۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
بورس در انتظار خبرهای خوش برای رشد چشمگیر
تحلیل روزانه بورس؛

بورس در انتظار خبرهای خوش برای رشد چشمگیر

متخصص بازار سرمایه با در نظر گرفتن مقاومت‌های بازار، این بازار را آماده رشد خواند و عنوان کرد: اگر پالس‌های مثبت به بازار داده شود، شاخص کل رشد چشمگیری خواهد داشت.

بازار؛ گروه بورس: امروز بازار سرمایه به صورت تعادلی کار خود را انجام داد اما فشار صف‌های عرضه باعث شد که شاخص کل این بازار نتواند به دل سهامداران امید واقعی تزریق کند. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، این بازار مورد حمایت واقع نمی‌شود و به این ترتیب، نمی‌توان از بازار این انتظار را داشت که به خودی خود رشد کند. البته، این روزها که سود در گروه‌های مختلف جابجا می‌شود، شرکت‌های کوچک هستند که خوش می‌درخشند و بازار را در دست گرفته‌اند تا بازار از لیدر محور بودن خودش خارج شود. یکی از عواملی که تأثیر بسزایی روی بازار امروز گذاشته، معاملات گروه دارویی بوده است که خبر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات آن‌ها مدت زیادی است شنیده می‌شود و این خبر این روزها بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود. به هر حال امروز شاخص کل بازار بیش از ۲ هزار واحد افت داشت، در حالی که شاخص کل هم‌وزن رشد خوبی را نشان داد و ۴ هزار و ۵۸۰ واحد بالا آمد تا شرکت‌های کوچک امروز هم وضعیت خوبی را داشته باشند.

ابوالفضل شهرآبادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در تحلیل نوسانات امروز نماگر اصلی بورس گفت: یک حجم تقاضای خوب در بازار رخ داد و بیشتر صف‌هایی که روز گذشته منفی بودند را مثبت کرد و اتفاقی که در این چند روز گذشته رخ داد، این بود که روند خروج نقدینگی از بازار تا حدی افزایش پیدا کرده است اما دیروز این خروج نقدینگی کم بود به طوری که حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان خروج داشتیم و این نشان می‌دهد که امروز، بازار باید مثبت شود و صبح، بازار تا حدی منفی کار خود را آغاز کرد و تقاضای خوبی در اغلب سهم‌ها آمد.

وی ادامه داد: امروز هم صف خرید برای برخی از سهم‌های پرتقاضا شکل گرفت اما پشت سر آن هم فشار فروش در بازار شکل گرفت و به خاطر پیشی گرفتن این فشار از حجم صف خرید همچنان بازار منفی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می‌رسد مقاومت بازار روی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بسیار زیاد است که دلیل آن به عدم حمایت خاص از بازار و برخی از حرکت‌های غلط از سوی اداره‌کنندگان، دولت و مجلس است که درگیری‌های آن‌ها باعث شده است تا سهامداران اثر منفی آن را ببینند و بیشترین ضرر را سهامداران داشته باشند.

شهرآبادی در رابطه با دلیل عدم رشد بازار در روزهای آرام خارج از بازار خاطرنشان کرد: زمانی که بازار انگیزه رشد نداشته باشد، با هر شایعه‌ای فرو خواهد ریخت که هفته پیش هم اثر شایعات بی اساس روی بازار سرمایه را دیدیم. البته، ما پیش بینی مقاومت شاخص روی ۱.۵ میلیون واحد را داشتیم و در حال حاضر بازار در این مقاومت به سر می‌برد و بازار برای رشد نیاز به رشد سرمایه‌گذاران از طرف حقوقی‌ها دارد.

وی در پیش‌بینی معاملات فردا اظهار کرد: در حالت کلی، بازار چند هفته‌ای است که نوساناتی داشته است و روند چند روز گذشته صف‌های خرید سهم‌های کوچک بازار که بنیاد قوی هم ندارند، بسیار زیاد شده است و این نشان دهنده نوسان‌گیر شدن بازار نگاه کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران به این بازار است که نمی‌تواند تغییرات زیادی در بازار ایجاد کند و باید بازاری تعادلی را در هفته جاری مشاهده کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در حال حاضر، همه سرمایه‌گذاران و کارگزاری‌ها منتظر گزارش ۹ ماهه سودآوری شرکت‌ها هستند و با توجه به فعالیت این شرکت‌ها در سال جاری، باید انتظار گزارش‌هایی خوب و امیدوارکننده باشیم و در این میان، پالس مثبت دیگری مانند مذاکره وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در روز جاری و اخباری از این دست، می‌تواند به بازار انگیزه لازم را بدهد تا شاخص کل به سمت مقاومت‌های ۱.۶ و یا حتی ۱.۸ میلیون واحدی حرکت کند.

کد خبر: ۶۲٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha