۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
گرانی روی شانه تخم‌مرغ نشست؛ افزایش ۲۰ درصدی قیمت در بازار
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

گرانی روی شانه تخم‌مرغ نشست؛ افزایش ۲۰ درصدی قیمت در بازار

لرستان- افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت تخم‌مرغ در حالی رخ داده که مسئولان لرستان معتقدند این افزایش قیمت، منطقی و با توجه به هزینه‌های تولید بوده است حال آنکه مردم با قدرت خریدشان، نظری دیگر دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تخم مرغ ارزانترین و در دسترس‌ترین محصول پروتئینی است که همه خانواده‌ها با هر سطح درآمدی قادر به تهیه آن هستند. این منبع پروتئینی ارزشمند در عین حال که قیمت بالایی ندارد اما از ارزش غذایی زیادی برخوردار است و تا حدودی می‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن را برای خانواده‌هایی که به جای گوشت، محصولات لبنی و حبوبات در سفره‌های آنها خالی است را پر کند.

اما مدتی است که شاهد افزایش قیمت‌های ناگهانی در این کالا هستیم که این موضوع اعتراض مردم را در پی داشته است. رئیس اتحادیه مرغداران تخم گذار معتقد است که دولت نهاده‌های ‌مورد نیاز مرغداران را تأمین نمی‌کند و این فقط بخش کوچکی از مشکلات آنهاست بنابراین با توجه به هزینه‌های بالای تولید، مرغداران حق دارند که قیمت تخم‌مرغ را افزایش دهند کمااینکه این محصول نسبت به سایر کالاها اصلاً قیمت بالایی ندارد.

عدم حمایت دولت از مرغداران
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: به محض اینکه قیمت تخم مرغ بالا می‌رود همه نشریات و خبرگزاری‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند، سؤال ما این است آیا با بالا رفتن قیمت سایر کالاها نیز همین گونه واکنش نشان می‌دهند؛ آیا وقتی قیمت پراید ۴۰ میلیون تومانی به بالای ۱۳۰ میلیون تومان رسید کسی اعتراض کرده است؟

آیا وقتی قیمت پراید ۴۰ میلیون تومانی به بالای ۱۳۰ میلیون تومان رسید کسی اعتراض کرده است؟

ناصر نبی‌پور با بیان اینکه قیمت یک کیلوگرم تخم‌مرغ به اندازه نرخ یک کیلو سیب هم نیست، افزود: قیمت تخم‌مرغ فقط ۱۰ روز است که بالا رفته و کلا در طول امسال به میانگین ۱۱ هزار تومان نرسیده است؛ آیا این تعداد هزار و ۸۰۰ مرغدار باید جور جمعیت ۸۰ میلیونی را بکشند؟

وی با بیان اینکه دولت به مرغداران نهاده‌ای نداده است، عنوان کرد: اگر تخم مرغ وجود ندارد به خاطر این است که مرغ وجود ندارد؛ مثلاً در استان تهران که ظرفیت تولید ۱۶ میلیون مرغ وجود دارد فقط چهار میلیون داریم یعنی با ۲۵ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

عدم تأمین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار خاطرنشان کرد: در شش ماه اول امسال در بیشتر استان‌ها حدود ۳۰ درصد و در برخی دیگر ۵۰ تا ۶۰ درصد نهاده به مرغداران داده شده در نتیجه همه استانها چون نمی‌توانستند مرغ‌ها را نگه دارند آنها را به کشتارگاه فرستادند کمااینکه در خراسان رضوی طی دو ماه گذشته دو میلیون و ۵۰۰ تن مرغ به کشتارگاه فرستاده شد چون برای آنها سود ده نبود.

نبی پور با بیان اینکه در خرداد ماه امسال روزانه ۵۰۰ تن صادرات تخم‌مرغ داشتیم و در حال حاضر هیچ گونه صادراتی نداریم، تصریح کرد: در این برهه تنها مشکل ما تأمین نهاده و ذرت و سویا نیست حتی اگر نهاده را به ما بدهند باید ۲۰ آیتم دیگر را نیز تأمین کنیم که همه آن‌ها معمولاً قیمتشان به صورت ثانویه‌ای بالا می‌رود و با ارز نیمایی وارد می‌شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر قیمت ارز نیمایی حدود شش تا هفت هزار تومان از ارز آزاد بیشتر است که ما نمی‌توانیم این قیمت ها را کنترل کنیم؛ قیمت دارو و واکسن هر لحظه بالا می‌رود، برخی داروهای مورد نیاز وارداتی هستند ولی حتی مواردی که تولید داخل‌اند هم شش تا هفت برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

افزایش هفت برابری قیمت دارو و واکسن طیور
نبی پور با بیان اینکه به ما اعلام شده که واکسن آنفلوانزا باید سه بار برای مرغ تزریق شود، گفت: قیمت جوجه به ۱۲ هزار تومان و مرغ پای تخم هم به ۷۰ هزار تومان رسیده که اگر شرایط به همین منوال پیش برود افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و هیچ انسان عاقلی کار مرغداری را ادامه نمی‌دهد.

قیمت جوجه به ۱۲ هزار تومان و مرغ پای تخم هم به ۷۰ هزار تومان رسیده است

وی ادامه داد: وقتی قیمت‌ تخم مرغ بالا می‌رود، دولت می‌خواهد تولید را بالا ببرد و همزمان سازمان حمایت هم مانع افزایش قیمت‌ها می‌شود درحالیکه دولت باید تحمل چند روز بالا رفتن قیمت را داشته باشد تا به میانگین برسد، از طرفی این مبلغ واقعاً در سبد خانوارها رقم قابل توجهی نیست؛ سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور ۱۱ کیلوگرم است و حتی اگر قیمت هر کیلو ۱۰ هزار تومان بالا رفته باشد حدود ۱۱۰ هزار تومان می‌شود که در سبد خانوار این مبلغ، محسوس نیست و تقریباً ماهیانه ۹ هزار تومان خواهد بود.

۶۰ درصد تخم‌مرغ مورد نیاز لرستان از سایر استانها وارد می‌شود
مدیر امور طیور جهادکشاورزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: قیمت مصوب تخم مرغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است که حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان هم برای مصرف‌کننده اضافه می‌شود.

محمدعلی جعفرپور با بیان اینکه ما هیچ کمبودی در بحث نهاده‌ها نداریم، افزود: لرستان تولید کننده تخم‌مرغ نیست و ۸۵ درصد تخم مرغ مورد نیاز کشور در هشت استان از جمله اصفهان، قم، تهران، البرز و خراسان رضوی تولید می‌شود و ۱۵ درصد دیگر هم تولید سایر استان‌های کشور است.

وی عنوان کرد: حدود ۴۰ درصد تخم مرغ مصرفی لرستان بر همین استان تأمین می‌شود و ۶۰ درصد از بقیه استان‌ها وارد می شود؛ این اعتقاد در کشور وجود دارد که زیرساخت تولید تخم مرغ در کشور فراهم است و حتی مازاد تولید و صادرات هم داریم.

تخم‌مرغ ارزانترین ماده پروتئینی سبد خانوار
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: برای قیمت یک کالا هزار مؤلفه دخیل است؛ وقتی قیمت یک چیپس، پنج تا هفت هزار تومان است پس قیمت‌ هزار و ۵۰۰ تومان برای تخم‌مرغ زیاد نیست؛ اتفاقاً مرغداران معتقدند که با توجه به هزینه تمام شده، قیمت هر کیلو تخم‌مرغ باید ۱۶ هزار تومان باشد.

جعفر تصریح کرد: باید دید که قیمت تخم مرغ نسبت به بقیه کالاها چقدر گران شده است، در واقع تخم مرغ ارزان‌ترین ماده خوراکی پروتئینی در سبد خانوارها است؛ البته ما قیمت گذار نیستیم و این کار تحت نظر ستاد تنظیم بازار کشور انجام می‌شود و سازمان حمایت از مصرف کننده و صنعت، معدن و تجارت هم بر قیمت ها نظارت می‌کنند.

تولید ۱۷ هزار تن تخم‌مرغ صنعتی و بومی در لرستان
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در حال حاضر تخم‌مرغ مصوباتی با تخم‌مرغ بازاری حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد اختلاف قیمت دارد، گفت: ما به صورت کلی ۱۹ واحد تولید مرغ تخمگذار صنعتی در استان داریم که ۱۶ واحد آنها فعال است و حدود ۷۵۰ هزار قطعه ظرفیت دارند.

جعفرپور بیان کرد: سالانه شش هزار و ۵۰۷ هزار تن تخم مرغ صنعتی در استان تولید می‌شود همچنین حدود ۱۰ هزار تن هم تخم مرغ بومی داریم اما نیاز استان حدود ۲۰ هزار تن است به همین دلیل مجبوریم از دیگر استان‌ها هم واردات داشته باشیم.

در حال حاضر تخم‌مرغ مصوباتی با تخم‌مرغ بازاری حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد اختلاف قیمت دارد

وی افزود: در حال پیگیری هستیم تا چند واحد جدید در استان احداث کنیم ولی در حال حاضر مشکل سرمایه‌گذاری داریم چون در حوزه مرغ تخمگذار به سرمایه زیادی نیاز است و ما به دنبال افرادی هستیم که منابع و سرمایه‌های خود را در این بخش وارد کنند و ما آمادگی داریم که به آنها مجوز بدهیم.

نیاز به جذب سرمایه‌گذار
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: برای سرمایه‌گذاری در یک واحد مرغ صنعتی، حدود ۴.۵ تا پنج میلیارد تومان سرمایه نیاز است یعنی به ازای هر قطعه ظرفیت، باید ۵۰ هزار تومان هزینه کرد از طرفی برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات احداثی محدودیت داریم.

جعفر پور ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای نیست که پنج میلیارد برای راه‌اندازی واحد ۳۰ هزار قطعه‌ای مرغ تخمگذار پرداخت شود چون هیچ بانکی توان این کار را ندارد مگر این که خود سرمایه‌گذار ورود کند.

وی با بیان اینکه ما نهاده‌های مورد نیاز هر واحد فعالی را تامین می‌کنیم، خاطرنشان کرد: همه واحدهای صنعتی اعم از مرغ تخمگذار و گوشتی به‌صورت سیستمی در بازارگاه، سهمیه خود را به صورت ماهیانه دریافت می‌کنند.

توزیع نهاده‌ با نرخ مصوب سبب کاهش قیمت تخم‌مرغ می شود
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: برای قیمت گذاری یک محصول باید همه جوانب را سنجید؛ مردم انتظار دارند که قیمت هر تخم مرغ ۵۰۰ تا هزار تومان باشد در حالیکه قیمت‌گذاری باید به گونه‌ای انجام شود که منصفانه و متعادل باشد و تولیدکننده هم ضرر نکند.

جعفر پور گفت: بعید می‌دانم که این افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد، اگر نهاده‌ها را با نرخ مصوب بدهند قیمت‌ها متعادل خواهد شد؛ نهاده‌های مرغ‌های تخمگذار اغلب ذرت و سویا هستند و برخی مکمل‌های غذایی نیز وجود دارند که همه آنها وارداتی بوده یعنی وابسته به قیمت ارز است.

بعید می‌دانم که این افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد، اگر نهاده‌ها را با نرخ مصوب بدهند قیمت‌ها متعادل خواهد شد

وی با بیان اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌ها بالا می‌رود، افزود: در حال حاضر میزان تولید تخم مرغ در واحدهای صنعتی استان متناسب بامیزان مصرف و نیاز استان نیست و ما به دنبال این هستیم که حداقل یک میلیون قطعه به واحدهای صنعتی کشورمان اضافه کنیم‌؛ از ۱۹ واحد صنعتی موجود در استان،حدود ۷۵ درصدشان از سال ۹۳ به بعد ایجاد شده اند.

تولید تخم مرغ، از مشاغل پرهزینه و پرسود
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: تولید تخم‌مرغ، اقتصادی و به صرفه است و در صورت تولید مازاد، زمینه صادرات آن فراهم است بنابراین با وجود محدودیت پرداخت تسهیلات و منابع اعتباری که وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم افرادی که توان سرمایه گذاری دارند در این زمینه ورود کنند.

جعفر پور خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت مرغ تخمگذار به بیماری‌هایی مثل آنفلوانزا باید پرورش آن در مناطق قرنطینه‌ای انجام شود؛ ما تا چند سال گذشته تولید تخم مرغ صنعتی نداشتیم و از سال ۹۰ تولید تخم مرغ ما از هزار و ۵۰۰ تن به هفت هزار تن رسیده است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد در این چند سال افزایش تولید داشتیم.

در نهایت باید گفت مردم هم می دانند که هزینه تمام شده تخم مرغ این روزها با گرانی همه چیز، افزایش یافته اما آیا دولت نباید در تامین هزینه های تولید عملکرد بهتری داشته باشد تا مردم در این بین سفره هایشان را کوچک تر از قبل نبینند؟

کد خبر: ۶۷٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha