۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
 همتی: مشکل خرید واکسن کرونا حل شد| تداوم تلاش ها برای تولید واکسن در داخل
گزارش بازار از چگونگی تهیه و تامین واکسن کووید ۱۹

همتی: مشکل خرید واکسن کرونا حل شد| تداوم تلاش ها برای تولید واکسن در داخل

رئیس کل بانک مرکزی در حالی از حل شدن مشکل خرید واکسن خبر می دهد که تولید این واکسن اکنون در داخل در حال گذراندن مراحل پایانی است و قرار است تست انسانی آن این روزها انجام شود.

به گزارش بازار، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: "در یکی از پست های قبلی ام تاکید کردم تحریم آمریکا و نیاز به اخذ موافقت اوفک، موجب شده است که مسئله خرید واکسن کرونا از کوواکس (covax) با مشکل وتأخیر روبرو شود. در این خصوص چند نکته را برای اطلاع مردم عزیز اعلام می کنم: 
موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) بامداد امروز دریافت شد و دستور پرداخت وجه را صادر کردیم. پیگیری های لازم در این زمینه بی وقفه ادامه دارد.
بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونا در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو  تخصیص داده است. در صورت نیاز، منابع بیشتری نیز تأمین خواهیم کرد.
هماهنگی لازم را با وزارت بهداشت در این خصوص داریم و مردم عزیز مطمئن باشندکه خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجام خواهد شد.

بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونا در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو  تخصیص داده است. در صورت نیاز، منابع بیشتری نیز تأمین خواهیم کرد

تقدیر رئیس کل از تولید کنندگان داخلی واکسن کرونا
درکنار اقدام برای تخصیص ارز خرید واکسن کرونا، حمایت و پشتیبانی لازم، برای تامین ارز تجهیزات مورد نیاز خط تولید برای تولید داخلی واکسن را، با اولویت خاص، پیگیر هستیم. به همه تلاشگران این عرصه خسته نباشید میگویم. "
به گزارش بازار، واردات واکسن کرونا در حالی قرار است انجام شود که نمایندگان مجلس، کادر پزشکی و وزارت بهداشت بر واردات این واکسن تاکید ویژه دارند.

سلامت را با هیچ معیاری نمی توان سنجید
دکتر ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره واردات واکسن به کشور برای جلوگیری از آمار مرگ و میز ناشی از بیماری کووید ۱۹ گفت: سلامت را با هیچ معیاری نمی توان سنجید و مرگ یک نفر از هموطنانمان به دلیل ابتلای به کرونا زیاد است.
وی با بیان این که دولت علاوه بر حمایت جدی از مراکز دانش بنیان و شرکت های تولید واکسن ایرانی کرونا باید به فکر واردات آن هم باشد، گفت: اکنون که واکسن کرونا در دنیا ساخته شده است این واکسن به هر شکل ممکن باید وارد کشور شود. بانک مرکزی و نهادهای مرتبط نیز باید از هیچ تلاشی برای واردات واکسن کرونا به داخل دریغ نکنند.
البته بحث تحریم، کمبود ارز، و نبود تجهیزات سردخانه ای نگهدارنده این واکسن، سری مشکلاتی بود که مسئولان دلیل وارد نکردن واکسن کرونا را عنوان می کردند. اکنون نیز بانک مرکزی اعلام کرده که دستور پرداخت وجه برای واردات واکسن کرونا صادر شده است و پیگیرهای لازم برای واردات آن بی وقفه انجام می شود.

انجام تست انسانی واکسن کرونای ایرانی در این روزها
گفتنی است؛ تلاش ها برای واردات واکسن کرونا در حالی انجام می شود که تولید کنندگان داخلی این نوع واکسن همچنان بی وقفه در حال تولید آن هستند. مخبر رئیس ستاد اجرایی حضرت امام اخیرا با بیان اینکه  این ستاد گفت: تست انسانی واکسن کرونای تولیدی ستاد اجرایی با مجوز صادر شده از سوی وزارت بهداشت از هفته اول دی آغاز و در سه فاز ۲۸ روزه انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: دانشمندان ستاد اجرایی اطمینان دارند که بهترین و مطمئن‌ترین واکسن کرونا در کشور را تولید خواهیم کرد و به دلیل استفاده از ویروس کشته‌شده، این واکسن هیچ خطری برای مردم عزیزمان نخواهد داشت.

کد خبر: ۶۲٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha