۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
قطعات زمین آبی تفکیک شده در اردبیل به ۲.۲ دهم هکتار رسیده است
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اردبیل:

قطعات زمین آبی تفکیک شده در اردبیل به ۲.۲ دهم هکتار رسیده است

اردبیل- شاهی زارع، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل گفت: متأسفانه قطعات زمین آبی تفکیک شده در استان به ۲.۲ دهم هکتار رسیده که مکانیزه کردن این اراضی بی معنا به نظر می‌رسد.

عیسی شاهی زارع در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ما برکات توسعه بخش کشاورزی را در تحریم و شرایط کرونا به عینه مشاهده کردیم که با وجود تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و گردشگری، توسعه بخش کشاورزی به معنای واقعی اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: در کنار رشد تولید و افزایش تأمین امنیت غذایی در این بخش، ارزش افزوده این بخش در کنار صادرات محصولات متنوع زمینه ای را فراهم کرده تا همچنان کشاورزی به عنوان محور توسعه کشور و استان اردبیل مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل به سه عنصر آب، خاک و نیروی انسانی به عنوان مثلث پیش برنده در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: ما در بخش آب و تأمین آن به مانند بحران در سایر استان‌ها با مشکلات چندانی روبه رو نیستیم ولی همچنان موضوع صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آب با بهره گیری از سیستم سامانه نوین آبیاری در دستور کار است.

در کشور با مشکل خُرد شدن اراضی روبه رو هستیم
شاهی زارع تجهیز منابع ارزشمند در این زمینه را یادآور شد و خاطر نشان کرد: کشاورزان ما شبانه روز تلاش می کنند تا تولید خود را کیفی تر و با شرایط مطلوب به پیش ببرند به طوریکه در سال های اخیر سطح تولید به مراتب بیشتر شده و ارزش افزوده این بخش بالا رفته است.

وی با بیان اینکه در کشور با مشکل خرد شدن اراضی روبه رو هستیم، اضافه کرد: این یک تهدید جدی به شمار می رود که در قانون ارث نیز به آن توجهی نشده و متأسفانه قطعات زمین آبی تفکیک شده در استان به ۲.۲ دهم هکتار رسیده که مکانیزه کردن این اراضی بی معنا به نظر می رسد.

شاهی زارع ضرورت حفظ یکپارچگی اراضی را با اصلاح قانون ارث یادآور شد و بیان کرد: در اراضی یکپارچه است که سیستم مکانیزه و آبیاری مدرن می تواند جوابگو باشد چرا که تصمیم های عرفی به خرد شدن اراضی منجر شده که این امر نتیجه ای جز نابودی بخش کشاورزی به همراه نخواهد داشت.

وی به عامل انسانی در توسعه بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: شاغلان این بخش نیازمند آموزش های مدرن و پیشرفته هستند تا تولیدات خود را بر همین مبنا افزایش دهند.

شاهی زارع موضوع ترویج را در کنار آموزش و تحقیقات در جهاد کشاورزی یادآور شد و افزود: اعتبار اختصاص یافته به این حوزه بسیار پایین آمده و عدد و ارقام آن به کمتر از یک هزار و ۶۵۰ تومان به ازای هر بهره بردار رسیده است.

باید در توسعه آبیاری مدرن پیشقدم شویم
وی سرانه اعتبار اختصاص یافته برای ترویج بخش کشاورزی را به ازای هر زارع در استان اردبیل ۳۰ ریال اعلام کرد و ادامه داد: با این شرایط انتقال یافته های علمی میسر نخواهد بود در حالی که در کشوری مانند ترکیه سرانه ترویج و آموزش به ازای هر کشاورز دو هزار دلار تعیین شده است.

شاهی زارع به عنصر با ارزش آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما باید در توسعه آبیاری مدرن پیشقدم شویم و به معنای واقعی دولت ۸۵ درصد هزینه آبیاری مدرن را پرداخت کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت تا سقف ۱۷ میلیون تومان به ازای هر هکتار پرداخت می کند در حالی که با توجه به تورم موجود این رقم جوابگوی اجرای طرح های آبیاری مدرن نیست و در این زمینه باید مجلس تصمیم گیری در بودجه سال آینده را داشته باشد.

کد خبر: ۶۳٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha