۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
 بودجه ۱۴۰۰ به دولت بر نمی گردد| اصلاح اشکالات و ناهمگونی های بودجه در مجلس
عضو کمیسیون برنامه و بودجه به «بازار» خبر داد؛

 بودجه ۱۴۰۰ به دولت بر نمی گردد| اصلاح اشکالات و ناهمگونی های بودجه در مجلس

وزرای دولت و مسئولان اقتصادی کشور میهمان مجلس برای چکش کاری لایحه بودجه سال آینده

قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید؛ بازگشت بودجه سال آینده به دولت برای اصلاح، به صلاح نیست چرا که دولت دوازدهم به دلیل پایان عمر خود انگیزه چندانی برای حل این مسئله مهم را ندارد، بنابراین قرار بر این شد تا خود مجلس مشکلات بودجه ۱۴۰۰ را رفع کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بودجه سال آینده به دلیل وجود اعداد و ارقام غیر کارشناسی نسبت به پیش بینی درآمدها و چگونگی هزینه ها پر از اشکال و ابهام است، اشکالاتی اساسی که به عقیده کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس در صورت عدم بررسی دقیق و اصلاح آن تورمی بسیار سنگین را در سال آینده به کشور تحمیل می کند. امید به فروش نفت آن هم روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه، انتشار اوراق بدهی، رشد زیاد هزینه ها و... نمونه توهمات درآمدی دولت است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده شده است. در چنین شرایطی است که خیلی از نمایندگان مجلس با مشاهده جزئیات بودجه و غیر واقعی بودن اعداد و ارقام آن، خواهان بازگشت آن به دولت شده اند.

بودجه متورم و متوهم سال آینده زیر ذره بین مجلس
برخی از نمایندگان مجلس معتقدند؛ تورم بودجه سال آینده بسیار بالاست، نکته بعدی درباره بودجه آن است که دولت در بودجه سال آینده هزینه ها را به شدت افزایش داده و به رغم اینکه سالجاری نتوانسته است میزان درآمدهای بودجه را به صورت ۱۰۰ درصدی محقق کند، بنابراین معلوم نیست چگونه به یکباره به دنبال افزیش ۴۶ درصدی هزینه های جاری در سال آتی است.  در چنین شرایطی مبنای این کار هنوز برای مجلس مشخص نیست و از آنجایی که باید بدنبال حذف درآمدهای نفتی از بودجه بود و پایه های جدید مالیاتی ایجاد شود اما عجیب به نظر می رسد که سخنگوی دولت اعلام کرده است باید نفت بیشتر در سال آینده به فروش رود.

از آنجایی که باید بدنبال حذف درآمدهای نفتی از بودجه بود و پایه های جدید مالیاتی ایجاد شود اما عجیب به نظر می رسد که سخنگوی دولت اعلام کرده است باید نفت بیشتر در سال آینده به فروش رود

کسری ۳۵۰ هزار میلیاردی بودجه ۱۴۰۰!
به اعتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس، لایحه بودجه سال آینده تا ۳۵۰ هزارمیلیارد تومان کسری خواهد داشت که این موضوع به معنای چاپ پول و رشد شدید تورم است. اکنون که بودجه سال آینده برای نمایندگان مجلس نیازمند اصلاح ساختاری اما باید در نظر گرفت که تغییر و تحولات بودجه ای نیز از سوی مجلس محدود بوده و تغییر بیش از ۱۰ درصد آن باید با اجازه شورای نگهبان صورت گیرد. در چنین شرایطی است که اگر بودجه به دولت برنگردد، باید شورای نگهبان در اصلاح بودجه متقاعد شود. تاکید نمایندگان ملت بر اصلاح بودجه سال آینده در حالی است که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درخصوص اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ متکی به مذاکره و خوش‌بینی به آمریکا تدوین شده است، می گوید؛ اتکاء بودجه کشور به این مسائل و سیاسی بستن بودجه اشتباه بزرگی است بنابراین بودجه باید براساس واقعیت‌های قابل تحقق نگارش و تصویب شود.

نصرالله پژمان‌فر، با انتقاد از پیش‌بینی‌های غیرواقعی و غیرضرور صورت گرفته در بخش درآمدی و هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، تاکید دارد؛ به یقین "مصارف" در لایحه بودجه باید با توجه به درآمدهای واقعی کشور آورده شوند چراکه نمی‌توان مصارف را تا ۶۰ درصد افزایش داد و گفت؛ کشور خودش به هر شکلی، حتی با خلق پول، درآمد لازم برای این مصارف را کسب کند چراکه منجر به فقیرتر شدن مردم می‌شود لذا باید ابتدا درآمدهای واقعی را در نظر گرفت تا افزایش مخارج براساس آن باشد.

چکش کاری بودجه سال آینده در مجلس
جعفر قادری، عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت بررسی بودجه سال آینده گفت: ساختار بودجه باید اصلاح شود، این اصلاح در صورتی خواهد بود که بودجه به دولت برگرداننده شود، حال از آنجایی که دولت مصر بر تحقق ارقام و اعداد بودجه (درآمدها و نحوه هزینه ها) در سال آینده است، بنابراین نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیده اند که با هماهنگی با دولت و شورای نگهبان اصلاح بودجه در درون مجلس انجام شود و به دولت برنگردد.

با توجه به این که دولت مصر بر تحقق ارقام و اعداد بودجه (درآمدها و نحوه هزینه ها) در سال آینده است، بنابراین نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیده اند که با هماهنگی با دولت و شورای نگهبان اصلاح بودجه در درون مجلس انجام شود و به دولت برنگردد

وی با بیان اینکه بحث هایی مطرح شد تا بودجه ۱۴۰۰ برای رسیدگی بیشتر، تغییر و اصلاح آن به دولت برگردد، اضافه کرد: ازآنجایی که دولت انگیزه ای برای تغییر و اصلاح بودجه پیشنهادی سال آینده به مجلس را ندارد، بنابراین مجلس قبول کرده است تا با اصلاح بودجه سال آینده به تدریج کار بررسی  را پس از رای گیری کلیات آن در کمیسیون های تخصصی شروع کند و شورای نگهبان نیز باید بپذیرد که بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده بدون اصلاح تحقق پذیر نیست و مشکلات عدیده ای را بر کشور تحمیل خواهد کرد.

بودجه یک دوازدهمی نداریم
وی اظهارداشت: برخی می گویند؛ بودجه سال آینده به صورت یک دوازدهم تصویب و کار بررسی آن به تدریج انجام شود اما به نظر می رسد این شیوه نیز درست و منطقی نیست چرا که دولت چون سال پایانی عمر خود را می گذارند نیازمند منابع برای اداره امور کشور بوده که چنین رویکردی نیز مشکل آفرین است.

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هفته جاری قرار است جلساتی با حضور نمایندگان دولت، بانک مرکزی و وزارا برگزار و در مورد اصلاح بودجه سال آینده تصمیماتی گرفته شود، افزود: کمیسیون تلفیق مجلس امروز یا فردا راجع به کلیات بودجه سال آینده رای گیری می کند.

در هفته جاری قرار است جلساتی با حضور نمایندگان دولت، بانک مرکزی و وزارا برگزار و در مورد اصلاح بودجه سال آینده تصمیماتی گرفته شود، همچنین کمیسیون تلفیق مجلس امروز یا فردا راجع به کلیات بودجه سال آینده رای گیری می کند

حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، ریس سازمان امورمالیاتی و وزیر اقتصاد در مجلس
در سخنان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با خبرگزاری بازار در مورد رسیدگی به بودجه سال آینده در حالی مطرح است که، رحیم زارع سخنگوی تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در اولین نشست خبری این کمیسیون گفت: اولین جلسه رسمی کمیسیون تلفیق بودجه امروز (شنبه ۶ دی ماه) با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی و معاونانشان برگزار شد.

وی ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابتدای این نشست گزارشی از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ از لحاظ کیفی و کمی ارائه و به سوالات نمایندگان پاسخ داد. همچنین دژپسند و پارسا نیز گزارشی از بودجه سال آینده به نمایندگان ارائه کردند. در این جلسه نوبخت در ارائه گزارش ۸ ماهه از عملکرد بودجه سال ۹۹ ضمن اشاره به سهم مصوب ۳۸۴ هزار میلیارد تومانی بودجه اعلام کرد که تنها ۳۵۳ هزار میلیارد تومان آن بودجه عملکردی داشته است و ۳۱ هزار میلیارد تومان در بحث بودجه عملکرد، صرفه جویی اجباری صورت گرفته است. زارع تصریح کرد: در بخش مصارف؛ ۲۰۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ دیده شده بود که این مبلغ در سال ۹۹ ۳۵۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد، یعنی سهم مصارف  در سال جاری نسبت به سال ۹۸، حدود ۳۹ درصد افزایش داشته است.

اعتبارات هزینه ای در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به سهم اعتبارات در سال ۹۹ هم گفت: ۶۵ درصد از موارد تخصیص یافته تاکنون افزایش یافته و اعتبارات هزینه ای در سال جاری نسبت به سال ۹۸ در حدود ۳۵ درصد بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در بخش اعتبارات حقوق و مزایا، پرداخت ها در سال جاری حدود ۵۳ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته، و عدم تحقق منابع در سال ۹۹ حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم  بیان کرد: نوبخت ضمن ارائه گزارشی از کلیات لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد که ۸۰ هزار میلیارد تومان بابت اصل اوراقی که به مردم واگذار شده و ۵۰ هزار میلیارد تومان برای سود آن یعنی در مجموع حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات جاری امسال برای پرداخت اصل و سود اوراقی تاکنون منتشر شده است و ۲۰ هزار میلیارد تومان هم برای تعهدات بین المللی پرداخت می شود.

زارع تصریح کرد: ۱۰۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی، ۶۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، ۵ هزار میلیارد تومان برای فرهنگیان، ۳۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت طرح یارانه معیشتی ۶۰ میلیون نفر، ۴۳ هزار میلیارد تومان برای ۷۸ میلیون نفر در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: در این نشست دژپسند نیز ضمن اشاره به تاثیر بودجه بر شاخص های کلان اقتصادی اعلام کرد که موجودی سرمایه در سال های ۹۸ و ۹۹ با کاهش همراه بوده و رشد سرمایه گذاری در سال ۹۷ و ۹۸ و سه ماهه اول سال ۹۹ دارای رشد منفی بوده و همچنین تشکیل سرمایه ثابت با کاهش روبرو بوده است.

چرایی افزایش ۲۱ درصدی مالیات در سال آینده
وی گفت: وزیر امور اقتصادی در این جلسه بیان کرد، که در بحث چرایی افزایش ۲۱ درصدی مالیات در سال آینده با توجه به این مسائل، مقایسه ای را انجام داده ایم، در سال ۹۸ رشد مالیات ۲۳ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ درصد دیده شده است، در بحث درآمدهای گمرکی نیز منفی ۸ درصد در بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری کاهش داشته، اما درآمدهای مالیاتی از ۱۷۹ هزار میلیارد تومان به ۲۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده که این بیانگر ۲۵ درصد رشد در این بخش است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حضور زنگنه وزیر نفت و همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: طی روزهای آینده با توجه به برگزاری جلسه صحن علنی در نوبت صبح، در نوبت عصر جلسات کمیسیون را برگزار می کنیم و در این همین رابطه نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه به سوالات نمایندگان پاسخ خواهد داد.

کد خبر: ۶۳٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha