۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷
شکرسرخ سوغات زمستانه مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

شکرسرخ سوغات زمستانه مازندران

قائمشهر- بیشتر خانوارهای روستاهای کوهساران و ریکنده قائمشهر شغل آبا و اجدادی شان تولید نیشکر است و شکر سرخ، سوغات زمستانه مردمان این دیار محسوب می شود.

بازار؛ گروه استان ها: سیدکتی، گل افشان، سید ابوصالح، ریکنده، بهنمیر و واسکس از جمله مناطقی است که کشت نیشکر در آن رواج دارد و شمار کارگاه های سنتی در برخی از این منطقه به ۲۰۰ واحد می رسد.

ریکنده از جمله روستاهایی است که مرکز و قطب تولید نیشکر به شمار می رود واهالی آن آیین کاشت، داشت و برداشت نیشکر را ثبت ملی کردند. دو سوم خانوارهای این روستاها به تولید محصول در ۴۰ هکتار می پردازند و از این طریق امرار معاش می کنند.

در این روستاها تمامی خانه آن دارای کارگاه محلی شکر سرخ هستند و سطح زیرکشت بسیار وسیعی در آن به نیشکر اختصاص دارد، حاج رمضان یکب از اهالی ریکنده که به همراه بانویش مشغول برداشت نیشکر در واپسین روزهای اولین ماه زمستانی است و حدود ۶۰۰ مترمربع از مزرعه کنار منزلش را به کشت نیشکر اختصاص داده است، می گوید: حدد ۱۰ سال به کشت نی و نیشکر مشغول هستیم.

وی میزان برداشت محصول مزعه ۶۰۰ متری نیشکر را ۱۵ تا ۲۰ دیگ عنوان می کند و می گوید: هر دیگ حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم نیشکر به دست می دهد.

این کشاورز با بیان اینکه در این فصل از سال دیگر اهالی نیز درحال کندن برگ ها و پرکندن ساقه های نیشکر هستند، افزود: سال هاست در زمینه تولید نیشکر فعالیت داریم.

خانم جمالی هم که همراه همسرش به کشت و برداشت نیشکر اشتغال دارد، به خبرنگار بازار می گوید: تمام اهالی خانواده در فرایند تولید و برداشت محصول همکاری می کنیم و پس از برداشت مرکبات به برداشت نیشکر می پردازیم.

این روزها در مناطق مختلف مازندران، مردان و زنان کشاورز مشغول پرکندن وبرداشت نی های نیشکر هستند، بانوی اهل روستای واسکس با بیان اینکه در حال پرکندن نی ها هستیم، می گوید: نی های زمین خودمان را به تازگی برداشت کردیم اما هنوز آن را پخت نکردیم و الان نیز به کمک خواهرم آمدم تا نی های مزرعه اش را جمع آوری کنیم.

وی که خود را محمدی با بیان اینکه در مزرعه آبا و اجدادی خود مشغول تولید نیشکر هستیم، می گوید: پیش از ما پدر و مادرم در همین مزرعه به کشت و کار کشاورزی از جمله نیشکر و شالیزار مشغول بودند و اکنون ما راهشان را ادامه می دهیم.

شکستن نی ها یا لَلِه از دیگر فرایندهایی است که باید برای تولید نیشکر انجام شود و به گفته کشاورز بهنمیر بابلسر، این کار نیاز به مهارت خاصی است و نباید نی در حین شکستن ترک بردارد و در این صورت چهار تا پنج سال کارایی دارد.

محمد احمدی با عنوان اینکه کنده های نی را در خاک فرو می کنیم تا بهار نسبت به کوددهی، آب دهی اقدام می کنیم، افزود: بهار این نی های کاشته شده در خاک سبز می شود.

وی فصل کاشت را اوایل بهار و فصل برداشت را تاقبل از سرما و یخ زدگی زمستان بیان می کند و ادامه می دهد: نیشکرکاران از اول بهار تا بهمن ماه مشغول کشت و کار هستند و تولید این محصول به صورت سنتی ادامه دارد.

۱۰۰ هزار تن نیشکر در مازندران تولید می شود
عباس پورنصرالله مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۲۵۰ هکتار از مزارع استان به زیر کشت نیشکر می رود، میزان تولید را حدود ۱۰۰ هزار تن بیان کرد و افزود: بیشتر تولید در شهرهای مرکزی از جمله بابلسر، قائمشهر، سیمرغ و بهنمیر اتحام می شود.

وی شمار مراکز فرآوری نیمه مکانیزه شکر سرخ را ۳۵ مرکز اعلام کرد و گفت: بیشتر محصول به صورت سنتی فرآوری و در بازارهای محلی و سنتی به فروش می رود.

وی با بیان اینکه تولید نیشکر در استان بیشتر به صورت کف و شیره و شکر مقرمز است، افزود: شکر سرخ علاوه بر کاربرد در شیرینی پزی ها جایگزین مناسبی برای شکر سفید است.

محصول نیشکر مازندران در استان های دیگری نظیر گیلان، گلستان و سمنان نیز عرضه و فروش می رود و برای تبدیل نی  به شکر، نی ها پس از کنده شدن در دستگاه آبگیری قرار می گیرد و جواشنده می شود و در حین جوشاندن، تفاله ها از دیگ خارج و شکر سرخ یا قهوه ای تولید می شود.

نیشکر ریکنده ثبت ملی شد
شهرستان قائمشهر از جمله مناطقی است که نیشکر در ان تولید می شود و نیشکر ریکنده به ثبت ملی نیز رسیده است، سیف اله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به ثبت ملی نیشکر ریکنده، آن را در توسعه بومگردی و گردشگری حائز اهمیت دانست و در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: این محصول که به صورت فرآورده متنوع در بازار عرضه میش ود به دلیل کیفیت بسیار مطلوب به عنوان سوغات مازندارن انتخاب و معرفی شده است.

وی افزود: گل گاوزبان جنت رودبار رامسر و گل محمدی دودانگه ساری نیز در لیست ثبت ملی قرار دارند و ثبت محصولات کشاورزی علاوه برای رونق کشت آن به توسعه بومگردی نیز کمک شایانی خواهد کرد.

۷۰ هکتار از مزارع قائمشهر زیرکشت نیشکر است
مجید جعفری مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر در گفتگو با خبرنگار بازار سطح مزارع نیشکر در این شهرستان را بیش از ۷۰ هکتار بیان کرد و گفت: از نظر تولید دومین شهرستان دراستان به شمار می رویم و پیش بینی تولید سالانه حدود ۱۰۰ تن محصول است.

وی با اظهار اینکه محصولات متنوعی با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی در شهرستان تولید می شود، افزود:این شهرستان از جمله قطب تولید نشکر در استان محصوب می شود و برای توسعه محصول باید نسبت به مکانیزه شده کارگاه های فرآوری و حمایت از تولیدکنندگان اقدام شود.

وی با اشاره به افزایش سطح کشت نیشکر در روستاهای دهستان های کوتساران افزود: در حال حاضرل با کیفیت ترین نیشکر در روستاهای سید ابوصالح، سیف کتی و ریکنده تولید می شود.

 قائمشهر از شهرهای مازندران بوده که تولید و فرآوری نیشکر کسب و کار بسیاری از اهالی ان به شمار می رود و برداشت آن آن مراحل مختلفی دارد و ایجاد و کارگاه های نوین سبب توسعه کشت و فرآوری این محصول می شود.

برای تولید شکر قرمز بیش از هشت ساعت زمان نیاز است و آبگیری، کف، شیره و شکر قرمز از مراحل تولید به شمار می رود. نیشکر با دارابودن بهره وری بالای اقتصادی در اقتصاد خانوارهای استان نقش بالایی دارد.

کد خبر: ۶۷٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha