۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
تحولات سیاسی آمریکا و اثر پروانه‌ای آن روی بازار سرمایه| بورس از بهمن ماه با رشد مواجه خواهد شد
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

تحولات سیاسی آمریکا و اثر پروانه‌ای آن روی بازار سرمایه| بورس از بهمن ماه با رشد مواجه خواهد شد

کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد که تحولات سیاسی آمریکا اثری پروانه‌ای روی بازار ما گذاشته است و باید تا زمان روی کار آمدن رئیس جمهور بعد منتظر عواقب آن باشیم و همچنین مطرح کرد: قیمت‌ها در بهمن ماه بالاتر خواهند رفت.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه امروز هم دچار بلاهای عجیبی شد و در این اوضاع آشفته بازارِ گرانی و فشارهای اقتصادی یک ضرر دیگر به جان سهامداران خرد خود زد چراکه شاخص کل این بازار بیش از ۴۰ هزار واحد را تجربه کرد و در نهایت به کف یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحدی رسید. نماگر اصلی بازار حمایت ۱.۲۷ میلیون واحدی را هم امروز از دست داد و این مسئله می‌تواند اثرات سوئی برای بازار داشته باشد زیرا بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که با رد شدن شاخص از این مرز حمایتی، احتمالاً به پایین‌تر از این یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی هم خواهد رسید.

در این میان با اینکه روزهای گذشته شاهد رشد شاخص هم‌وزن بر خلاف جهت شاخص کل بودیم، امروز این شاخص هم روز خوبی را پشت سر نگذاشت و بیش از ۶ هزار واحد سقوط را تجربه کرد و با سر زمین خورد. بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل اعتماد نداشتن به این بازار و با نگاه کوتاه‌مدت خود به سهم‌هایی که دارند، امروز تلاش کردند، نقدینگی خود را از این بازار خارج کنند تا درگیر ریسک‌های منطقه خلیج فارس و همچنین تحولات آمریکا نباشند و بتوانند سرمایه خود را در بازارهای دیگری مانند واردات خودروی تازه آزاد شده و دیگر مسائل مورد استفاده قرار دهند.

فشار دیگری هم که در بازار وجود دارد، در نظر گرفتن شیوه‌نامه‌ها و طرح‌ها و تحولاتی است که برای بازار فولاد است چون این شیوه‌نامه‌ها و طرح‌ها چند روزی است که تأثیر منفی خود را روی بازار گذاشته‌اند و سرمایه‌گذاران عمده بازار هم دوست ندارند با سرکوب قیمتی محصولات این بازار، متضرر شوند و همانطور که امروز مشاهده شد، این بازار افت قیمت شدیدی در سهم‌های فولادی داشت به طوری که اکثر آن‌ها قرمزپوش شدند.

حسین نصیری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با افت شدید شاخص کل این بازار اظهار کرد: دو عامل در بازار تأثیرگذار است. یکی از این عوامل جریان‌های سیاسی است که در آمریکا شکل گرفته است که هنوز هم بحث زیادی بر سر ادامه ریاست جمهوری ترامپ و همچنین اقدامات کودتا معابانه این رئیس جمهور آمریکا را به همراه دارد. هرچند، این عامل چندان تأثیرگذار نخواهد بود اما می‌تواند اثری پروانه‌ای روی بازار ما بگذارد.

وی تصریح کرد: البته، این اخبار به صورت مستقیم در بازار سرمایه منتشر نمی‌شود، اما در این مورد باید گفت که سرمایه‌گذاران بیشتر اخبار خارجی را دنبال می‌کنند و از این اخبار بیشتر تأثیر می‌پذیرند و با اینکه آب از سر ترامپ گذشته است، می‌توان انتظار ناامنی و همچنین اتفاقات سیاسی دیگری را در آمریکا هم محتمل دانست. البته، این مسئله تا انتهای هفته آینه حل و فصل خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عامل اثر گذار دیگری که روی بازار سرمایه، نرخ ارز است، افزود: به هر حال، به دلیل اینکه انتظار کاهشی در بازار ارز وجود دارد، این امکان وجود دارد که ارزش شرکت‌ها کاهش پیدا کند، اما بازار در وضعیتی قرار دارد که به کف تاریخی خود یعنی کف ۱.۱۲ میلیون واحدی برسد و در حال حاضر هم به این کف نزدیک شده است و شرایط برای خرید کردن و صبور بودن بسیار مناسب است.

نصیری تصریح کرد: با توجه به اینکه انتظارات زودتر شکل گرفته است و اینکه هیچ اتفاق سیاسی در داخل یا خارج از کشور اتفاق نخواهد افتاد، انتظار می‌رود که با رسیدن به بهمن رشدش را آغاز کند و این روند را تا نیمه آخر اسفند ادامه دهد چون ما سال‌هایی را هم دیده‌ایم که انتظار نسبت به سیکل تجاری آخر سال به دلیل حسابرسی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند و بازار مثبت باشد.

وی مطرح کرد: از نظر تکنیکال، بسیاری از سهم‌ها در کف قیمتی خود قرار دارند و بهترین فرصت برای خرید سهامداران است و بعد از این هم می‌توانند با افزایش قیمت، سهام خریداری شده خود را بفروشند و با توجه به این مسائل، حتی اگر قیمت دلار هم به ۱۵ هزار تومان برسد، باز هم سهم‌هایی در بازار هستند که ارزش خریداری داشته باشند و بتوانند در بازار به سهامداران سود برسانند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر صبوری سهامداران در این بازار، گفت: هر بازار چندین بار در کف‌هایی قرار گرفته است که از بعد تکنیکال بسیار پایین بوده‌اند، اما این احتمال وجود دارد که بازار رشد را تجربه کند و اگر سهمی در بازار وجود داشته باشد که ارزنده باشد، ارزش خریداری و نگه داشتن را دارد. با این وجود، باید گفت ارزش خرید بسیاری از سهم‌ها در بازار بالا رفته است و مین بحث‌ها در مرداد ماه هم نست به فروش سهان توسط سهامداران مطرح می‌شد.

نصیری درباره آینده بازار خاطرنشان کرد: آیتم‌های اقتصادی ما از جمله نرخ ارز و همچنین نرخ سود بانکی تغییری نکرده است و سایر بازارهای موازی مانند مسکن، خودرو، طلا و دیگر بازارها کاهشی بوده‌اند و دلیلی بر این وجود ندارد که بازاری بهتر از بازار سرمایه وجود داشته باشد. بنابراین، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه است و این انتظار وجود دارد که با دارایی‌های ارزشمند بازار و ارزش ذاتی بسیاری از شرکت‌ها از نظر محاسبه، بازار سرمایه از اواخر هفته آینده با رشد بهتری روبه‌رو باشد.

کد خبر: ۶۷٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha