۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
بررسی عوامل اثرگذار بودجه ۱۴۰۰ بر بورس
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

بررسی عوامل اثرگذار بودجه ۱۴۰۰ بر بورس

آدینه وند، کارشناس اقتصادی با تاکید بر نقش جدی دولت، عوامل اثرگذار بودجه ۱۴۰۰ بر بورس را تشریح کرد.

به گزارش بازار، بهزاد خسروی آدینه وند، گفت: امسال عملکرد دولت در بازار سرمایه، باعث نارضایتی بسیاری از سهامداران شد، به همین دلیل، نمایندگان مجلس باید در سر فصل بودجه ۱۴۰۰، به موضوع بازار سرمایه، جدی بپردازند.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر بودجه ۱۴۰۰ بر بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه در بودجه ۱۴۰۰ از ۴ عامل تاثیر می‌گیرد، یکی از این عوامل، فروش ۹۵ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی است، اگرچه این عامل از نکات مثبت در بودجه سال آینده است، اما کارشناسان باید به دقت ساختار سهام شرکت‌ها را بررسی کنند تا سهام شرکت‌های دولتی به صورت عرضه اولیه وارد بورس شود و مردم از آن بهره ببرند.

خسروی آدینه وند اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۰، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فروش اوراق بدهی در نظر گرفته شده است که تاثیر زیادی در بازار سرمایه می‌گذارد

وی گفت: با توجه به محاسبات صورت گرفته، بودجه ۱۴۰۰، حدود ۳۱۹ هزار میلیارد تومان کسری دارد.

خسروی آدینه وند درباره مبنای تعیین نرخ ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی افزود: این نرخ برای تسعیر دلار حاصل از فروش نفت در نظر گرفته شده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کسری ۳۱۹ هزار میلیارد تومانی بودجه، قطعا در بازار سرمایه به صورت منفی و مثبت تاثیرگذار است بطوریکه با توجه به کسری بودجه، دولت توجه بیشتری به بازار سرمایه خواهد داشت و از طرفی هم اگر دولت، تدابیر درستی اتخاذ نکند قطعا سهامدارانی که سهم این شرکت‌ها را خریداری می‌کنند در میان مدت و بلند مدت، ضرر خواهند کرد.

کسری بودجه ۳۱۹ هزار میلیاردی در بودجه ۱۴۰۰
خسروی آدینه وند افزود: دولت در بودجه ۱۴۰۰ هزینه‌های جاری را حدود ۶۳۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است که با در نظر گرفتن درامدها، ۳۱۹ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت تا به عدد ۹۲۹ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی برسد.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، درآمدهای ایران از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، ۱۹۹ هزار میلیارد تومان تعیین شده است ادامه داد: تعیین خوشبینانه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درامد نفتی اگر منجر به کسری بودجه شود دولت چاره‌ای جز استقراض و فروش اوراق مالی ندارد و این موضوع منجر به تورم در کشور می‌شود.

خسروی آدینه وند گفت: اگرچه تورم باعث رشد شاخص بورس می‌شود، اما این مدل رشد شاخص بورس، منطقی و اقتصادی نیست و تاثیر ناگواری در بلند مدت خواهد گذاشت.

وی افزود: اگر دولت ۹۵ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی را بفروش برساند، باعث می‌شود تا دولت به منابع جدیدی تجهیز شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: فروش ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی، می‌تواند تهدیدی برای بازار سرمایه باشد بدین گونه که نقدینگی‌ها به جای بورس به سمت اوراق مالی می‌رود.

خسروی آدینه وند گفت: امیدوارم بانک مرکزی تدابیری بیاندیشد تا فروش اوراق مالی، صدمه‌ای به بازار سرمایه نزند.

وی با اشاره به اینکه فروش اوراق بدهی متاثر از نرخ بهره، تورم، سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی است افزود: امیدوارم استقلال بانک مرکزی به نسبت گذشته، کمتر خدشه دار شود تا بتواند سیاست‌های درستی اعمال کند.

خسروی آدینه وند گفت: امیداست ورود دولت به بورس، منجر به از دست رفتن استقلال بازار سرمایه نشود اگر بازار سرمایه تحت تاثیر سیاست‌های دولت قرار گیرد مانند سال ۹۹، دولت دستش را در جیب مردم می‌کند.

وی تصریح کرد: مجلس باید از کارشناسان اقتصادی خبره در بودجه ۱۴۰۰ استفاده کند و نسبت به سال گذشته، نظارت‌های بیشتری داشته باشد.

کد خبر: ۶۲٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha