۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
توافق ۴ کشور عربی با قطر به خاطر آمدن بایدن است| روابط دوحه و تهران مستحکم است
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا در گفتگو با بازار:

توافق ۴ کشور عربی با قطر به خاطر آمدن بایدن است| روابط دوحه و تهران مستحکم است

«رابرت اسمیت» معتقد است که علی رغم توافق با عربستان همکاریهای اقتصادی میان قطر و ایران ادامه خواهد داشت.

بازار؛ گرو بین الملل: پس از سه سال محاصره قطر از سوی چهار کشور عربی یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین، پنجم ژانویه ۱۶ دی ماه «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برای شرکت در نشست همکاری خلیج فارس وارد فرودگاه شهر العلا شد؛ جایی که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به استقبال او رفت.

این اتفاق در حالی افتاد که وزیر خارجه کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد دوحه و ریاض بر سر بازگشایی مرزها با یکدیگر توافق کرده‌اند. البته خبر آشتی قطر و عربستان موضوعی بود که از ماه قبل نیز مطرح بود به نظر می رسد دو کشور عزمی جدی برای عادی سازی روابط با یکدیگر دارند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا انجام شده که در ادامه می آید.
 

*قطر و ۴ کشور عربستان، بحرین، امارات متحده عربی و مصر در خصوص حل و فصل اختلافات به توافق رسیدند. چقدر این توافق می تواند پایدار باشد و به سرنوشت توافق ریاض که چند سال پیش از آن منعقد شده بود مبتلا نشود؟

در آستانه ورود بایدن به کاخ سفید و احتمال بازگشت امریکا به توافق هسته ای ایران کشورها ی عربی به این درک رسیده اند که باید با هم همکاری کنند. از این رو توافق اخیر پایدارتر از توافق قبل خواهد بود.

*چه دلایلی دو طرف را برای رسیدن به توافق ملزم کرد؟ به قدرت رسیدن بایدن چقدر در این میان حائز اهمیت بوده است؟

همانطور که در سوال قبل توضیح دادم اصلی ترین دلیل این توافق به قدرت رسیدن بایدن و نبود حمایت رئیس جمهوری مانند ترامپ از کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی است.


*آیا این توافق به معنای کوتاه آمدن ۴کشور از شروط خود در قبال قطر است؟

من اطلاع زیادی از متن توافق ندارم به نظر می رسد که ۴ کشور عربی از خواسته های خود دست کشیده اند تا بتوانند با قطر به توافق برسند.


*وزیر خارجه قطر بعد از این توافق اعلام کرد که توافق مذکور بر روابط دوحه با تهران تأثیر نخواهد گذاشت. این در حالی است که یکی از شروط ۴ کشور کاهش روابط دوحه با تهران بوده است. آیا این توافق تأثیری بر روابط دوحه با تهران خواهد داشت؟

توافق قطر با عربستان قطعا بر روابط آن با ایران تاثیرگذار خواهد بود اما همکاری های اقتصادی میان دو کشور ادامه خواهد داشت. البته مقامات قطر از جمله وزیر امور خارجه آن هفته گذشته به صراحت گفتند که این توافق تاثیری بر روابط آنها با ایران و ترکیه ندارد.

کد خبر: ۶۷٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha