۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
سد نرماب اردیبهشت سال آینده آبگیری می‌شود
مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان:

سد نرماب اردیبهشت سال آینده آبگیری می‌شود

مینودشت- حسینی، مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به اینکه خاکریزی بدنه و بقیه اجزای سد نرماب چهل چای مینودشت در یک ماه گذشته از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار بوده است، گفت: امیدواریم بتوانیم اردیبهشت ماه سال آینده آبگیری مخزن سد را انجام دهیم.

سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سد نرماب بزرگ‌ترین، حساس‌ترین، تأثیرگذارترین و پیچیده‌ترین سد استان است و قرار است در کنار کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی، آب شرب یک سوم استان، کمبود آب شرب بیش از ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق گلستان و آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی را تأمین کند.

وی افزود: خاکریزی بدنه و بقیه اجزا سد نرماب در یک ماه اخیر پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و مشکلی برای خاکریزی بدنه تا آبگیری اولیه وجود ندارد و پیش‌بینی می‌کنیم آبگیری اولیه در اردیبهشت۱۴۰۰ انجام شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان با یادآوری اینکه عملیات ساخت سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۱ با ۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد، ادامه داد: از زمان شروع عملیات اجرایی این سد تا انتهای دولت دهم، حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار و در دولت های یازدهم و دوازدهم تاکنون حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این سد تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون جابه‌جایی روستای جنگلده پائین انجام و مشکلات جابه‌جایی روستای جنگلده بالا حل شده است، تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه باید سه روستای باقرآباد، محمدزمان‌خان و پس‌پشته جابه‌جا شده و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار زمین تملک شود.

حسینی با بیان اینکه برای ریپ رپ (مانع سنگی) اطراف سد نیاز به هماهنگی‌هایی با صمت و کارخانه سیمان وجود دارد که پیگیر این موضوع هستیم، توضیح داد: آبگیری سد نرماب نیاز به اقدامات پیوسته و زنجیروار دارد که انجام هر اقدام به تنهایی نمی‌تواند ما را به مقصود نهایی آبگیری در زمان مقرر برساند، بنابراین هماهنگی در اجرای اقدامات و به موازات یکدیگر بسیار ضرورت دارد.

میزان ذخیره آب سد نرماب چهل چای مینودشت۱۰۰ میلیون مترمکعب بوده که معادل ذخیره آب سه سد بوستان، گلستان و وشمگیر است.

کد خبر: ۶۲٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha