۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
 کم‌کاری دولت و اتاق بازرگانی در توسعه روابط تجارت خارجی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

کم‌کاری دولت و اتاق بازرگانی در توسعه روابط تجارت خارجی

رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: ما هنوز هیچ پکیج کاملی از سوی دولت یا اتاق بازرگانی برای معرفی پتانسیل صادرات به کشورهای همسایه دریافت نکرده ایم.

به گزارش بازار، محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» درباره الزامات توسعه تجارت خارجی ایران گفت: ما باید تجارت با کشورهای همسایه و منطقه را مورد توجه خاص قرار دهیم و البته این به معنای غفلت از سایر بازارها نیست.

وی با اشاره به نقش دستگاه های حکومتی از جمله وزارت صمت، وزارت خارجه و همچنین اتاق بازرگانی و بخش خصوصی (صادرکنندگان) در این زمینه بیان کرد: متأسفانه بخش خصوصی تحرک لازم را برای صادرات و تجارت با کشورهای همسایه ندارد.

قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه بخش خصوصی نباید منتظر اقدام و تحرک دولت بماند گفت: کشور ما برای حفظ تمامیت ارضی عراق و مبارزه با داعش کمک های زیادی کرد اما ترکیه با وجود حمایت از داعش الان روابط تجاری بیشتری با عراق دارد و این نشان دهنده فعال بودن بخش خصوصی ترکیه است.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در رابطه با نقش دولت در تسهیلگری امور تجارت خارجی برای بخش خصوصی گفت: دولت در این زمینه وظایفی دارد که باید آن ها را انجام دهد اما متاسفانه کارهای اداری خیلی دیر پیش می رود و موانع تراشی هایی هم در این مسیر صورت می گیرد به همین دلیل هم بخش خصوصی نباید منتظر دولت بماند.

کارشناس عالی امور استراتژیک همچنین تأکید کرد: ارز باید تک نرخی و شناور شود و مانند هر کالایی قیمت اصلی خودش را داشته باشد تا صادرکنندگان بدانند که در چه حوزه ای فعالیت کنند.

قدیری ابیانه با انتقاد از اینکه افرادی که تحت عنوان کارشناسان اقتصادی از سوی وزارت خارجه به مأموریت اعزام می شوند کارشناس اقتصادی نیستند گفت: این کارشناسان باید از میان بهترین نیروهای ایران انتخاب شوند نه صرفاً از وزارت خارجه.

در ادامه، مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره نقش مجلس در توسعه روابط تجاری ایران با منطقه گفت: با تغییر نرخ تعرفه و میزان مالیاتی که از صادرات به کشورهای همسایه دریافت می شود می توان انگیزه لازم را برای توسعه روابط ایجاد کرد.

وی با انتقاد از کم کاری دولت و اتاق بازرگانی در توسعه روابط تجارت خارجی ایران اظهار کرد: ما هنوز هیچ پکیج کاملی از سوی دولت یا اتاق بازرگانی برای شناسایی و معرفی پتانسیل صادرات به کشورهای همسایه دریافت نکرده ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه توسعه تجارت خارجی نقش بسیار مهمی در تأمین ارز برای کشورمان دارد گفت: مجلس حساسیت ویژه ای به این موضوع دارد و اگر برنامه مشخصی ارائه شود بستر قانونی برای اجرای آن را فراهم خواهد کرد.

کد خبر: ۶۶٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha