۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
کاهش ۶.۵ درصد تولید زغال سنگ پارسال در ۲۰۲۱ ادامه دار نیست
۶ کشوری که بیشترین زغال سنگ را تولید می کنند

کاهش ۶.۵ درصد تولید زغال سنگ پارسال در ۲۰۲۱ ادامه دار نیست

اگرچه تلاش های جهانی برای کربن زدایی سیستم انرژی جهانی باعث کاهش وابستگی به زغال سنگ در سال های اخیر شده است، اما همچنان بزرگترین منبع تولید برق در جهان است، زیرا طبق گفته آژانس بین المللی انرژی زغال سنگ ۳۸درصد از نیاز جهانی به برق را در سال ۲۰۱۹ تأمین کرده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی:  بر خلاف تصور عمومی تولید زغال سنگ از سال ۲۰۱۶ سال به سال افزایش یافته است و ذخایر جهانی زغال سنگ از یک تریلیون تن فراتر رفته است و داده های آژانس بین المللی انرژی حاکی از آن است که تولید جهانی زغال سنگ در سال ۲۰۱۹ از ۷.۹ میلیارد تن فراتر رفته است و نرخ رشد سالانه آن ۱.۵ درصد بوده است. با این حال آخرین برآوردها نشان می دهد که حجم تولید جهانی زغال سنگ در سال ۲۰۲۰ به دلیل کاهش تقاضا برای سال گذشته ۶.۵ درصد کاهش یافته است.

بسیاری بر این باورند که  همه گیری کرونا یادآوری مهمی بود که باید با محیط زیست مهربان بود، حتی برخی با مرگ بیش از ۲ میلیون نفر در اثر کرونا آن را انتقام طبیعت از نوع بشر عنوان کرده اند و معتقدند که باید با طبیعت مهربانتر بود و کمتر هوا را آلوده کرد با این حال بعید است که بشر درس بگیرد و پیش بینی ها و برآوردها هم همین  اثبات می کند، زیرا بخش زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ بهبود خواهد یافت.

رسانه «انرژی بیزنس» در گزارشی با بیان این آمارها  به ۶ کشور اول تولید کننده زغال سنگ  اشاره کرده است که با اندکی تغییر و توضیحات تکمیلی تقدیم خوانندگان می شود.  

چین در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۷ درصد از تولید جهانی زغال سنگ را به خود اختصاص داده است و این کشور در طول آن سال حدود ۳.۷ میلیارد تن زغال سنگ تولید کرده است

۱- چین

چین در فهرست بزرگترین کشورهای تولید کننده زغال سنگ در جهان قرار دارد که در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۷ درصد از تولید جهانی زغال سنگ را به خود اختصاص داده است و این کشور در طول آن سال حدود ۳.۷ میلیارد تن زغال سنگ تولید کرده است که نرخ رشد سالانه آن ۴ درصد است و چین همچنین بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ در جهان است. حدود ۵۳درصد از تولید جهانی را مصرف می کند.

اگرچه شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که هدف چین رسیدن به خنثی بودن کربن قبل از سال ۲۰۶۰ است، اما انتقال این کشور به این مرحله به تدریج اتفاق می افتد و بنابراین انتظار نمی رود که تولید زغال سنگ چین به زودی کاهش یابد.

شرکت دولتی زغال سنگ هند  «Cole India» با تولید حدود ۸۰٪ از کل زغال سنگ بزرگترین شرکت استخراج زغال سنگ در جهان است.  این شرکت تولید کننده زغال سنگ بیش از ۳۶۰ معدن در حال بهره برداری دارد

۲- هند

هند با تولید ۷۸۳ میلیون تن زغال سنگ در سال ۲۰۱۹ دوم شد. هند با فاصله زیادی  از  چین سهم اش از تولید جهانی زغال سنگ جهان کمتر از ۱۰درصد است با این حال  شرکت دولتی زغال سنگ هند  «Cole India» با تولید حدود ۸۰ درصد از کل زغال سنگ بزرگترین شرکت استخراج زغال سنگ در جهان است.  به عبارت دیگر سهم دولت هند نیز مانند دولت چین در مصرف و تولید زغال سنگ بسیار پر رنگ است. این شرکت تولید کننده زغال سنگ بیش از ۳۶۰ معدن در حال بهره برداری دارد.

۳- ایالات متحده آمریکا

تولید زغال سنگ در ایالات متحده آمریکا طی چندین سال کاهش یافت و در سال ۲۰۱۹ به ۶۴۰ میلیون تن رسید که کمترین میزان تولید زغال سنگ از دهه ۱۹۷۰ است. افزایش تقاضا برای گاز طبیعی ارزان قیمت و منابع انرژی تجدیدپذیر ارزان قیمت منجر در تامین انرژی های مورد نیاز خانگی به کاهش تقاضای سوخت های فسیلی از این بخش شده است. در همین حال پیش بینی می شود با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا گرایش به انرژی های تجدید پذیر و مسائل زیست محیطی بیشتر شده و سهم زغال سنگ  در سبد انرژی  آمریکا با سرعت بیشتری کاهش یافته و سهم انرژی های تجدید پذیر بیشتر شود.

۴- اندونزی

تولید زغال سنگ اندونزی در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ در حدود ۱۲ درصد افزایش یافت و این کشور با حجم تولید ۶۱۶ میلیون تن زغال سنگ در رتبه چهارم قرار گرفت و اندونزی یکی از بزرگترین صادرکنندگان زغال سنگ در جهان است و چین و هند دو بازار مهم آن هستند. پیش بینی می شود اندونزی با توجه به این که یکی از کشورهای نوظهور اقتصادی در سالهای پیش رو  است، لذا  بعید است که تولید زغال سنگ همسو با کشورهای توسعه یافته که  برای خود هدف گذاری های سخت کاهش کربن را تعیین کرده اند، کاهش یابد.  

۵- استرالیا

استرالیا با حجم تولید ۵۵۰ میلیون تن زغال سنگ در سال ۲۰۱۹ در جایگاه پنجم قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۴ درصد افزایش نشان می دهد و استرالیا یکی از بزرگترین صادرکنندگان زغال سنگ در جهان است و محصولات زغال سنگ پس از سنگ آهن و کنسانتره های آن دومین صادرات با ارزش کشور به شمار می رود. این کشور نیز  با توجه به روابط حاشیه دار با چین که بزرگترین مقصد  سنگ آهن استرالیا به شمار می رود نیز بعید است که روند پر شتابی را در مسیر کاهش تولید زغال سنگ دنبال کند، مگر آن که روابط سیاسی او با چین آن را محدود کند.  

۶- روسیه

روسیه در سال ۲۰۱۹ در حدود  ۴۳۰ میلیون تن زغال سنگ تولید کرد، یعنی کمی بیش از ۵ درصد از تولید جهانی زغال سنگ در آن سال. روسیه پس از ایالات متحده آمریکا دومین ذخایر زغال سنگ در جهان را دارد و حوضه های زغال سنگ واقع در سیبری بخش بزرگی از منابع زغال سنگ روسیه را نشان می دهد. حجم ذخایر برآورد شده معادن روسیه  ۱۶۲ میلیارد تن زغال سنگ است.  

کد خبر: ۶۸٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha