۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
«کریم»؛ خدمات رسان اینترنتی که غول خاورمیانه شد| ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی
بازار گزارش می‌دهد؛

«کریم»؛ خدمات رسان اینترنتی که غول خاورمیانه شد| ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی

فروشگاه «کریم»(Careem) یک بستر اینترنتی برای منطقه خاورمیانه با هدف ساده سازی و بهبود زندگی مردم و ایجاد یک سازمانی عالی و الهام بخش، فراهم کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل:  کشور امارات سرشار از  فروشگاههای خاص، مراکز خرید و کالاهایی با برندهای معروف در دنیا است. بسیاری از گردشگران خارجی علاوه بر بازدید از جاذبه های توریستی این کشور به دنبال خرید و گشتن در مراکز خرید هستند. اما عده ای نیز تمایل به خرید از این کشور به خصوص شهر دبی را دارند، اما شرایط و فرصت سفر برای آن ها مهیا نیست. بنابراین، فروشگاههای اینترنتی این کشور به منظور خرید آنلاین، فرصتهای خوبی را در اختیار خریداران قرار می دهد. 

یکی از این فروشگاه های اینترنتی مستقر در دبی، فروشگاه «کریم» Careem زیر مجموعه شرکت امریکایی «اوبر» است که یک بستر اینترنتی برای منطقه بزرگ خاورمیانه با هدف ساده سازی و بهبود زندگی مردم و ایجاد یک سازمانی عالی و الهام بخش، به شمار می رود.

این فروشگاه اینترنتی به عنوان یک سوپر اپ Supper app در جهت خدمات رسانی به منطقه با ارائه خدمات مرتبط با حمل و نقل انبوه، تحویل کالا و پرداخت ها به طور روزمره در حال انجام فعالیت است. 

«کریم» در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۲ تأسیس شد و در سال ۲۰۲۰ توسط اوبر، یک کمپانی امریکایی ارائه تاکسی اینترنتی که از طریق اپ موبایل مسافرین را با نزدیکترین راننده مرتبط می ‌سازد و موقعیت مسافر را به راننده می ‌فرستد، خریداری شد.

«کریم» در بیش از ۱۰۰ شهر در ۱۴ کشور جهان از جمله خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوبی فعالیت می کند و بیش از یک میلیون فرصت شغلی در منطقه ایجاد کرده است. ارزش مالی این شرکت از سال ۲۰۱۸ بیش از دو میلیارد دلار گزارش شده است. 

با نگاهی به تاریخچه راه اندازی این فروشگاه اینترنتی در می یابیم که توسط دو نفر با نامهای «موداسر شیخا»، یک آمریکایی پاکستانی تبار و «مگنوس اولسون» از سوئد که هر دو به عنوان مشاور مدیریت در شرکت McKinsey & Company کار کرده بود، بنیانگذاری شد.  اپلیکشین آن در ژوئیه ۲۰۱۲ به عنوان یک سرویس مبتنی بر وب در جهت رزرو اتومبیل های شرکتی آغاز به کار کرد و با استفاده از کرایه دادن اتومبیل و همچنین سوارکاری برای استفاده روزمره، به یک فروشگاه اجاره و کرایه تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۵، «کریم»، یک شرکت خدمات خانگی مستقر در عربستان سعودی را خریداری کرد و در سال ۲۰۱۷، برنامه ای را در جهت تمدید مرخصی زایمان و استخدام زنان بیشتر اعلام نمود.

در ژوئن ۲۰۱۷، «کریم» به عنوان بخشی از تعهد ایجاد یک میلیون شغل در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی تا پایان سال ۲۰۱۸ عملیات خود را در فلسطین آغاز کرد و سپس در ژانویه ۲۰۱۸، اولین سرویس خدمات کرایه اتومبیل Ride hailing services به عنوان برنامه ای که مسافران و رانندگان محلی را با استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود به یکدیگر متصل می کنند، در بغداد راه اندازی شد. این شرکت همچنین دارای مکان هایی در نجف و اربیل و کردستان عراق است.

در فوریه ۲۰۱۸ اعلام شد که  «کریم روند منو» Careem RoundMenu، یک لیست رستوران و پلت فرم سفارش غذا را که در سراسر جهان عرب فعالیت می کند، خریداری کرده است. در آگوست ۲۰۱۸، «کریم» اعلام کرد که  ارائه خدمات اتوبوسی را از شهرهای مصر آغاز می کند. 

پس از آن، در ماه مه ۲۰۱۹ ، این فروشگاه اینترنتی اعلام کرد که «کریم بایک» Careem Bike را در جهت ایجاد خدمات مرتبط با دوچرخه سواری در امارات متحده عربی راه اندازی کرده است. در ۲۷ فوریه نیز سال ۲۰۲۰، «کریم» اعلام کرد که به زودی «کریم پی» Careem Pay، کیف پول دیجیتالی را برای جایگزینی پرداخت های نقدی راه اندازی خواهد کرد.  

علاوه بر آن، در نوامبر سال ۲۰۱۵، «کریم» اعلام کرد که ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری را با گروه ابراج برای پیشبرد کار خود انجام داد و  در اکتبر ۲۰۱۶،  با تنظیم کنندگان در دبی به توافق رسید که به موجب آن مشتریان می توانند تمام تاکسی ها و لیموزین های فعال در دبی را از طریق برنامه تلفن همراه «کریم» رزرو کنند. علاوه بر آن، در دسامبر ۲۰۱۶، این شرکت ۳۵۰ میلیون دلار بر اساس ارزیابی یک میلیارد دلاری جمع آوری کرد.

شرکت مخابرات سعودی در این دور بودجه در ۱۰ درصد از سهام «کریم» سرمایه گذاری کرد. همچنین، در اکتبر ۲۰۱۸ این شرکت،  ۲۰۰ میلیون دلار بودجه از سرمایه گذاران فعلی خود تأمین کرد. 

در ۲۶ مارس ۲۰۱۹، اوبر توافق کرد که این شرکت را به ارزش مالی ۳.۱ میلیارد دلار، از جمله ۱.۴ میلیارد دلار پول نقد و ۱.۷ میلیارد دلار اسکناس قابل تبدیل، خریداری کند.

در ۲۶ مارس ۲۰۱۹، اوبر توافق کرد که کریم را به مبلغ ۳.۱ میلیارد دلار، از جمله ۱.۴ میلیارد دلار پول نقد و ۱.۷ میلیارد دلار اسکناس قابل تبدیل، خریداری کند

در سال ۲۰۱۸، «کریم» اعلام کرد که در حال راه اندازی یک برنامه خدمات تحویل غذا به نام «کریم ناو» Careem Now است که در ابتدا مواد غذایی و دارویی را در دوبی و جده تحویل می دهد. در سال ۲۰۱۹ این سرویس به ریاض و امان گسترش یافت و اعلام کرد که در پاکستان نیز راه اندازی می شود.

در ۲۱ آوریل سال ۲۰۲۰، این سرویس خدمات دبی خود را به ارائه مواد غذایی و سایر محصولات ضروری گسترش داد. در چهارم ماه مه ۲۰۲۰، Uber Eats اعلام کرد که از امارات متحده عربی خارج می شوند و خدمات آنها از طریق Careem Now انجام می شود.

در پاکستان، این شرکت رانندگان زن را استخدام می کند. زنان همچنین در مصر و اردن به عنوان راننده استخدام می شوند و در عربستان سعودی، زنان ۸۰ درصد مشتریان این شرکت را تشکیل می دهند. این شرکت، در نظر داشته تا سال ۲۰۲۰، ۲۰ هزار نیروی کار زن داشته باشد. در عربستان سعودی، «کریم» و اوبر استخدام زنان را به عنوان بخشی از زنان سعودی برای پیشبرد جنبش آغاز کرده اند. زنان به طور قانونی مجاز به شروع رانندگی در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ بوده اند.

در سال جاری و با وجود بحران کرونا در سرایر جهان و پیامدهای منفی آن بر بازارها، این فروشگاه در وبلاگ خود اعلام کرد که ۳۱ درصد از نیروی کار خود را که ۵۳۶ کارمند است، اخراج کرده است. 

 «کریم بایک» طی دو سال گذشته از حامیان کریکت بوده و از  جمع آوری کمک های مالی برای کودکان در کشورهای در حال توسعه حمایت کرده است. علاوه بر این، در پاکستان، کریم Robin Hood Army و ارتش رابین هود ابتکار عملی را برای تغذیه بیش از ۱۰ هزار نفر در سراسر کشور به عهده گرفته اند.

کد خبر: ۶۴٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha