۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
اسراییل در پی از کار انداختن طرح بایدن جهت بازگشت به برجام
بلومبرگ اعلام کرد؛

اسراییل در پی از کار انداختن طرح بایدن جهت بازگشت به برجام

اسراییل توطئه چینی کرده تا از برجسته ترین وعده های سیاست خارجی بایدن را ناکار کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری بلومبرگ اخیرا مقاله ای با قلم «دیوید واینر» و «ایوان لوینگستون» با عنوان «اسراییل در پی از کار انداختن طرح بایدن جهت بازگشت به برجام» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

کارزار واضح و مشخص «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل برای مقابله با توافق هسته ای بین دولت اوباما و ایران موفق نبود و نتوانست از امضای برجام جلوگیری کند. اکنون، یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که مقامات این کشور درحال بررسی گزینه های خود هستند تا تصمیم بگیرند کدام راهبرد با بایدن کارسازتر است، رویارویی آشکار و عمومی و یا مذاکرات پشت صحنه، اما تابحال تصمیمی گرفته نشده است.

این مقام ارشد اسرائیلی گفت: اسرائیل کار را با فرستادن چندین گروه به واشنگتن آغاز می کند. اسرائیل بطور کلی با برداشته شدن تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی بدون توافقی جدید مخالفت کرده و خواستار ایستادگی محکم تر در برابر برنامه های هسته ای و پروژه های موشک های بالستیک و نیروهای نیابتی ایران در منطقه شده است.

اما این راهبرد برخلاف اراده تیم بایدن برای بازگشت به برجام و مذاکره ای مجدد است. «زهر پالتی»، مدیر اداره نظامی سیاسی ارتش اسرائیل ماه گذشته در نشستی گفت: باید درس عبرت بگیریم و قبل از هرگونه مذاکره ای، تحریم ها را بر نداریم.

ایران می گوید از بازگشت آمریکا به برجام استقبال می کند اما بر سر برجام مذاکره دوباره ای نخواهد کرد، همچنین، بابت آسیب های مالی ناشی از تحریم های آمریکا، خواستار 70 میلیارد دلار غرامت شده است.

اسرائیل همچنین راهکارهای مخاطره آمیز تری در اختیار دارد: می تواند با عملیات های پنهانی بر علیه ایران، هرگونه تلاش دیپلماتیکی را متوقف سازد. تهران، اسرائیل را مقصر ترور دانشمند هسته ای ارشد خود، «محسن فخری زاده» در نوامبر می داند و وزیر خارجه ایران این ماه، دولت نتانیاهو را متهم به تحریک آمریکا برای ایجاد جنگی با ایران و نابود ساختن هرگونه تلاش بایدن برای بازگشت به برجام کرده است.

نتانیاهو در بیان دیدگاه خود درباره تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام را واضح و آشکار بیان کرده و در اقدامی نادر، فرستاده خود در آلمان را به دلیل حمایت از تلاش برلین برای گسترش زنده کردن توافق هسته ای، سرزنش کرد.

طبق گفته یک مقام ارشد پیشین آمریکایی نزدیک به تیم بایدن، رئیس جمهور منتخب به دنبال رابطه ای سازنده با نتانیاهو است و از اختلاف آشکار دوری می کند اما سیاست های کلی اش قابل مذاکره نیستند.

 وی گفت که تغییر فوری در رویکرد آمریکا نسبت به ایران در دولت جدید، می تواند شامل راحت تر شدن دسترسی به اقلام و کمک های بشردوستانه و تقویت سازوکار داد و ستد ایران با اروپا باشد.

«آرون دیوید میلر»، عضو ارشد در بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل و مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا گفت: رابطه بایدن و نتانیاهو چندان شیرین نخواهد بود اما نیازی نیست مانند دوران اوباما روابط شکننده و مشکل دار باشد.

کد خبر: ۶۷٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha