۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
خوشه‌های کسب‌وکار در خراسان شمالی گسترش می‌یابد
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی:

خوشه‌های کسب‌وکار در خراسان شمالی گسترش می‌یابد

بجنورد- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی از گسترش خوشه‌های کسب‌وکار در این استان خبر داد.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی، سیاوش وحدت با بیان اینکه خوشه‌های کسب‌وکار در این استان گسترش می‌یابد اظهار داشت: به همین منظور مطالعات لازم درزمینهٔ ۱۶رشته فعالیت انجام و به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ارائه‌شده است.

وی بابیان اینکه برخی از این رشته‌ها در خوشه‌های کسب‌وکار صنعتی و برخی دیگر در حوزه‌هایی مانند کشاورزی و دامداری هستند اضافه کرد: از این رشته فعالیت‌ها اولویت با رشته‌هایی است که نیاز کشور را درزمینهٔ‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و دامداری تأمین می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی ادامه داد: گزارش‌ها و مطالعات این خوشه‌ها توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بررسی و تأیید می‌شود و هم‌اکنون نیز مطالعه به‌روزرسانی خوشه‌های کسب‌وکار در استان انجام‌شده است.

ایجاد خوشه دام سبک
وحدت اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های مورد تأکید استان ایجاد خوشه "دام سبک" است و در صورت پذیرش آن از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، این خوشه نخستین خوشه از نوع خود است که در کشور تشکیل می‌شود.

وی بابیان این‌که تا قبل از این، صنعتی بودن خوشه‌ها مورد تأکید بود، تصریح کرد: اکنون نگاه جدیدی در صنایع کوچک شکل‌گرفته است که مبتنی بر توسعه کسب‌وکارهاست و با توجه به این‌که یکی از مزیت‌های استان، کشاورزی و تأمین گوشت موردنیاز کشور نیز از اولویت‌های استراتژیک است، استدلالات و دفاعیات خود را از ایجاد این خوشه به سازمان متبوع ارائه کرده‌ایم و امیدواریم نخستین خوشه کسب‌وکار دام سبک را در کشور ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی بابیان این‌که به‌جز خوشه کسب‌وکار دام سبک، زنبورداری و گیاهان دارویی نیز از دیگر کسب‌وکارهایی است که مطرح‌شده‌اند، افزود: خوشه پوشاک نیز در حال پیگیری است و با توجه به ظرفیتی که استان در این بخش دارد، راه‌اندازی آن می‌تواند به تقویت این کسب‌وکار در استان منتهی شود.

وحدت بابیان این‌که برخی از صنایع و کسب‌وکارهای استان ظرفیت خوشه شدن را ندارند، اضافه کرد: یکی از شرایط ایجاد خوشه، تمرکز جغرافیایی حداقل ۳۰ واحد از یک کسب‌وکار خاص است، اما صنایعی مانند اتاق‌سازی گرمه ظرفیت تبدیل به شبکه کسب‌وکار رادارند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در خراسان شمالی ۲ خوشه صنعتی "فرش" و "آبنبات" مستقل شده‌اند و یک مرحله از مدت‌زمان حمایت از خوشه پلاستیک به اتمام رسیده است و احتمال استمرار حمایت‌ها از این خوشه برای مدتی دیگر نیز وجود دارد.

استان خراسان شمالی دارای ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی و همچنین ۳ خوشه صنعتی شناخته‌شده "فرش"، "آبنبات" و "پلاستیک" است.

کد خبر: ۶۴٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha