۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
مزیت های طرح قانون بانکداری اسلامی جدید| عملکرد بانک مرکزی و سیستم بانکی زیر ذره بین ناظران می رود
«بازار» گزارش می دهد

مزیت های طرح قانون بانکداری اسلامی جدید| عملکرد بانک مرکزی و سیستم بانکی زیر ذره بین ناظران می رود

کارشناسان و نمایندگان مجلس می گویند؛ با عملیاتی شدن طرح قانون بانکداری اسلامی جدید، نظارت قوی بر عملکرد بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور ایجاد و تمام عملیات های بانکی مطابق قوانین شرع مقدس اسلام انجام خواهد گرفت.

اسدالله خسروی؛ بازار: با وجودی که بیش از ۳ سال از عمر بررسی طرح بانکداری اسلامی جدید در مجلس می گذرد اما کلیات این طرح اواخر مردادماه سالجاری به تصویب نمایندگان رسید و اکنون کار بررسی آن در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال انجام است.

طرحی که قراراست بانکداری کشور را در مسیر درست آنگونه که انجام عملیات های بانکی منطبق بر قوانین شرح مقدس اسلام همراه با توسعه و پیشرفت فن آوری های نوین در ارایه خدمات رسانی مناسب و رضایت بخش به مردم باشد صورت گیرد.

از طرفی با توجه به گذشت بیش از ۳۷ سال از اجرای طرح بانکداری اسلامی و کم توجهی سیستم بانکی به رعایت قوانین و قواعد این طرح مهم بی تردید طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در صورت تصحیح قوانین، توجه به رفع کاستی ها و بررسی دقیق چگونگی عقود بانکی، نحوه سرمایه گذاری، نرخ سود و...می تواند رهگشایی برای تحقق کامل بانکداری اسلامی بدون ربا در کشورمان شود.

۴ دهه بی قانونی در سیستم بانکی کشور
کارشناسان می گویند؛ با و جودی که حدود ۴ دهه از اجرای طرح بانکداری اسلامی بدون ربا در کشور می گذرد اما سیستم بانکداری کشور قوانین و مقررات بانکداری اسلامی را رعایت نمی کنند و به جای خدمات رسانی درست و رضایت بخش فقط به دنبال سودآوری هستند.

بی میلی بانک ها به پرداخت وام قرض الحسنه به نیازمندان واقعی، اخذ سود مرکب، جریمه دیرکرد اقساط، بنگاهداری، انجام عقود با الزام مشتری و اجبار وی به خواسته های بانک، خودداری از پرداخت وام خرد به متقاضیان و شراکت بانک ها با سرمایه گذاران نمونه ای از فعالیت های نظام بانکی در کشور است که بانکداری اسلامی بدون ربا را یدک می کشد

بی میلی بانک ها به پرداخت وام قرض الحسنه به نیازمندان واقعی، اخذ سود مرکب، جریمه دیرکرد اقساط، بنگاهداری، انجام عقود با الزام مشتری و اجبار وی به خواسته های بانک، خودداری از پرداخت وام خرد به متقاضیان و شراکت بانک ها با سرمایه گذاران نمونه ای از فعالیت های نظام بانکی در کشور است که بانکداری اسلامی بدون ربا را یدک می کشد.

آشفتگی اقتصاد به دلیل وابستگی بانک مرکزی به دولت
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پس از تصویب کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون اقتصادی مجلس به تاثیرات این طرح در نظام اقتصادی اشاره کرد و گفت؛ این طرح در عملیات بانکداری و اصلاح ساختار بانک مرکزی تاثیر مثبت دارد، در حال حاضر به دلیل وابستگی بانک مرکزی به دولت شاهد پیامدهای منفی در حوزه اقتصاد هستیم که البته با تصحیح قوانین بانکداری اسلامی می توان تحولی خاصی در نظام بانکی و اقتصاد کشور ایجاد شود.

بی توجهی بانک ها به اجرای طرح بانکداری اسلامی بدون ربا
علی رضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره روند بررسی طرح جدید قانون بانکداری اسلامی در مجلس گفت: کارگروه های تخصصی در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی این طرح هستند تا محورهای قانون بانکداری جدید به شکلی درست و اصولی شکل قانونی به خود گیرد چرا که طی ۳۷ سال برخورداری از طرح بانکداری اسلامی بدون ربا اما سیستم بانکی کشور به اجرای این طرح توجه نمی کنند.

سیستم بانکداری کشور نیاز به تحلیل، اصلاح و بررسی دقیق دارد،  وجود بانکداری متعارف و کم توجهی سیستم بانکی به رعایت اصول و موازین اسلامی در انجام امور بانکی و... زیبنده کشوری که بنام جمهوری اسلامی ایران در دنیا شهره است، نیست

وی با بیان اینکه سیستم بانکداری کشور نیاز به تحلیل، اصلاح و بررسی دقیق دارد، اظهار داشت: وجود بانک داری متعارف و کم توجهی سیستم بانکی به رعایت اصول و موازین اسلامی در انجام امور بانکی و... زیبنده کشوری که بنام جمهوری اسلامی ایران در دنیا شهره است، نیست.

قوانینی که در نظام بانکی جایه جا شده است!
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس با جدیت تمام کار بررسی قانون بانکداری اسلامی جدید را دنبال می کند چرا که سیستم بانکی کشور از جهات مختلف دچار جابجایی قوانین شده است تا جایی که به جای اجرای قانون بانکداری اسلامی بدون ربا در کشور نحوه عملکرد بانک ها در انجام امور ربوی است.  

در نظام جمهوری اسلامی، نظام بانکداری ربوی پذیرفته نیست و سیستم بانکی کشور باید از همین حالا خود را برای اجرای دقیق بانکداری اسلامی بدون ربا آماده کنند، هرچند سالهاست که این طرح در کشور شکل عملیاتی به خود گرفته است اما متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد

سلیمی ضمن انتقاد شدید به عملکرد بانک ها به دلیل بی توجهی آنها به رعایت اصول و موازین اسلامی در انجام امور بانکی کشور اظهارداشت: در نظام جمهوری اسلامی، نظام بانکداری ربوی پذیرفته نیست و سیستم بانکی کشور باید از همین حالا خود را برای اجرای دقیق بانکداری اسلامی بدون ربا آماده کنند، هرچند سالهاست که این طرح در کشور شکل عملیاتی به خود گرفته است اما متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد.

بانک ها تبدیل به بنگاهدان بزرگی شده اند
وی به ۳۷ سال فعالیت بانکداری کشور به نام بانکداری اسلامی بدون ربا اما بی میلی آنها به رعایت اصول، قوانین و مقررات قانون بانکداری اسلامی، گفت: آیا زمان آن نرسیده است که بانک ها به خود بیایند و به جای بنگاهداری و ورود به سرمایه گذاریهای سودآور به فکر خدمت به مردم باشند و در رفتار خود تجدید نظر کنند؟. بانک ها اکنون بنگاهداران  بزرگی شده اند و اموال و دارایی زیادی دارند این در حالی است که با وجود زر اندوزی و گستردگی اموال و دارایی های فراوان آنها اما برخی از بانک ها دست از جریمه دیرکرد و یا سود مرکب از مشتریان خود برنمی دارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به سود نامتعارف بانکی، عدم نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها و کارکرد ضعیف سیستم بانکی در انجام اموری که رضایت مشتریان را جلب کند اشاره کرد و افزود: سیستم بانکداری کشور نیازمند اصلاح ساختاری است البته جزئیات طرح بانکداری اسلامی جدید در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است اما نمایندگان مجلس این روزها  درگیر بررسی بودجه سال آینده هستند در چنین شرایطی و با توجه به حساسیت موضوع بحث و بررسی طرح بانکداری اسلامی جدید پس از تصویب نهایی بودجه ۱۴۰۰ در مجلس از سر گرفته می شود.

طبق قانون بانکداری اسلامی بانک ها باید ضمن رعایت اصول و قواعد بانکداری اسلامی بدون ربا در عقود و معاملات خود نیاز متقاضیان خرد خود را با پرداخت وام قرض الحسنه تامین و در همه قراردادها موازین شرع اسلام را رعایت کنند

دور زدن قانون بانکداری اسلامی بدون ربا توسط بانک ها
ابراهیم رزاقی اقتصاددان نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره عملکرد بانک ها در شرایطی که قانون بانکداری اسلامی بدون ربا در سیستم بانکی کشور در جریان است، گفت: بانکها سالهاست که از رسالت کاری خود دور شده اند و فقط در مسیری کار می کنند که سود قابل توجهی نصیب سهامداران و اعضای خود کنند این در حالی است که طبق قانون بانکداری اسلامی بانک ها باید ضمن رعایت اصول و قواعد بانکداری اسلامی بدون ربا در عقود و معاملات خود نیاز متقاضیان خرد خود را با پرداخت وام قرض الحسنه تامین و در همه قراردادها موازین شرع اسلام را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید طرح بانکداری اسلامی جدید را به خوبی موشکافی و بررسی کنند تا بانک ها در عملیات های خود موازین شرع اسلام را رعایت کنند، افزود: اصلاح ساختار سیستم بانکی کشور و الزام بانک مرکزی بر نظارت شدید بر عملکرد بانکها برای اجرای دقیق بانکداری اسلامی بدون ربا ضروری است چرا که اکنون بانک ها در انجام امور بانکی نسبت به رعایت اصول بانکداری اسلامی بی توجه هستند.

نظارت و حسابرسی بر عملکرد بانک مرکزی
بنا به این گزارش، مجلس شورای اسلامی درحالی با جدیت هر چه تمام پیگیر تصویب و وضع قوانین برای اصلاح ساختار نظام بانکی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دیروز از تصویب ۵ ماده طرح بانکداری جمهوری اسلامی و با محوریت کنترل تعارض منافع هیات عالی بانک مرکزی و لزوم تایید صورت های مالی توسط سران سه قوا خبر داد.  پور ابراهیمی درباره جلسه عصر دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب ماده ۷، ۸، ۹ و ۱۰ و ۱۷ طرح بانکداری جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: در ماده ۷، احکام مرتبط با هیات عالی بانک مرکزی و شامل نحوه عزل اعضای هیات عالی با هدف تقویت استقلال بانک مرکزی، احکام تعارض منافع اعضای هیات عالی به تصویب رسید.   وی ادامه داد: در ماده ۸ هم وظایف و اختیارات هیات عالی به عنوان مهمترین مرجع تصمیم گیری در بانک مرکزی مصوب شد. طبق ماده ۹، هیات عالی موظف شد کمیته‌های تطبیق و حسابرسی و مرتبط با حاکمیت شرکتی و اداره  بانک مرکزی را تشکیل دهد. در ماده ۱۰ نیز نحوه اداره جلسات هیات عالی مصوب شد. پورابراهیمی افزود: همچنین طبق ماده ۱۷، هیاتی متشکل از نمایندگان سه قوه با عنوان نظارت و حسابرسی و ناظر بر عملکرد بانک مرکزی و هیات عالی، تشکیل و صورت‌های مالی بانک مرکزی به تایید سران سه‌قوه شود.

کد خبر: ۶۷٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha