۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
تحریم های جدید آمریکا علیه شرکت های چینی

تحریم های جدید آمریکا علیه شرکت های چینی

اقدام جدید دولت دونالد ترامپ باعث افزایش تنش با چین می‌شود.

به گزارش بازار، آمریکا مقامات شرکت‌های دولتی و نظامی چینی را تحریم و شرکت ملی نفت فلات قاره چین، غول نفت چینی را به فهرست سیاه اقتصادی خود اضافه کرد. آمریکا اهداف جدید تحریم‌های خود را به تهدید و اجبار علیه کشورهای دخیل در دریای چین جنوبی متهم کرده است.

چند روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا در ۲۰ ژانویه، اقدام جدید دولت دونالد ترامپ باعث افزایش تنش با چین می‌شود.

آمریکا از مدت‌ها پیش با موضع چین در ادعای اراضی دریای چین جنوبی مخالف است، منطقه‌ای که از لحاظ منابع غنی است و یک مسیر تجاری استراتژیک محسوب می‌شود. در همین راستا واشنگتن پکن را به ارعاب دیگر کشورها از جمله ویتنام و فلیپین متهم کرده است. این کشورها موضعی مخالف چین دارند.

در این میان چین گفته است، آمریکا به دنبال ایجاد جنجال درباره ادعای حاکمیت این منطقه دریایی است و سعی می‌کند تا منطقه را با اعزام ناوهای جنگی و هواپیما بی ثبات کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام این تحریم‌ها گفت: «آمریکا در کنار کشورهای مدعی جنوب شرق آسیا می‌ایستد، کشورهایی که به دنبال دفاع از حقوق حاکمیتی و منافع خود هستند.»

وی افزود: «تا زمانی که پکن رفتار تهدید آمیز خود را در دریای چین جنوبی متوقف نکند ما به اقدامات خود ادامه خواهیم داد.»

همچنین پمپئو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا علیه اشخاص چینی از جمله مدیران شرکت‌های دولتی و مقامات مرتبط به حزب کمونیست و نیروی دریایی این کشور تحریم وضع می‌کند. وی گفت، این تحریم‌ها ممکن است برای خانواده درجه یک این افراد نیز وضع شود.

همچنین وزارت بازرگانی آمریکا شرکت ملی نفت فلات قاره چین را به تهدید و تعرض علیه اکتشافات نفت و گاز در دریای چین جنوبی متهم کرد. در همین راستا این وزارتخانه نام شرکت CNOOC را به «فهرستی از شرکت ها» اضافه کرد که پیش از دریافت اجناس با فناوری پیشرفته از تامین کنندگان آمریکایی نیاز به اخذ مجوز ویژه دارند.

وزارت بازرگانی آمریکا در ادامه شرکت هواپیمایی چینی Skyrizon را به دلیل توانایی این شرکت در توسعه محصولات نظامی از جمله موتورهای هواپیما به فهرست تحریم اضافه کرد، که بر اساس آن دسترسی این شرکت به محصولات آمریکایی محدود می‌شود.

کد خبر: ۶۷٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha