۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
بودجه‌نویسی کشور تغییر کند، کار به استقراض نمی‌کشد
نماینده مردم نجف آباد در مجلس:

بودجه‌نویسی کشور تغییر کند، کار به استقراض نمی‌کشد

ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه‌نویسی کشور تغییر کند، کسری بودجه هم رفع خواهد شد و به دنبال آن استقراض دولت از بانک مرکزی نیز کاهش می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی درباره مراقبت‌های بودجه‌ای مجلس برای جلوگیری از استقراض دولت از بانک مرکزی و چاپ پول، گفت: مواردی برای مراقبت کردن از استقراض دولت از بانک مرکزی وجود دارد، ابتدا باید بودجه‌نویسی کشور به سمتی برود که منابع به راحتی وصول شود و این امر باعث می شود استقراضی از بانک مرکزی صورت نگیرد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه هنوز بودجه کشور سنتی نوشته می شود و هنوز پایه اصلی آن نفت است که منبع غیر قابل اعتمادی است و دوباره این منبع در سال آینده جزو پایه‌های اصلی بودجه بوده که باید این مورد در بودجه کم شود.

وی گفت: در بودجه سال آینده باید حداکثر سقف فروش نفت در روز یک میلیون بشکه دیده شود که اکنون بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه است. باید این موضوع در بودجه تغییر کند حتی آقای نوبخت هم بیان کرده که نمی‌توانیم نفت بفروشیم و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد قطعا استقراض از بانک مرکزی اتفاق می‌افتد.

ابوترابی با بیان اینکه باید واقع‌بینانه به بودجه نگاه شود و این نگاه باید در خرج هم وجود داشته باشد، تاکید کرد: منابع بسیار زیادی برای جبران نفت در بودجه وجود دارد تا کار به استقراض از بانک مرکزی نرسد مثلا مولفه‌ای که قابل وصول است مولفه مالیات است.

وی افزود: امروز بالای ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد یعنی همین مورد فقط تامین شود خود یک منبع برای رفع کسری بودجه خواهد بود و نکته بعدی این است که باید خرج کالاهای غیر ضرور که رقم ۲۰ میلیارد تومان در سال است کاهش یابد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس با بیان اینکه باید خرج ادارات و شرکت‌های دولتی کاهش یابد، گفت: اگر این مولفه‌ها را انجام دهیم، می‌توانیم کسری بودجه را رفع کنیم که به دنبال آن استقراض دولت از بانک مرکزی هم کاهش می‌یابد.

کد خبر: ۶۴٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha