۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
واکنش‌ها به توافق در مورد روابط تجاری پسابرگزیت

واکنش‌ها به توافق در مورد روابط تجاری پسابرگزیت

اتحادیه اروپا و انگلیس روز گذشته (پنجشنبه) پس از ۱۰ ماه مذاکرات دشوار در مورد روابط تجاری دو طرف پس از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) سرانجام به توافق رسیدند؛ توافقی که از سوی بسیاری از کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش بازار، یک توافق تاریخی درست در لحظه آخر پس از ماه‌ها مذاکره اتحادیه اروپا و انگلیس روز پنجشنبه در مورد روابط تجاری دوجانبه آینده پس از برگزیت به توافق رسیدند.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: «مذاکرات بسیار دشوار بود و چالش‌هایی داشت، اما باید برای دستیابی به این توافق مبارزه می‌کردیم.»

تعرفه‌های گمرکی و دسترسی ماهیگیران اروپایی به آب‌های انگلیس دو موضوع مهم اختلاف در توافق بود.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت: «چهار سال است که مردم انگلیس به رای دادند که پول خود، مرزهای خود و قوانین خود و آب‌های سرزمینی خود را (از اتحادیه اروپا) پس بگیرند و از اتحادیه اروپا خارج شوند. توافقی که این امکان را برای کالاهای انگلیسی فراهم خواهد کرد تا بدون تعرفه‌های گمرکی یا سهمیه بندی در بازار اتحادیه اروپا به فروش برسد. توافقی که در واقع این امکان را برای شرکت‌های ما فراهم می‌کند با دوستان اروپایی خود تجارت بیشتری داشته باشند.»

در حالی که یک هفته تا خروج قطعی انگلیس از اتحادیه اروپا مانده است، جدایی دوستانه‌ای پس از تلاشی بسیار سخت و پرتنش حاصل شد.

میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت گفت: «امروز روز آرامش است، اما همراه با غم و اندوه، اگر بخواهیم آن را با آنچه در گذشته بود و آنچه پیش رو داریم مقایسه کنیم. به رغم این توافق، تغییرات واقعی در تاریخ یکم ژانویه اتفاق خواهد افتاد.»

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در واکنش به این توافق، اطمینان داد که این یک توافق خوب است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز به نوبه خود اطمینان داد که اروپا می‌تواند به آینده بنگرد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اتحاد و اراده اروپا نتیجه داد. توافق با انگلستان برای محافظت از شهروندان، ماهیگیران و تولید کنندگان ما ضروری است. ما اطمینان خواهیم داد که این خوب است. اروپا پیش می‌رود و می‌تواند به آینده‌ای متحد، مستقل و قدرتمند نگاه کند.»

متن این توافق باید به تصویب کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان انگلیس برسد. فرایندی که احتمالا چند روز طول خواهد کشید.

کد خبر: ۶۳٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha