۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
صدا و سیما در مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی موفق خواهد بود؟
با اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار

صدا و سیما در مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی موفق خواهد بود؟

بر اساس اعلام حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی به سازمان صداوسیما سپرده شد؛ اما آیا این موضوع سرآغاز انحصاری دیگر است؟

مژده باقری؛ بازار: خبرها حاکی از این است که مجلس تصمیم دارد صدا و سیما را به هدفی که سال‌هاست در پی آن است برساند و با تدوین مصوبه‌ای مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صداوسیما سپرده است.
کمیسیون تلفیق مجلس در تصمیم جدید خود و با تدوین مصوبه‌ای مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صداوسیما سپرده است.

در جلسه روز گذشته (۲۲دی) کمیسیون مجلس تصمیم گرفته که صداوسیما را به عنوان ناظر محتوا در فضای مجازی انتخاب کنند.

حسینعلی حاجی دلیگانی»، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ با عنوان اینکه ضمن این تصمیم بودجه مشخصی نیز به این موضوع اختصاص داده شده افزوده است: «اعضای کمیسیون طی مصوبه‌ای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص دادند که براساس جدول تعیین شده در اختیار سازمان صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و …قرارگیرد.»

این اقدام نه تنها باعث نگرانی برخی تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی شده است بلکه انتقاداتی را به دنبال داشته است زیرا باعث ایجاد انحصار صدا و سیما در کنترل پلتفرم‌های آنلاین بوده است.

این تصمیم در سالیان گذشته نیز چندین بار مطرح شده بود و هر بار وزارت ارتباطات نسبت به آن واکنش منفی داشته و حتی دو سال پیش وزیر ارتباطات با توییتی نسبت به چنین تصمیمی از سوی مجلس پیشین واکنش منفی واکنش منفی نشان داده بود.

جهرمی نوشته بود: «ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صدا و سیما بدون ذکرتعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایه های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.»

شایان ذکر است این مصوبه هنوز مراحل زیادی برای تبدیل شدنش به قانون را در پیش دارد و باید برای تصویب در صحن علنی مجلس مطرح و بعد از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود؛ اما همین زمزمه‌های مجدد کنونی هم موجب نگرانی‌های مختلفی برای تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی شده است.

در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند کنترل و نظارت بر محتوای منتشر شده در فضایی مجازی شدنی نیست باید دید  صدا و سیمایی که با بودجه‌ای نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان که رقمی معادل وزارت‌خانه‌های کشور است، هنوز نتوانسته جلوی ریزش مخاطبان خود را بگیرد؛ حالا کنترل فضای بسیار بزرگ‌تر با بازیگران و مشتریان بیشتر را اصلا خواهد توانست به چنگ بیاورد یا خیر؟

کد خبر: ۶۷٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha