۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
سدسازی را بهتر از مدیریت مخزن بلد هستیم / بی توجهی به سیل و خشکسالی در برنامه های توسعه ای
کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو:

سدسازی را بهتر از مدیریت مخزن بلد هستیم / بی توجهی به سیل و خشکسالی در برنامه های توسعه ای

کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو با بیان اینکه بیشتر از سدسازی به مدیریت درست منابع آبی نیاز داریم، ادامه داد: آنچه در بسیاری از مواقع فراموش می‌کنیم و به درستی انجام نمی دهیم مدیریت مخازن سدهاست.

بازار- « ۳۳ سد جدید تا پایان دولت تدبیر و امید در کشور ساخته می شود.» این خبر را در حالی قاسم تقی‌زاده  معاون آب و آبفا وزارت نیرو اعلام کرده که کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو به بازارمی گوید: سدهای موجود  و سدهایی که  ساخت آنها در دست اجراست، در بیشتر شهرها جوابگوی نیاز کشور بوده و نیازی آغاز دوباره پروژه های سدسازی نیست.

هدایت فهمی با بیان اینکه بیشتر از سدسازی به مدیریت درست منابع آبی نیاز داریم، ادامه داد:  آنچه در بسیاری از مواقع فراموش می‌کنیم و به درستی انجام نمی دهیم مدیریت مخازن سدهاست.  

او با بیان اینکه این روزها برخی به بهانه مدیریت سیلاب از سدسازی بیشتر در کشور سخن می‌گویند، ادامه داد: برای مدیریت سیلاب تنها سدسازی کافی نیست اما برخی سعی دارند تا این تصور را ایجاد کنند که همه مشکلات در حوزه تامین و حفاظت از منابع آبی تنها به ساخت سدها بستگی دارد  و اگر سدی ساخته نشود، نتیجه این می‌شود که هیچ کاری در حوزه آب صورت نگرفته است.

کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو معتقد است که نمی توان زیان رخدادهای طبیعی را به طور کامل حذف کرد  اما می توان با برنامه ریزی صحیح آن را به حداقل ممکن کاهش داد.

فهمی با اشاره به تغییر اقلیم در ایران، می‌گوید: با وجود اینکه ایران خشکسالی‌ها و سیلاب‌های متعددی را در سال های گذشته شاهد بودیم اما هیچ برنامه جامعی را برای مقابله با سیل و خشکسالی نداریم و حتی در برنامه ششم توسعه توجهی به آن نشده است.

تغییر موضع دولت در سد سازی

نگاهی به وضعیت سد سازی در سال های بعد از انقلاب نشان می دهد که در دولت‌های اول و دوم تنها یک سد، در دولت سوم سه سد و در دولت پنجم نیز دو سد به بهره‌برداری رسید اما از دولت ششم و هفتم می‌توان به‌عنوان دولت‌های میانه‌رو در سدسازی یاد کرد؛ چراکه در هر کدام از آن‌ها ۱۳ سد به بهره‌برداری رسید.

این در شرایطی است که پس از دولت ششم، کشور با حجم وسیع سدسازی روبه‌رو بود؛ به‌طوری که تنها در دولت هشتم ۳۵ سد به مدار بهره‌برداری وارد شد. در ادامه این روند، در دولت بعد یعنی دولت نهم، از اول مهرماه سال ۱۳۸۴ تا پایان شهریور سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۱۸ سد به‌بهره‌برداری رسید اما قله سدسازی در دولت دهم و با تعداد ۳۹ سد قرار داشت.

 پس از آن، دولت تدبیر و امید، به‌طور جدی در بحث سدسازی مورد انتقاد قرار گرفت و همین مساله موجب شد که تعداد سدهای بهره‌برداری شده در این دولت، با کاهش روبه‌رو شود و دولت یازدهم ۲۵ سد و دولت دوازدهم نیز تنها سه سد را به‌بهره‌برداری برساند. اما درمجموع طی این سال‌ها ۱۷۲ سد به ظرفیت ۵۱ هزار و ۷۶۵ میلیون مترمکعب به‌بهره‌برداری رسید و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اکنون ۶۷۲ سد در دست بهره‌برداری، ۱۲۰ سد در دست ساخت و ۱۷۶ سد در دست مطالعه قرار دارد. دولتی که در ابتدا خود سدسازی را مورد انتقاد قرار داده بود حالا از ناکافی بودن سدهای کشور سخن گفته و معتقد است که سدسازی را باید با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

کد خبر: ۶٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha