دوز واکسن وارد بازار کند و مدرنا ۱ میلیارد دوز واکسن تولید کند ولی به دلیل افزایش تقاضا برای واکسن  در دنیا فایزر خبر از افزایش ۷۵۰ میلیون دوزی ظرفیت تولید واکسن داد و اعلام کرد در سال جاری ۲ میلیارد دوز واکسن وارد بازار مصرف خواهد کرد.این دو واکسن در میان گران ترین واکسن هایی هستند که در بازار وجود دارند و سوال این است که شرکتها از فروش واکسن کرونا چقدر درآمد کسب خواهند کرد؟

طبق گزارش منتشر شده توسط وال استریت ژورنال،  مجموع درآمد این دو شرکت داروسازی در سال جاری بالغ بر ۳۲ میلیارد دلار خواهد بود. البته این درآمد با احتساب تولید و فروش ۱.۳ میلیارد دوز واکسن فایزر و ۱ میلیارد دوز واکسن مدرنا پیش بینی شده است.

طبق این گزارش شرکت داروسازی فایزر و شریک آلمانی اش شرکت بایون تک  از فروش واکسن کرونا در دنیا ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ درآمد کسب خواهند کرد. این دو شرکت در سال ۲۰۲۰ از تولید و فروش واکسن کرونا ۹۷۵ میلیون دلاد درآمد کسب کردند.

 بانک مورگان استنلی در گزارش اخیر خود در مورد میزان درآمد این شرکت در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نوشت:« فروش  واکسن کرونا در سال جاری به پایان نمی رسد زیرا واکسینه کردن تمامی مردم دنیا فرایندی بسیار طولانی است. به همین دلیل در دو سال آتی یعنی سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ، شرکتهای فایزر امریکا و بایون تک آلمان ۹.۳ میلیارد دلار درامد خواهند داشت که این درآمد بین دو شرکت تقسیم می شود.»

مدرنا در سال جاری چقدر درآمد خواهد داشت
شرکت داروسازی مدرنا هم یکی دیگر از شرکتهایی است که واکسن تولیدی آن در امریکا مورد تایید قرار گرفته است و اروپا و شمار زیادی از کشورهای آسیایی هم این واکسن را تایید و استفاده کرده اند.

موسسه گلدمن ساکس پیش بینی می کند شرکت مدرنا از فروش واکسن کرونا در سال جاری ۱۳.۲ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. البته موسسه مورگان استنلی  پیش بینی دیگری ارایه داده است و انتظار دارد این شرکت داروسازی در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۰ میلیارد دلار و ۱۵ میلیارد دلار از فروش واکسن درآمد کسب کند.

 اما علاوه بر دو شرکت داروسازی مذکور، شرکتهای دیگری هم در تولید واکسن فعال هستند که از جمله مهمترین آنها جانسون و جانسون و آسترازنکا است. واکسن جانسون و جانسون در کشور بلژیک تولید شده است و تنها با یک دوز واکسن ایمنی در بدن فرد ایجاد می شود.

این شرکت اعلام کرده است در سال جاری قصد کسب سود از فروش واکسن ندارد و واکسن را با قیمتی به بازار عرضه می کند که هزینه ها را جبران کند.شرکت آسترازنکای سوید که با همکاری دانشگاه آکسفورد انگلیس واکسن کرونا را تولید کرده است و برگ برنده دنیا برای مبارزه با کرونا محسوب می شود هم واکسن را با قیمت پایین به بازار عرضه می کند و قصد سودآوری ندارد.

کدام کشورها بیشترین واکسن را تولید می کنند
در این روزها تولید واکسن کرونا به منظور مقابله با  همه گیری کرونا به یکی از اولویتهای مهم کشورها تبدیل شده است. اما سوال این است که کدام کشورها بیشترین حجم واکسن را تولید می کنند. طبق گزارشهای موجود امریکا بزرگترین تولید کننده واکسن در دنیا است و این کشور در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی در مجموع ۴.۶۹ میلیارد دوز واکسن وارد بازار خواهد کرد.

شرکتهای مختلف داروسازی در این کشور فعالیت می کنند و سهم زیادی از تامین واکسن دنیا در این کشور انجام می شود. امریکا می تواند از فروش واکسن در سال جاری درآمد زیادی کسب کند ولی هنوز برآوردی در مورد میزان درآمد  این کشور از فروش واکسن ارایه نشده است.

 هند دومین کشور بزرگ تولید کننده واکسن است که در این دو سال ۳.۱۳ میلیارد دوز واکسن تولید می کند. موسسه واکسن سازی سروم کشور هند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن آسترازنکا است و در سال جاری ۱.۱ میلیارد دوز واکسن این برند را به بازار عرضه می کند.

هند یکی از بزرگترین کشورهای فعال در صادرات واکسن به کشورهای در حال توسعه آسیا خواهد بود. چین با تولید ۱.۹ میلیارد دوز واکسن در جایگاه سوم دنیا قرار دارد. بریتانیا در دو سال مورد بررسی ۰.۹۵ میلیارد دوز واکسن تولید می کند و کشورهای آلمان و کره جنوبی به ترتیب با تولید ۰.۵ میلیارد دوز و ۰.۳۵ میلیارد دوز واکسن در جایگاه پنجم و ششم فهرست بزرگترین تولیدکنندگان واکسن قرار خواهند گرفت.

کد خبر: ۶۸٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha