۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
رتبه و سهم آذربایجان شرقی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مناسب است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی:

رتبه و سهم آذربایجان شرقی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مناسب است

تبریز- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: رتبه استان در میان دیگر استان‌های کشور در بحث سهم درآمدی و هزینه‌ای در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مناسب است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، داود بهبودی دوشنبه در جلسه تبیین و تشریح مواد و تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای فعالین اقتصادی استان در محل اتاق تبریز با تشریح جزئیاتی از لایحه بودجه ۱۴۰۰ و همچنین سهم هر استان در بودجه مربوطه گفت: سهم استان‌های مختلف کشور (به جز تهران) از کل درآمدهای استانی در لایحه بودجه احصا شده است که در این میان، استان آذربایجان شرقی با سهم تقریبی ۲.۶ درصد در ردیف هفتم کشور قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه از بابت هزینه‌ای هم در رتبه هفتم کشور گرفته‌ایم، گفت: این امر نشان دهنده برابری سهم درآمدی و هزینه‌ای استان در میان دیگر استان‌ها است.

وی ادامه داد: در این لایحه، درآمد پیش بینی شده که باید در سال آینده از آذربایجان شرقی وصول شود، رشد ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد که البته این میزان در کشور ۲۷ درصد است.

بهبودی با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی بودجه، مجموع هزینه‌ها در استان که شامل اعتبارات ملی و استانی است، نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود، گفت: از لحاظ رتبه و سهم استان در کشور در جایگاه خوبی قرار گرفته‌ایم اما این به معنای مناسب بودن قدرت خرید در لایحه پیشنهادی نیست چرا که قدرت خرید در بودجه آینده به دلیل مشکلات موجود در مجموع کاهش خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص لزوم اصلاح ساختار در بودجه گفت: همه بر روی ضرورت اصلاح ساختار بودجه اتفاق نظر دارند اما باید بدانیم که این موضوع یک بحث کوتاه مدت نبوده چرا که نیاز به یکسری فرهنگ سازی و اقدامات زیربنایی دارد. اینکه هر ارگان و سازمانی منتظر اصلاح ساختار و کاهش هزینه‌ها از ارگانی دیگر باشد، قطعاً کارگشا نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور با وجود وابستگی بالا به نفت، در بازار جهانی نفت سهم چندان بالایی ندارد، گفت: متأسفانه هم اکنون تمامی بخش‌های جامعه اعم از دولت، مجلس و حتی صادرکنندگان به درآمدهای نفتی عادت کرده و به آن متکی هستند که این تفکر باید به تدریج تغییر یابد.

بهبودی در خصوص اسناد خزانه که ۳۵ درصد بودجه را تأمین می‌کنند نیز گفت: اگر این امر در بودجه پیش بینی نمی‌شد، باید عملاً بودجه عمرانی را صفر در نظر می‌گرفتیم. اگر درآمدهای ما به نحو دیگری قابل وصول بود، قطعاً وضعیت به نحو دیگری رقم می‌خورد اما با ظرفیت کنونی، باید این راهکارها نیز در لایحه بودجه مطرح می‌شد.

در این جلسه فعالان بخش خصوصی به بیان دغدغه‌ها و راهکارهایی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرداختند.

کد خبر: ۶۳٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha