۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
خودروسازان درگیر بحران ویروس کرونا| تولید خودرو متوقف می شود؟
دانیل لوی تحلیلگر صنعت الکترونیک در یادداشتی عنوان کرد

خودروسازان درگیر بحران ویروس کرونا| تولید خودرو متوقف می شود؟

دانیل لوی، تحلیلگر صنعت الکترونیک در یادداشتی گفت: مشکلات ناشی از تولید و عرضه تراشه‌ها و نیمه‌ هادی‌ها ممکن است تولید خودرو را در جهان برای مدت کوتاهی متوقف و محدود کند.

بازار؛ گروه خودرو: شرکت فورد موتور، تویوتا موتور، فیات –کرایسلر و نیسان موتور به تازگی اعلام کردند که به دلیل کمبود قطعات الکترونیکی هادی و نیمه هادی، تولید خودرو را در این ماه کاهش می دهند. این عامل سبب متضرر شدن این خودروسازان ناشی از کمبود قطعه به دلیل نیاز بالا هستند. هرچند که سفارشات انجام شده برای تامین به پیش از شیوع کرونا باز می‌گردد.

از سویی شرکت هوندا موتور نیز در راستای این کمبود اشاره داشت که تولید آن در ژاپن می تواند تحت تاثیر منفی از کمبود نیمه هادی باشد.

این مشکل فقط منوط به خودروسازان نبوده بلکه تولیدکنندگان صنعت الکترونیک را نیز با کمبود جهانی تراشه مواجه کرده است. زیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا، تامین کنندگان مواداولیه با چالش و تاخیر در تولید مواجه و این معضل دامن گیر صنایع شده است.

دانیل لوی، تحلیلگر صنعت الکترونیک در یاداشتی گفت: مشکلات ناشی از عرضه تراشه ممکن است تولید خودرو را در جهان برای مدت کوتاهی و متوقف محدود کند. این درحالی است که مدیران خودروسازی بیان کردند که تولید خودروهای پرتیراژ در اولویت قرار خواهد گرفت.

بزرگترین تولید کننده تراشه‌های خودرو یکی شرکت ان ایکس پی، گفت: پس از تعطیلات ناشی از کرونا صنعت خودرو زودتر از سایر صنایع به تولید با تیراژ بالا را شروع کرد. این موضوع سبب افزایش فشار تامین مواداولیه و قطعه به تولیدکنندگان آن شد.

کمبود تراشه‌ها و قطعات نیمه های صنعت الکترونیک به ویژه صوت و تصویر را نیز به چالش کشیده است. بسیاری از تولیدکنندگان لپ تاپ، کنسول های بازی و... با هشدار کاهش تامین از سوی تولیدکنندگان مواجه و احتمالا تولید و فروش خود را کاهش دهند.

تامین کنندگان قطعات هادی و نیمه هادی در آمریکا، به دنبال افزایش تامین کنندگان خود به ویژه در رده های پایین برای پاسخ به نیاز مشتریان هستند

تامین کنندگان قطعات هادی و نیمه هادی در آمریکا، به دنبال افزایش تامین کنندگان خود به ویژه در رده های پایین برای پاسخ به نیاز مشتریان هستند.

شرکت خودروسازی فورد برای مقابله با این بحران، تولید محصولات اس یو وی خود مانند اکسپ و لینکلن را کاهش داده است. این موضوع می‌تواند سبب ایجاد بیکاری نیروی انسانی در هفته‌های آینده برای خودروسازان خواهد شد. مدیران این خودروساز گفتند؛ ما در حال همکاری نزدیک با تأمین کنندگان برای رفع محدودیت های احتمالی تولید مرتبط با کمبود نیمه هادی جهانی هستیم.

فیات-کرایسلر نیز برای مدیریت منابع موجود خود جهت تامین تراشه ها، کارخانه‌های مونتاژ خود در مکزیک را متوقف خواهد کرد و تغییر در برنامه تولید سایر سایت‌هایش ایجاد خواهد شد. این مساله می‌تواند برخی از کارخانه‌های این گروه را تعطیل کند.

تویوتا نیز با اعلام کاهش تیراژ تولید، بیان کرده که به دنبال تامین منابع جدید برای رفع نیاز خود نسبت به تراشه‌ها است. احتمالا توندرا نخستین محصولی باشد که با کاهش تیراژ مواجه خواهد شد.

نیسان نیز با توجه به چالش ایجاد شده در تامین مواداولیه جهانی اعلام کرد، تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی را کاهش خواهد داد.

هوندا نیز با تبیعت از تصمیم خودروسازان بزرگ جهانی و ضعفذ در تامین قطعات کاهش ۴ هزار دستگاهی را در دستور کار خود قرار داده است.

گفتنی است که این مشکل جهانی به زودی در تولید خودرو در کشور نیز تاثیر منفی خواهد داشت و احتمالا تولید خودروهای ناقص نیز از پیامد این مساله در آینده نزدیک خواهد بود.

کد خبر: ۶۶٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha