۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
کاهش قیمت شیر تنها راه نجات صنعت فرآورده‌های لبنی
در گفتگو با بازار مطرح‌شد؛

کاهش قیمت شیر تنها راه نجات صنعت فرآورده‌های لبنی

یزد_ فلاح زاده ابرقویی، از مدیران واحد فرآوری‌لبنی کشور معتقد است تنها راه نجات صنعت فرآورده‌های لبنی کشور، توسعه مصرف این محصول سلامت‌محور توسط مردم با تخصیص یارانه و کاهش قیمت‌ شیر است.

عبدالعلی فلاح زاده ابرقویی در گفت وگو با خبرنگار  بازار با تاکید بر اینکه بین میزان مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور تا رسیدن به استانداردهای قابل قبول، فاصله معناداری وجود دارد، بیان‌داشت: فرهنگ‌سازی مصرف فرآورده‌های لبنی و تغییر عادت‌ها و نگرش مردم منجر به توسعه مصرف این محصول سلامت محور می‌شود که متناظر با کاهش هزینه های درمانی خواهدبود. بنابراین دولت باید به منظور تغییر الگوی مصرف و افزایش سرانه آن در کشور بیش از این تلاش کند.

مدیرعامل یک شرکت لبنی در ابرکوه در ادامه تصریح‌کرد: حمایت و حتی تخصیص یارانه برای مصرف شیر و فرآورده‌های آن با توجه به تأثیر مستقیم آن در سلامت‌عمومی، کاملاً توجیه‌پذیر است؛ به عبارتی برای آنکه خرید لبنیات برای عموم مردم ممکن شده و شاهد حضور مضاعف و همیشگی آن در سبد خانوار باشیم تخصیص یارانه به این محصول ضروری است تا قیمت آن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه نابسامانی در تأمین و توزیع نهاده‌های دامی، زنجیره تولید را متاثر می‌سازد، اظهار داشت: تولید شیر در شرایط اقتصادی فعلی با چالش های متعددی مواجه شده‌است؛ در این بین هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری از دام بیش از سایر عوامل زنجیره تامین صنعت فرآورده‌های لبنی را تحت تاثیر قرار داده‌است که نیازمند ورود جدی مسئولان برای حل این معضل می‌باشد تا این صنعت پا بر جا بماند.

فلاح زاده ابرقویی آلودگی را از دیگر مشکلات مهم واحدهای تولیدی عنوان‌کرد و افزود: نگهداری از شیر و جلوگیری از بروز آلودگی‌های میکروبی نیازمند دانش و تجهیزات خاصی است که توسط بعضی از واحدهای تولیدی رعایت نمی‌شود که می‌توان با آموزش تولیدکنندگان این مشکل را نیز به راحتی حل‌کرد؛ گاهی شاهد هستیم به دلیل وجود کمترین میزان از انواع آلودگی‌های باکتریایی، تمام تلاش‌های یک دامدار به هدر می‌رود.

این تولید کننده محصولات لبنی در ادامه با بیان اینکه توجه به تنوع گسترده محصولات امری مهم و ضروری است، تصریح کرد: بازار وسیع مصرف و تعدد تولید کنندگان بزرگ و کوچک، فضای رقابتی حاکم بر صنعت بزرگ شیر، برندسازی و نفوذ پایدار در بازارهای هدف مسأله اصلی در این صنعت محسوب می شود و تنوع گسترده محصولات را امری مهم و ضروری می سازد.

وی در آخر پیشنهاد داد که با هم اندیشی فعالان متخصص در صنعت شیر، نسبت به تاسیس مرکز توسعه فناوری صنایع لبنی کشور اقدام و پس از شکل گیری ارتباطات اولیه و جمع آوری نظرات و ایده های تولیدکنندگان و کارشناسان این حوزه، زیرگروه ها، کمیته ها و یا انجمن هایی جهت ایراد مطالعات صنعتی، ارائه تجارب واحدهای تولیدی موفق کشور توام با پیگیری ایده ها و اجرایی نمودن آن ها شکل گیرد.

کد خبر: ۶۶٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha