۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
 افت صادرات ایران به عراق در ۹ ماهه امسال
رئیس کمیسیون تجارت و بازرگانی اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اعلام کرد

افت صادرات ایران به عراق در ۹ ماهه امسال

هاشمی فرد، رئیس کمیسیون تجارت و بازرگانی اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: ما سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به عراق داشتیم که امسال این حجم صادرات نسبت به ۹ ماه سال گذشته کمتر شده است.

به گزارش بازار، محمد هاشمی فرد، رئیس کمیسیون تجارت و بازرگانی اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، گفت: متاسفانه اقتصاد ایران سیاسی است اما سیاست ایران اقتصادی نیست.

وی بر این باور است که مشکلات اقتصادی کشور به این دلیل است که اتخاذ سیاست ها در مسیر تقویت اقتصاد نبوده و بینش سیاسی و تفکرات ناآشنا با حوزه اقتصاد و سیاست منجر به مشکلات فعلی شده است.

هاشمی فرد تصریح کرد: اگر ما با بخش خصوصی واقعی آنگونه که باید، رفتار کنیم با وجود همه مشکلات و مسائل عراق طی شش ماه آینده می توانیم موانع را برطرف و حداقل ۳۰ میلیارد دلار در سال به عراق صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به افت روند صادرات به عراق به دلیل شیوع کرونا گفت: ما سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به عراق داشتیم که امسال این حجم صادرات نسبت به ۹ ماه سال گذشته کمتر شده است.

هاشمی فرد از بررسی مشکلات و جمع آوری آمارها در اتاق مشترک ایران و عراق خبرداد و گفت: ما این مسائل را با وزیر تجارت عراق و گروه تجار عراقی در هفته آینده مطرح خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون تجارت و بازرگانی اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در تعریف اقتصاددان و کارآفرین واقعی گفت: اقتصاددان واقعی کسی است که به همه حوزه ها احاطه داشته باشد چراکه تحلیل درست و به موقع مسائل سیاسی، درک مسائل فرهنگی و اجتماعی و تحلیل روابط کشورها، از لوازم این کار محسوب می شوند.

هاشمی فرد یادآور شد: به عنوان مثال شاید شرایط کشور عراق برای تجارت نسبت به آفریقا ظاهراً خیلی آسانتر باشد اما پیچیدگی هایی دارد که فعالان اقتصادی باید درک خوبی از مسائل داشته باشند.

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی امور استراتژیک نیز اظهار کرد: متأسفانه در تمام بخش های کشور ما به ویژه حوزه مدیریتی، قوانین، دستگاه های مسئول و حتی بخش خصوصی یک نوع تنبلی حاکم است.

وی افزود: بخش خصوصی در کشورهای دیگر تحرک دارد و منتظر فرصت است و یا فرصت می سازد، اما ما در ایران فقط از دولت انتظار داریم که کارها را انجام دهد.

کارشناس عالی امور استراتژیک مشکل صادرات در ایران را ناشی از سیاست اشتباه چند نرخی کردن و دولتی کردن ارز دانست و گفت: اگر ارز آزاد، شناور و تک نرخی باشد و نرخ آن در بورس تعیین شود بسیاری از امضاهای طلایی و مفاسد از بین خواهد رفت.

قدیری ابیانه با تأکید بر لزوم اصلاحات اساسی در سیاست های اقتصادی کشور بیان کرد: یکی از سیاست های اشتباه، پرداخت یارانه برای پایین آوردن مصنوعی قیمت کالاهای داخلی و وارداتی است که عوارض زیادی هم دارد.

به عنوان نمونه، در حال حاضر سود قاچاق سوخت بیشتر از سود قاچاق مواد مخدر شده درصورتیکه اگر قیمت سوخت واقعی باشد قاچاقی هم در این حوزه نمی شود.

قدیری ابیانه با اشاره به اهمیت ویژه کارکرد رایزنان و کارشناسان اقتصادی در بهبود روابط اقتصادی ایران گفت: کارشناسان اقتصادی وزارت خارجه باید از میان بهترین نیروهای کشور انتخاب شوند نه صرفاً از بین کارکنان وزارت خارجه.

کد خبر: ۶۶٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha