۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
قطع خودسرانه گاز صنایع در مازندران/ تیشه ای که به ریشه تولید زده می شود
بازار گزارش می‌دهد؛

قطع خودسرانه گاز صنایع در مازندران/ تیشه ای که به ریشه تولید زده می شود

ساری- مصرف سوخت در مازندران از ۳۴ میلیون مترمکعب گذشت و در این بین قطع گاز صنایع اولین و راحت ترین کار روی میز مدیران در استان قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: سرمای هوا و افزایش مصرف بی سابقه گاز در مازندران، میزان سوخت مصرفی را در روزهای گذشته از ۳۴ میلیون مترمکعب هم فراتر برده است.

قطع گاز صنایع و بخش تولید اولین گزینه برای مدیریت مصرف سوخت در مازندران و همه مناطق کشور است، این درحالی که این گزینه ساده و دم دستی، صنعت را با دست اندازی های زیادی مواجه می کند.

طی هفته های اخیر مکرر مسئولان مازندران درباره سوخت جایگزین و دوگانه سوزشدن سوخت صنایع هشدار داده اند اما اجرای این طرح با مشکلات کنونی چندان ساده و آسان نیست.

قطع گاز صنایع و ایستگاه های سی ان جی در مازندران
همچنین در روزهای گذشته به دلیل سرمای شدید و برودت هوای استان، مصرف گاز خانگی بیش از حد افزایش یافته و به جای آنکه برای مدیریت مصرف در این بخش چاره جویی شود، گاز برخی صنایع و سی ان جی ها در مازندران خودسرانه وبدون اطلاع قبلی قطع شده است.

مجتبی رضوی رئیس خانه صنعت و معدن مازندران در گفتگو باخبرنگار بازار با بیان اینکه قطع گاز صنایع و واحدهای تولیدی آسیب های زیادی به این بخش وارد کرده است، افزود: متاسفانه این تفکر که «مازندران چیست که صنعتش باشد» آسیب زیادی به این بخش زده است.

وی ادامه داد: واحدهایی که دارای ایستگاه های گاز ۴۰۰، هزار و پنج هزار هستند با قطع گاز کاملا از مدار تولید خارج و دچار مشکل می شوند.

امروز باد می کاریم، فردا طوفان درو می کنیم
رضوی با اظهار اینکه مشکلات و تبعات ناشی از قطع گاز به صنعت تحمیل می شود در آینده مشخص می شود، گفت: امروز باد می کاریم و فردا طوفان درو خواهیم کرد.

رئیس خانه صنعت و معدن مازندران با عنوان اینکه طبق ماده ۲۵ باید خسارت قطع گاز به واحدهای صنعتی پرداخت شود، افزود: قطع گاز صنایع خلاف قانون است و باید مسئولان امر پاسخگو باشند.

رضوی ادامه داد: به عنوان نمونه کارخانه آجرپزی با سوخت هایی نظیر گازویل نمی تواند به کارهایش برسد و مجبور به تعطیلی است.

وی با بیان اینکه متولیان امر معتقدند زمانی که قرارداد گاز با صنایع امضاء می کنیم در یکی از بندها درج شده که در صورت توان گازرسانی و نسبت به تامین سوخت اقدام می شود، گفت: قراردادهای گاز شبیه قراردادهای وام بانک ها است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: اگر واحد صنعتی با یکی از بندهای قرارداد مخالف باشد به آن گازرسانی نمی شود.

رضوی یادآور شد: مشکلات ناشی از گاز درحالی است که دومین کشور تولیدکننده و دارای ذخایر گازی هستیم و اینکه هر وقت خواستیم گاز صنایع را قطع کنیم، درست نیست.

دوگانه سوزکردن سوخت بار مالی و روانی دارد
رئیس خانه صنعت و معدن مازندران، دوگانه سوز کردن سوخت واحدهای تولیدی و صنعتی را دارای بار مالی وروانی دانست وافزود: به نظر من این حرف ها ناشی از این است که متولیان می خواهند به صنعت فشار بیاورند و این آسیب زیادی زده است.

وی گفت: مسائلی که به واسطه قطع گاز امروز بر صنایع تحمیل می شود را در آینده شاهد خواهیم بود.

طی چند روز اخیر درپی مصرف بی سابقه گاز در مازندران، گاز برخی صنایع و جایگاه های سی ان جی در مازندران قطع شده و این مسئله علاوه بر نارضایتی واحدها، سرگردانی مردم را منجر شده است.

میزان مصرف گاز در مازندران افزایش یافت
امیر حمزه تیموری سرپرست شرکت گاز مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گاز صنایع پرمصرف قطع می شود افزود: طی چند روز اخیر به دلیل سرما و برودت هوا، میزان مصرف گاز در استان به شدت افزایش یافته است.

وی با تاکید بر رعایت صرفه جویی در مصرف گاز گفت: زمانی که مصرف گاز پایدار شود، شرایط برای تامین گاز واحدها و صنایع پایدار می شود.

وی به مجوز و مصوبه وزارت نفت از هیئت دولت اشاره کرد و گفت: مشترکانی که در ماه های دی تا اسفندماه میزان مصرف را تا ۲۰۰ مترمکعب کاهش دهند، قبض گاز انان رایگان خواهد بود.

حمزه تیموری گفت: اگر میانگین مصرف مشترکان طی سه ماه پایانی سال نسبت به مدت مشابه سال های قبل ۱۰ درصد کاهش یاید، ۱۵ درصد در گازبهاء تخفیف داده می شود و برای مشترکان پرمصرف ۱۵ درصد افزایش قیمت نیز اعمال می شود.

سرپرست شرکت گاز مازندران تصریح کرد: برودت شدید دما سبب افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری شده است و این مسئله منجر به قطع اتوماتیک گاز جایگاه های سی ان جی شده است.

وی با بیان اینکه گاز سی ان جی ها وصل شده است، گفت: تمام تلاش براین است مشکلی در مصرف گاز بخش خانگی ایجاد نشود.

حمزه تیموری بر لزوم دوگانه سوز کردن سوخت صنایع و واحدهای تولیدی پرمصرف تاکید کرد.

فقط گاز ۹۰ واحد تولیدی وصل شده است
همچنین حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت و معدن مازندران قطع گاز و برق را از جمله مشکلات واحدهای تولیدی بیان کرد و در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: واحدهای تولیدی در ایام تابستان با مشکل قطع برق و در زمستان و سرما با مسئله قطع گاز روبرو هستند.

وی افزود: امسال مشکلات واحدهای تولیدی دوبله شده و با قطع برق و گاز روبرو هستند و تاکنون گاز ۹۰ واحد تولیدی برقرار شده است و این میزان سه درصد از واحدهای تولیدی را شامل می شود.

قوانلو ادامه داد: اگر گاز یک واحد تولیدی ۱۰ روز قطع شود، مشکلات دیگری ایجاد می شود و به عنوان نمونه نباید گاز واحدهای تولیدی نظیر روغن کشی قطع شود.

قطع گاز مشکلات مضاعفی برای کارخانه ها ایجاد می کند
رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز با بیان اینکه قطع غیرمترقبه گاز واحدهای تولیدی و صنعتی مشکلات مضاعفی را ایجاد می کند، از دستگاه های اجرایی خواست تا قبل از قطع گاز اطلاع رسانی به واحدها صورت گیرد تا نسبت به جایگزینی سوخت اقدام کنند.

عبدالله مهاجر با بیان اینکه واحدهای تولیدی در شرایط کنونی با مسائل عدیده ای روبرو مواجه هستند، گفت: فولاد، آجرپزی از جمله بخش هایی هستند که نباید خدمات آن را غیرمرقبه قطع کرد و باید طبق مدیریت چند ساعت قبل و یا چند روز قبل اطلاع رسانی شود.

قطع بی برنامه و خودسرانه گاز واحدهای تولیدی سبب اختلال در کار این واحدها می شود، از اینرو صاحبان صنایع و کارشناسان امر تاکید می کنند باید در این زمینه مدیریت اصولی برای پیشگیری از برخی پیامدها صورت گیرد.

بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار مشترک گاز در مازندران وجود دارد.

کد خبر: ۶۵٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha